Gå til innhold

Emo og Skramz


asseroya

Anbefalte innlegg

Noen her som liker 'ordentlig' emo?

Typ "Emotive Hardcore"-scenen i Washington på sent 80-tallet, og 90-talls screamo. Andrebølge er og greit egentlig.

Har bare lett lenge etter noen Norske å diskutere emo med, er veldig få som hører på det i Norge ser det ut som.

Så noen tråder om det her, men de er 10 år gamle, lmao

 

Har hørt mye på Embrace i det siste, alt som Ian Mackaye tar på blir gull tror jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ian MaKaye er kongen!!!

 

Veldig fan av denne typen musikk selv. Rites of Spring mener jeg fortsatt er det beste bandet innenfor dette, men har stor sans for Touche Amore fra nyere tid også - selv om de vel kanskje er mer post-hardcore (hvor går grensene egentlig?). Band som City of Catepillar, Saetia,

 

Ikke så glad i "skramz"-begrepet egentlig siden bandene ikke liker det selv. Emosjangeren er jo ganske stor, med 3-4 bølger. Det var den tredje bølgen, da det ble populært på MTV på starten av 2000-tallet, som fikk meg interessert selv om det kanskje ikke var egentlig emo, men poppunk eller poprock.. Kan alltids bruke http://isthisbandemo.com/ for å finne ut om et band er emo eller.

 

Ikke så glad når bandene går over mot emo-violence og alt for kaotiske og støyrock-aktige. Mer glad når de holder det ganske melodisk.

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Han er genial. Minor Threat og Fugazi er utrolig. Ikke at det er emo, da

 

Hører faktisk på Rites of Spring akkurat nå, jævlig bra.

 

Skjønner hvor du kommer fra, bare enklere å spesifisere at du referer til forsåvidt bra screamo-musikk, siden det allmenne synet på begrepene emo og screamo er litt feil. Bruker egentlig ikke begrepet selv men tenkte det var fint for å få rett oppmerksomhet. Uansett, ironisk nok, var ikke originale DC-scenen noe glad i emo-begrepet da Thrasher magazine kalte Embrace og Rites of spring emocore.

 

isthisbandemo er genialt; washedupemo dot com er en skatt. Hører på podcastet i blant.

 

Skjønner den, digger Orchid da. Blir nesten Black Metal-tendenser.

 

Liker du Indian Summer, da?

Endret av asseroya
Lenke til kommentar

Indian Summer er greit, ikke hørt for mye på de. Fine soft-loud-dynamikker. Orchid blir for tungt og kaotisk for meg, men enkelte låter kan fungere.

 

Washedupemo.com er en flott podcast. Han som har den har transkribert intervjuene og gitt ut en bok: https://www.anthologyofemo.com/

 

 

Ingen av disse sjangerbegrepene er populært å bruke for bandene selv, og det er jo en vanskelig sjanger å sette band i fordi de går fra veldig indierock og poprock til ganske tunge, kaotiske saker, noe denne kåringa viser, men som vanlig en del på den som ikke er emo: https://www.rollingstone.com/music/lists/40-greatest-emo-albums-of-all-time-20160301

Lenke til kommentar

Hvis du foretrekker soft-loud-dynamikk i screamo ville jeg anbefalt "I Hate Myself", men regner egentlig med at du har hørt på de. Er skikkelig følelsesladd.

Ja, det er genialt! Synd at noen av intervjuene er så analog at det går så vidt an å høre hva de sier, bra det er blitt transkribert da.

 

Ja, hvis du er skikkelig purist er jo emo egentlig bare DC Hardcore og Screamo fra 90-tallet. Jeg vet ikke da, ser selv på Sunny Day Real Estate og alle klonene som kom etter de på som emo egentlig. De har fortsatt litt post-hardcore vibe til seg, selv om det er vannet ut i fordel til en Indie Rock, litt mer poppy formula.

 

Har sett lista der før, selv om den har enkelte album som teknisk sett ikke er emo, er den ikke alt for dårlig. Mener og Weezer - Pinkerton er i den; kanskje nok ikke emo, men inspirerte sykt mange emo band med den litt flaue, kahartiske låtskrivinga. Blant favorittene platene mine, utafor emo egentlig

Lenke til kommentar

I Hate Myself er jo legendariske. Noe av det som er interessant er jo at folk ikke vet om de var seriøse eller om det var en parodi. De er uansett dritbra og 10 songs lyttes det til stadig vekk.

 

Jeg hører på alt fra Rites of Spring, via Sunny Day Real Estate, til Get up Kids og The Promise Ring, via Jejune o.l, til City of Caterpillar, til Jimmy Eat World, til Sorority Noise og Modern Baseball. Egentlig alle bølgene! Sitte rog hører på Empire! Empire! (I Was A Lonely Estate) akkurat nå

 

Pinkerton er fantastisk!

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Den ikoniske "kame hame ha"-en på første sangen får meg alltid til å sprekke et smil hver gang, er så dumt. Hvor kom parodipåstandene fra? De til tider sære tekstene eller?

 

Mye revival-stuff er ganske bra, men sammenligner ikke til de gamlere inkarnasjonene i min mening. Digger E!E! og TWIABP. Hvis du liker litt twinkly revival musikk hadde jeg anbefalt Two Knights, de er litt ukjente men veldig solide. "Shut Up" plata deres er genial. Fant de ved et uhell da jeg søkte etter Knapsack (favoritt 2.bølge-bandet mitt by far) på platekompaniet. 

 

Synd Weezer solgte ut som faen egentlig, de kunne gått dypere og blitt mer eksperimentelle om de ikke fikk så dårlig tilbakemelding de fikk etter Pinkerton. Noe av de nyeste albumene er ikke helt forferdelige da.

Lenke til kommentar

Leste en diskusjon en gang, som jeg ikke finner igjen nå, hvor en la fram påstandene om at I Hate Myself egentlig bare var kødd. Fyren hevdet å kjenne dem, men skal selvfølgelig ta det med en klype salt. Har funnet samme påstand flere steder. Noen av tekstene er jo ganske snåle og temmelig rare...

 

Weezer har alltid flere gode låter på albumene sine, men har ikke klart å lage et fullført og gjennomført album siden Pinkerton (selv om Green Album, Maladroit og White Album var fine).

 

Hvis TWIABP er the world is a beautiful place and I am no longer afraid to die, så likte jeg forjårets album, men ikke like mye som album nr 2

 

Skal sjekke ut Two Knights.

 

Holder Mineral over Knapsack fra andre bølgen.

Lenke til kommentar

Kunne lett vært en sånn typ "my dad works at gamecube"-situasjon, lol. Uansett synes jeg de er geniale, satirisk eller ikke. 

 

Har håp for nye plata deres da, de sa de skal gå litt i den eksperimentelle sonen og prøve imponere gamlere fans, men du vet aldri med Weezer altså.

 

Ja, var de jeg refererte til ja, helt enig der, 2. plata er nok den beste. Perfekt sommermusikk.

 

Skjønner den. Chris' sin stemme er så mektig, og det er ikke en sang fra 'The Power of Failing' som ikke imponerer meg. Alt fra tekstene, instrumentasjonen og syngingen har meg helt trollbundet. Klarer ikke velge favorittsang, egentlig.

 

Er ikke så sykt glad i Endserenading (sammenlignet med førsteplata uansett), men den er ganske bra den og. Get Up Kids sin 'Four Minute Mile' er og langt oppe i lista mi når det kommer til album fra 2.bølgen.

Lenke til kommentar

Liker begge albumene til Mineral ganske godt, men klart at The Power of Failing er sykt sterk.

 

I sammenheng med Get Up Kids bør også The Promise Ring - Nothing Feels Good, Texas Is the Reason - Do you know who you are, Brad - Frame and Canvas og American Football - s/t nevnes. Samt veldig mange andre som var litt mer ukjente enn disse som tross alt fikk litt oppmerksomhet - og noen som slo litt igjennom. Blant annet Get Up Kids.

 

Savner en skikkelig god bok om emo. Den Anthology-boka virker kul og har lest "Nothing Feels Good: Teenagers, punk and emo" (forferdelig tittel) av Andy Greenwald, men den fokuserer mest på 3. bølga, altså den på 2000-tallet som slo igjennom i radio og på MTV og særlig Dashboard Confessional (Chris Carrabba) som jeg ikke er så stor fan av

 

Når det er sagt så er og blir mitt favorittband gjennom tidene, sammen med The Clash, Jimmy Eat World.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er glad i div. screamo som har føttene godt plantet i diverse punk og ofte er både brutal, kaotisk og voldelig. Funeral Diner, Envy, Pg. 99, Raein, Neil Perry, Orchid, Daitro, Yaphet Kotto, Mihai Edrisch, Suis la lune, Ampere, Aussitôt Mort osv. En del av disse banda har jo lekt seg veldig med andre sjangere, og spesielt Envy skiller seg veldig ut med blandingen av screamo og post-rock som de starta med etter noen få utgivelser. Men generelt er jeg avhengig av at de lener seg mer mot sjangere som hardcore, grindcore og powerviolence, enn mot sjangere som pop-punk og post-hardcore.

 

 

Det her er sånn ca. tidenes låt:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Suis La Lune er drifett. Riala er et jævlig flott album. Har sansen for band som kombinerer post-hardcore, screamo, emo og post-rock. 

 

I den sammenheng kan jo svenske Den sorgligaste musiken i världen nevnes.

 

Powerviolence og grindcore kan jeg fint styre unna. 

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke så uvanlig at mye av det 90s emo/skramz-band lagde er vanskelig å få tak i. Mye obskurt. Mye som er vanskelig å finne. Det var en nettside/blogg som for noen år siden la ut ekstremt mye innenfor denne sjangeren til nedlastning. Ulovlig, men mye man ikke fikk tak i uansett.

 

Men Spotify har en del pg99, da skrevet som pageninetynine

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...