Gå til innhold

[Løst] Når er sola i sør?


Anbefalte innlegg

En kamerat skal hugge ned noe skog for å få parabolsikt 1 grad vest for sør. For å slippe å kutte ned 10 grader skog for å ha noe å gå på, trenger vi nøyaktig posisjon. Kompass er ikke nøyaktig nok.

 

Teoretisk er solen 1 grad vest for sør kl 13:04 sommerstid i Norge. Problemet er at Norge såvidt jeg har forstått er cirka 107 minutter(120 minutter er to timer) bredt og da er det stort slingringsmonn.

 

Er det noen som vet nøyaktig hva klokken er i Sauherad kommune i Telemark, LON 9,341555, når sola står 1 grad vest for sør?

 

Takk

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at sola står i sør på tidslinjen sommertid kl 13:00(vi stiller klokka etter sola i sør kl 12:00 vintertid)

 

Jeg trenger altså bare å vite hvor den tidslinjen er og neste tidslinje, så kan jeg regne det ut selv. Jeg bare vet ikke hvor de skjærer.

 

Jeg har GPS-koordinatene til stedet, men ikke til tidslinjen. Altså der sola står i nøyaktig sør nøyaktig kl 13:00.

Lenke til kommentar

I Greenwich London dukker sola opp i perfekt sør klokken 12:00 lokal tid. I neste tidslinje dukker den opp kl 12:00 lokal tid der, eller 13:00 Londontid. Midt mellom er den i sør kl 12:30 Londontid.

 

Jeg antar at hytta mi ikke ligger akkurat langs en tidslinje, derfor trenger jeg å vite hva klokka er når sola står i sør. Resten kan jeg regne ut. Jeg bare finner ikke noe sted på nett hvor tidslinjen skjærer i Norge og neste sted.

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar

Normaltiden i Norge er satt til solens middeltid ved 15 grader Øst. Hver grad tilsvarer fire klokkeminutter.

 

Solens posisjon i syd varierer ganske mye. Du kan typisk regne med en slingring på rundt en halv time (plusminus 15 minutter) på grunn av jordens elliptiske bane rundt solen og jordaksens hellning.

 

Finn frem saga (eller kompasset :))!

 

//Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

TAKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Altså midt mellom Bodø og svenskegrensen. Hytta mi ligger på 9,34 Øst, altså teoretisk 4min x 5,66 etter = 22,6 min + 1 satelitten er grad vest, så + ytterligere 4 minutter = totalt klokken 13:26:40.

 

"Solens posisjon i syd varierer ganske mye. Du kan typisk regne med en slingring på rundt en halv time (plusminus 15 minutter) på grunn av jordens elliptiske bane rundt solen og jordaksens hellning."

 

Kanskje du vet hvor mye slingring akkurat nå:) Med kompass må vi ta ned så jævelig mye skog:(

 

 

Takk igjen!!!!

 

Mvh Sindre

 

PS: Jeg innser nå at jeg er ufattelig dum. Hvis Greenwich er 0 grader øst kl 12:00 og vi ligger en time før, så ligger vi innlysende nok 15 grader før. Tidslinjene må gå hver 15. grad. 24 av dem på 360. Jaja, hjernen måtte trimmes litt for å komme igang:)

Lenke til kommentar

For de som lurer. Regnestykket ble som følger:

 

Greenwich village ligger på nullmeridianen. Norge ligger en time før på 15 grader øst. Hytta ligger på 9,34 grader øst. Hver grad er 4 minutter(hver 15 grader er en time, 15grader x 24timer er 360 grader, altså hele jorda). 190 dager(cirka 8.juli) etter årets begynnelse ligger sola 5 minutter etter normaltid. Hytte 9,34 grader øst er 5,66 grader x 4 minutter etter normaltid = 22,6 minutter. Satelitten ligger 1 grad vest for øst, så ytterligere 4 minutter forsinkelse. Sum 5 + 22,6 + 4 minutter = 31,6 minutter. Klokka 13:31:40 kan vi stille oss under parabolen og sikte oss ut hva vi må hogge av skog. Ta litt ekstra for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Takk Sindre!

 

Det er så hyggelig når noen gir anerkjennelse for andres lille innsats! :yes:

 

//Ole

Det har blitt en god historie ut av dette i etterkant. Da min gode venn begynte å lese alle mine beregninger kastet han arket fra seg, startet motorsaga og la ned hele skogen bak hytta. Jeg hadde glemt hvem jeg skrev opplysningene til:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...