Gå til innhold

HP Omen 17 w106 (i7 6700/GTX 1070)


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne skrive litt om erfaringene med denne i en egen tråd så jeg ikke ramponerer Multicom-tråden.

 

I utgangspunktet har jeg vært på jakt etter en 15", så jeg kan ta den med meg når jeg er på tur. Men på grunn av flere ting endte det med å handle denne 17" på helgesalg hos komplett. Greiest pris i forhold til hva man får.

 

 

i7 6700, 16GB RAM, 512 GB M.2, GRX 1070, 75 Hz skjerm med G-sync.

 

 

Førsteinntrykket er at den er stor. Og langt tyngre enn det jeg hadde sett for meg den ideelle maskinen for meg er. Den er også relativt tykk, i alle fall med tanke på at jeg lenge har sett på Multicom sin Kunshan som er litt over 1cm tynnere, og MSI GS-serien som er tynnest av alle alternativene.

 

Tastaturet er greit å skrive med. Bedre enn det inntrykket jeg har fått ved å lese endel omtaler.

 

Enig i at trackpaden er litt kjedelig å bruke. Men det er kun i tilfeller der man sitter i en lenestol, sofa, på sengekanten e.l. at det er et problem. Ellers vil jeg bruke tegnebrett eller mus.

 

Den eneste skuffelsen så lang kom når jeg skulle legge den i laptop-lommen i sekken. Den får akkurat plass, men jeg kan ikke lukke glidelåsen. Dermed vil laptopen være eksponert ved transport. Jeg må altså kjøpe meg en ny og større sekk.

 

Jeg har ikke testet noe særlig med spill enda, men den suser ganske godt når jeg har drevet med nedlasting og installasjon av programvare. Overraskende mye støy allerede. Selv den stasjonære PCen min med fire vifter, 1080 og to radiator for CPU med to vifter støyer mindre ved middels belastning! Litt spent på hvordan dette blir ved vanlig jobbing, når man gjerne sitter i et rom med andre som potensielt blir brydd av lyden.

 

 

Konklusjon etter en liten dag er ganske grei: fin maskin, godt med kraft til det jeg trenger og enda litt til, men massiv og ikke fullt så mobil som jeg ønsker.

 

Jeg skal reise litt den kommende uka, så jeg skal gi maskinen en sjanse til å overbevise meg om å beholdes eller returneres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe mer vitenskapelig verktøy enn en app på telefonen min. Nå ved idle viser den overraskende nok rundt 35 dB. Da holdt jeg telefonen i hodehøyde/avstand fra maskinen og pekte mikrofonen ned mot tastaturet. Selve viftestøyen kommer fra ventilasjonsåpningene på baksiden. Kanskje det bare er jeg som ikke er vant til å ha viftesusen i bordhøyde. Men det er hørbart i et stille rom. 

 

Nå i dag har jeg merket at det er en klakke-lyd når jeg bruker touchpad-en. Er bittelitt slark der som, selv om man bare styrer pekeren eller rører for å gjøre et klikk på en knapp e.l. så klakker touchpad-en. Om det er en gjenganger eller om jeg er uheldig med enheten kan jeg ikke si noe om.

 

 

Tenker å prøve litt mer spilling og de forskjellige programmene jeg pleier å bruke som jo er utgangspunktet til å kjøpe en laptop. Dvs. diverse 3D modellering og tekstur-programmer, og spill som GTA V, Transport Fever, Settlers. Kommer tilbake med støynivå.

 

 

 

 

Redigert: målingen på idle var ikke helt riktig. Endret.

 

Har kjørt i gang Settlers 7 nå. Viftene høres ut som de går på full hastighet - og støyen måltes opp mot 50 dB med samme metode som nevnt over.

 

Det vil ikke være særlig behagelig for andre dersom man sitter i en stue f.eks.. Blir en veldig irriterende bakgrunnstøy.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Har ikke fått skikkelig mulighet til å dypdykke inn i praktisk bruk enda dessvere. Langer dager på jobb, pendling, og alt mulig annet etter den tid. 

 

Jeg har kjøpt en ny sekk for å kunne ta med meg på tur i alle fall. Ble en Asus Rog Shuttle II sekk. Gigantisk. Mye rom til både laptop og masse tilleggsutstyr.

 

Det begrensede jeg har fått prøvd både sekk og maskin, er jeg fornøyd. Tenker å fyre opp GTA V i kveld og se om jeg merker noe til G-sync. :) 

Lenke til kommentar

Da er det nok bare jeg som er bortskjemt med en stille stasjonær PC. :D

 

Jeg fikk dessverre ikke kjørt i gang GTA V eller noe annet spesielt krevende i går. Livet kom i veien, dere som er over 25, har jobb, kone og mer til skjønner vel. Tiden strekker bare ikke til alltid.  :closedeyes:

 

Med det sagt, denne maskina begynner å vokse på meg. Liker godt 17" skjerm altså. Spesielt med tanke på at jeg tenker å bruke maskina til 3D modellering, tekstur, sculpting m.m.

 

 

Begynner å gå tom for diskplass. Ikke uventet, med 512GB. Så jeg må nok hive meg rundt og enten kjøpe en intern sak eller noe eksternt. 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...