Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Moms og bruktsalg til utlandet


Anbefalte innlegg

Fins det noen vettug og god måte å unngå å få dobbelt opp av moms når man skal selge brukt utstyr til utlandet?

 

Eksempel:

Person A kjøper dyrt og sært utstyr fra utlandet i 2007, verdi 20000,- og betaler 5000,- i moms ved innførsel.

Person A selger utstyret videre i 2015 til markedsverdi, 15000,- til person B (Både prisen på utstyret og dollarkursen har styrket seg slik at utstyret ville hatt markedsverdi på over 30000,- om det var nytt.)

Person B ønsker i 2017 å selge utstyret til utlandet (England) til person C, for 15000,-

 

Fins det noen legitime måter å få refundert mva for person B, slik at person C slipper urettferdig dobbeltbeskatning, eller er dette et uheldig unntakstilfelle der det bare "må" bli sånn?

 

---

 

Alternativ løsning:

Person B smugler utstyret over til Sverige og sender det derfra til Person C og omgår problemet. Verdien er langt over grensen på 3000SEK for tollfri innførsel.

 

Hva vil konsekvensene være om man er så uheldig å bli stoppet? Blir dette sett på som et helt vanlig tilfelle av momsunndragelse, eller er det mulig for tollerne å utvise skjønn?

 

Dette er en sånn type utstyr som det for en typisk toller vil være vanskelig å verdisette, man må være en kjenner for å se om det er verdt 1500,- eller 15000,-. Det er vel ikke sånt de "prioriterer", vel?



Anonymous poster hash: 4f145...bc4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merverdiavgiftloven

§ 10-7.Varer som gjenutføres eller er feildeklarert
(1) Den som ikke er avgiftssubjekt, har rett til refusjon av merverdiavgift betalt ved innførsel dersom

a) varen gjenutføres i uforandret stand fordi varen er feilsendt, feilbestilt eller ikke levert som avtalt

b) varen gjenutføres av andre årsaker enn de som er nevnt i bokstav a og tollen blir eller kunne blitt tilbakebetalt etter tolloven § 11-2 første og annet ledd og § 11-4 første ledd

c) varen gjenutføres og det ikke skulle ha vært beregnet merverdiavgift ved innførselen etter § 7-2 annet ledd

d) det er gjort feil ved fortollingen av varen

(2) For varer som gjenutføres, jf. første ledd bokstav a til c, er det et vilkår for refusjon at varen gjenutføres innen ett år etter innførselen. Fristen kan i særlige tilfeller forlenges. Kravet om gjenutførsel kan frafalles dersom varen blir tilintetgjort under kontroll av eller etter avtale med tollregionen mot at den som var ansvarlig for merverdiavgiften etter § 11-2 bærer kostnadene.

 
I og med at dette neppe er et særlig tilfelle er fristen for refusjon for lengst overgått, i tillegg er det også krav om at tingen er i ubrukt og uendret tilstand.


Tolloven

§ 11-2.Tollrefusjon ved gjenutførsel av vare i uendret tilstand mv.
(1) Toll kan refunderes for innført vare som er fortollet, dersom varen i uendret og ubrukt tilstand:

a) gjenutføres i forbindelse med salg til kjøper utenfor tollområdet,

b) gjenutføres til bruk eller salg om bord i fartøy eller luftfartøy, dersom slike varer og mengder kunne vært tildelt ufortollet etter § 4-23, eller,

c) legges inn på tollager, når varen er bestemt for utførsel som nevnt i denne paragraf.

(2) Toll kan refunderes for innført vare som er fortollet, dersom varen gjenutføres til bruk i forbindelse med utforsking og utnyttelse av undersjøiske naturforekomster i havområder utenfor tollområdet. Dette gjelder likevel bare dersom slike varer og mengder kunne vært tildelt ufortollet etter § 4-23.

 

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å skrive ned verdien er helt uaktuelt. Ikke fordi jeg bryr meg så mye om lovligheten av det - men fordi jeg ønsker å kunne sende det med full forsikring.

 

Men over til alternativ B - å smugle den over grensen. Jeg er interessert i hvor store mulige konsekvenser det kan medføre om man har maks uflaks og blir stoppet av svenske tollere. (Det er jo relativt usannsynlig på de aktuelle grenseovergangene, men jeg vil jo vite litt allikevel...)



Anonymous poster hash: 4f145...bc4
Lenke til kommentar

Ileggelse av fulle avgifter som om du hadde innført den som du skulle, pluss eventuelle straffer (antagelig kun en bot med den beløpsstørrelsen uten at jeg kjenner svensk rettspraksis på området) og sannsynligvis inndragning av utstyret til fordel for den svenske statskassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...