Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Håndrens - Kreftfremkallende?


Anbefalte innlegg

Er ikke dette rett sted for denne vennligst flytt den til riktig sted, fant ikke noen som passet bedre.

 

 

For en stund tilbake 10-15år da jeg jobbet på verksted ble den endel styr da den leverandør av håndrens ble tatt i å levere rens med kreftremkallende midler. Jeg mener å huske dette av den typen med appelsin lukt men leverandøren skal jeg ikke navngi.

 

Saken er den at jeg skal kjøpe inn et større parti og har liten lyst å kjøpe noe som er full av kreftremkallende saker..

 

Spørsmålet blir da som hvordan man kan sjekke opp at dette produktet ikke er på noen liste av slike produkter?

 

Etter google søk er det IARC som har lister for dette men sliter litt med å finne ut av dette.

 

Hadde vært greit å vite dette, ikke bare for håndrens men for andre produkter også.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt du stoler på deklarasjonen så er det jo bare å se at dette merket ikke er der: 60px-GHS-pictogram-silhouette.svg.png

 

(Dette symbolet betyr ikke at det er kreftfremkallende, men er det kjent som å være kreftfremkallende skal det være der. Symbolet betyr kronisk helserisiko)

 

Hvis du vil sjekke selv er det jo litt mer styr, men da ber du om HMS datablad og leser gjennom. Der skal det være standardiserte advarsler.

 

Stoler du ikke på deklarasjoner og HMS datablad blir det jo litt verre, da kan vi vel bare si du må kjøpe fra noen du kan stole på om du ikke har tenkt å leie en lab som kan teste det for deg.

 

Virkestoffet du beskriver (D-limonene) er meg bekjent ikke kjent som kreftfremkallende for mennesker, men det har kronisk helserisiko (Lunge og hudskader). Siden det er assosiert med hudirritasjon ville jeg ikke brukt det som håndrens i utstrakt grad*. D-limonene er en effektiv avfetter og limløser.

 

Oversikter over stoffer som er 'mulig kreftfremkallende' skal man være litt varsom med. Graden av risiko og dosering er viktig og ikke nødvendigvis noe som er med i slike oversikter.

 

Obs. Jeg er ikke noen spesielist på dette, det er kun hva jeg har fått med meg fra tilfeldig bruk. Ta alle råd du får fra tilfeldige mennesker på et forum med en klype salt.

 

*) På den annen side så kan såpe også skape hudirritasjon, så dette er kanskje en overreaksjon...

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskningsavdelinga hos kreftregisteret sitter kanskje på slike opplysningar?

 

Ellers så blir det nok ei avvegning mellom kva som er farlegast. Det er nok mykje kreftfremkallande drit i smøring, olje og asfaltstøv også, så det er ikkje omogleg at det totalt sett er betre å bruke kreftframkallande rensemiddel for å få vekk oljeprodukta skikkelig, enn å bruke berre vanleg såpe og ikkje få vekk alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...