Gå til innhold

Splitter ny Omen bærbar pc når 100 grader på CPU! Hjelp!


sunnySR

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte meg for nå litt under 1 måned siden en splitter ny HP Omen bærbar gaming pc.

Maskinen har følgende specs:

i7 8750h

gtx 1070 max-q

1080p 144Hz G-sync skjerm

 

Det jeg sliter med er at maskinen blir fryktelig varm under gaming. CPU ligger på rundt 95-100C grader under gaming. (Forza Horizon 4,PUBG) GPU ligger bare på rundt 80C grader. Jeg er innforstått med at bærbare pcer blir veldig varme sammenlignet med stasjornære, men er ikke 95-100C grader i meste laget? 

 

Jeg digger denne maskinen, den har alt jeg trenger. Fantastik ytelse i spill og det at den har g-sync er en stor bonus, men det at temperaturene er så høye får meg til å lure på hvor lenge denne maskinen kommer til å holde. Det at HP har gitt denne maskinen som koster ny 18000, 1 års garanti vil jo i praksis si at de ikke har så veldig stor tro på sine produkter sammenlignet med MSI og Asus som har 2 års garanti. Jeg vil ikke ha denne om det er slik at den tar kvelden om 2 år. 

Jeg har også enda mulighet å benytte meg av angreretten.

 

Så spørsmålet mitt er hvor lenge tror dere at maskinen holder dersom CPU fortsetter å kjøre på 95-100 grader og ville dere returnert den?

 

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er det samme hva produsentene mener om garanti, da du har 5 års reklamasjonsrett i Norge på bærbare maskiner(dog ikke på batteriet).

Om du tar den innom butikken du kjøpte den av og forklarer saken lar de deg nok enten

1) bytte

eller 

2) sender den på verksted for deg slik at problemet kan utbedres.

Endret av ILunde
Lenke til kommentar

det er det samme hva produsentene mener om garanti, da du har 5 års reklamasjonsrett i Norge på bærbare maskiner(dog ikke på batteriet).

Om du tar den innom butikken du kjøpte den av og forklarer saken lar de deg nok enten

1) bytte

eller 

2) sender den på verksted for deg slik at problemet kan utbedres.

Det er jo bra da. Vel maskinen ble kjøpt hos komplett og har pratet med de. De sier at jeg enten kan benytte meg av angrerett eller sende den inn på service. Jeg har vært i kontakt med HP i USA (da HP Norge ikke klarte å svare for seg) og der fikk jeg vite at dette er et kjent problem på denne maskininen, slik at eneste måten å få ned temperaturene var å underklokke CPU, men det er klart at da vil jo mest sannsynlig ytelsen gå ned.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Flere tips:

- Du kan vurdere å repaste, f.eks Grizzly kryonaut er et bra alternativ. På mange bærbare gamingmaskiner er fabrikkpastinga elendig.

- Undervolte cpuen med f.eks throttlestop, det kan faktisk få ned temp under last med 10-20 grader i seg selv.

- Få tak i en laptop-pult med vifter, hjelper fort på 5C det og :)

Det er sant, men har sjekka et par videoer og er veldig tungvindt å komme til å få skifta pastinga. Har liggende noe grizzly liquid metal som jeg gjerne skulle hatt på, men tror ikke jeg tørr å bynne å skru ifra hverandre en splitter ny pc.

Lenke til kommentar

Har skrevet en del om hva jeg gjorde med min;

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1802716&p=24296990

 

Men du bør absolutt vurdere liquid metal når du har fått roet nervene dine og blitt litt mer trygg på fornuftig håndtering, bruk og sikring. Produktet er fantastisk og akkurat hva du trenger i forhold til å både beholde ytelse og lavere temperaturer som forlenger levetid på maskinen.

Lenke til kommentar

Det er sant, men har sjekka et par videoer og er veldig tungvindt å komme til å få skifta pastinga. Har liggende noe grizzly liquid metal som jeg gjerne skulle hatt på, men tror ikke jeg tørr å bynne å skru ifra hverandre en splitter ny pc.

Undervolting gjør mye, svært mye! Tipper det alene kan løse problemet og ytelsa vil være bedre enn før :)

Lenke til kommentar

Ja, det er kjekt å slippe throttling som kommer fordi CPU blir for varm.

 

Intel setter en sikkerhetsmargin på worst case scenario både på HW-kvalitet og funksjonsbruk i CPU så man har vanligvis litt å gå på med undervolting, selv om det varierer hvor mye det er å hente, så det er absoultt verdt det.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

 

Mens jeg skrev her ringte plutselig HP fra USA og lovde å fikse mitt problem. Vet ikke hvordan de skal gjøre det, men er jo fint at de bryr seg. HP har en mulight i BIOS å justere ned TDP fra 45 til 35,30,25 eller 20 watt, så justerte den ned til 25 watt og nå når den 88C grader, men den booster bare opp til ca 3,5 GHz.

 

Ja jeg er litt usikker hva jeg skal gjøre. Har vel kommet fram til at det er umulig å finne en bærbar pc som har alt av hva man vil ha spesielt til denne prisen. Håper bare at maskinen varer en del år fremover. 

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Har skrevet en del om hva jeg gjorde med min;

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1802716&p=24296990

 

Men du bør absolutt vurdere liquid metal når du har fått roet nervene dine og blitt litt mer trygg på fornuftig håndtering, bruk og sikring. Produktet er fantastisk og akkurat hva du trenger i forhold til å både beholde ytelse og lavere temperaturer som forlenger levetid på maskinen.

Har du påført liquid metal på din? Ser at det ser ut som Asus har mye bedre temperaturer på sine maskiner sammenlignet med HP. Det jeg savner med HP maskinen er at de har ingen form for software til å justere hastigheten på viftene. Dette gjør også at viftene konstant går rundt.

Lenke til kommentar

Kjøleløsningen er temmelig ubrukelig hvis maskinen ikke klarer av med 45W TDP normalt sett. En repaste med skikkelig pasta burde holde. Jeg hadde lignende ekstreme symptomer på en HP C2D som endte med shutdown på 110 grader og repaste løste problemet med den. Tviler sterkt på at kjøleløsningen på en sånn maskin er så dårlig designet at normaldrift skal få maskinen opp i 100 grader når den er helt ny, så her burde noe være galt.

Hvis du er forsiktig så er repaste som regel ganske enkelt å gjøre hvis maskinen er bra bygget.
De andre tiltakene er også greie, men kjølepasta MÅ fungere hvis det skal ha særlig hensikt.
Det er smart å skru av kranen som forårsaker oversvømmelse før en forsøker å moppe opp vannet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kjøleløsningen er temmelig ubrukelig hvis maskinen ikke klarer av med 45W TDP normalt sett. En repaste med skikkelig pasta burde holde. Jeg hadde lignende ekstreme symptomer på en HP C2D som endte med shutdown på 110 grader og repaste løste problemet med den. Tviler sterkt på at kjøleløsningen på en sånn maskin er så dårlig designet at normaldrift skal få maskinen opp i 100 grader når den er helt ny, så her burde noe være galt.

 

Hvis du er forsiktig så er repaste som regel ganske enkelt å gjøre hvis maskinen er bra bygget.

De andre tiltakene er også greie, men kjølepasta MÅ fungere hvis det skal ha særlig hensikt.

Det er smart å skru av kranen før en forsøker å moppe opp vannet.

Enig i det. Jeg har egentlig mest lyst til å benytte meg av angreretten og så få en ny maskin for å se om den er noe bedre.

Lenke til kommentar

Enig i det. Jeg har egentlig mest lyst til å benytte meg av angreretten og så få en ny maskin for å se om den er noe bedre.

undervolt cpu og cache med throttlestop (-0.080 ~ -0.150 ) og sjekk om det fikser temp problemet

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...