Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påtaleunnlatelse - uten avhør?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For nokre mnd. siden blei jeg innblanda i noko "tull" som gjorde at politiet kom på besøk.

 

En nabo hadde anmeldt meg heilt uten grunn, det skjønte nok han som var sjå meg.

 

I dag kom det brev frå lennsmannen om at saken var avgjort med påtaleunnlatelse.

 

Kva betyr det egentlig? Jeg har jo googla og funne ut noe, men lurer jo på korleis dei kan konkludere når jeg ikke har blitt innkalla til avhøyr.

 

Jeg har ikke gjort noe straffbart på 40 år og har ikke planer om det heller.

 

Bør jeg reagere?



Anonymous poster hash: 78d5b...22f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Påtaleunnlatelse er når du slipper å forholde seg til saken. Det kommer heller ikke på rullebladet. Skal du jobbe innen forsvar/sikkerhet må du informere om at du har fått en påtaleunnlatelse, men en sånn sak er ikke begrensende i så henseende.

Lenke til kommentar

Påtaleunnlatelse betyr at påtalemyndigheten konstaterer at du er skyldig i det du er anmeldt for, men at de ikke vil foreta seg noe med saken. Det er smekken på lanken i straffereaksjonenes verden.

 

Påtaleunnlatelser dukker opp på uttømmende politiattest. Den dukker opp på barneomsorgsattest hvis straffebudet er blant de som er nevnt i politiregisterloven § 39.

 

Det er lite sannsynlig at en påtaleunnlatelse vil påvirke deg negativt i fremtiden, men det er en konstatering av at du er skyldig i et straffbart forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...