Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av leilighet - Spørsmål vedrørende ansvar ift skatt


simen929

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå signert en ny leiekontrakt vha forbrukerrådets kontrakt.

Lenke til kontrakten: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/forbrukerradets-husleiekontrakt-29.11.16.pdf

 

Greien er at leiligheten er i et hus hvor utleier ikke bor. Når vi signerte kontrakten valgte vi valg "A" i punkt 3.

Etter at kontrakten ble signert ønsker husleier at vi skal endre dette, til punkt "B". Han forklarte det med at "det har med skatt å gjøre".

Jeg kan såpass at jeg vet at det er skattefritt dersom man har leieboere i bolig man bor i selv, dersom arealet man leier ut er mindre enn 50% av boligen.

 

Spørsmålet mitt er om JEG som leietaker kan stilles til noe som helst ansvar dersom denne utleieren snyter på skatten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du aktivt medvirker til å utarbeide falsk dokumentasjon som du har positiv kunnskap om at skal brukes for å villede skattemyndighetene er dette straffbart som medvirkning til skattesvik, jf. straffeloven § 378, med en strafferamme på inntil to års fengsel.

 

Det er imidlertid svært sjelden vi ser at skattemyndighetene går etter leietaker. Leietaker har som regel ikke aktivt deltatt i utarbeidelsen av detaljene i kontrakten, og har sjelden forhåndskunnskap om hvor utleier rent faktisk bor, slik at Skatteetaten antagelig ikke vil bry seg om din medvirkning.

 

Men du utsetter deg for en risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...