Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – se# – Samsung 4.2 mm f/1.7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder svart/hvitt-diskusjonen så tenker jeg som regel at s/h både trenger og tåler mer kontrast enn et tilsvarende fargebilde (sikkert med noen unntak). Jeg gjør som oftest ikke noen behandling av fargebildet før konvertering, men noen ganger kan det godt hende det er en fordel. Jeg benytter meg for øvrig kun av utgått programvare for tiden, dvs. Nikon Capture NX 2 og Nik-kolleksjonen som Bjørn Åge nevner. Jeg synes ikke noe særlig om at Nikon sluttet å supportere Capture NX, men det hadde vel noe med at Google kjøpte opp Nik Software (som sto bak den mer avanserte delen av Capture NX).

 

18. oktober: Den "smort'ne" speilingen fungerer den. Passer fint å ha dammen omkranset av høstblader.

 

20. oktober: Et yndet og effektfullt motiv i sort/hvitt. Her kan du evt. vurdere det jeg nevner med kontrast ovenfor, dermed kan du f.eks. benytte refleksene i tangentene som et dekorativt element.

 

21. oktober: Enig, hvitbalansen er mye bedre i hovedbildet. Nå synes jeg for øvrig at brua med bekken som slynger seg mot betrakteren er det klart beste bildet her.

 

22. oktober: Tog og togskinner er absolutt et godt utgangspunkt, synes hovedbildet var det klart mest interessante av disse.

Lenke til kommentar

Takk til RandiA, k.n.b., smort1 og JorunT for kommentarer. Hyggelig med positive kommentarer til togbildet, var i tvil om jeg skulle legge det ut.

 

k.n.b. - angående 21. så var jeg i tvil hvilket jeg skulle velge som hovedbilde. Synes begge hadde litt "svakt" fokuspunkt. Broen var tydeligere, men jeg blir aldri (så langt) fornøyd med vannbilder hvor vannet renner vekk fra kameraet og valgte til slutt det andre.

Lenke til kommentar

27. oktober

 

Rakk ikke legge ut noe i går, men fikk tatt noen bilder. Litt nødløsning med ennå et tog, men likte fargene som reflekteres selv om mobilen ikke hadde nok DR for å få med noe særlig av himmelen. Beskar til kvadratisk, men usikker på om det ble litt for trangt på venstre side.

 

post-13168-0-72010200-1509225276_thumb.jpg

 

1/25s; f/1.7; ISO 500

Endret av se#
Lenke til kommentar

28. oktober

 

Flott lys i dag, men ikke så mye fototid så det ble et bilde fra Lysaker som jeg ofte passerer på vei til jobb. Uansett, Statkraft ligger fint til ved Lysakerelven.

 

post-13168-0-16957800-1509226142_thumb.jpg

 

1/750s; f/1.7; ISO 50

 

 

 

Andre veien

 

post-13168-0-88037600-1509226158_thumb.jpg

 

1/440s; f/1.7; ISO 50

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...