Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

barneseter i bil til kids


Anbefalte innlegg

har ei på 2 år og 4mnd , som trenger noen nye barnestoler til å ha i min bil og besteforeldres bil,

hun er ganske lang og voksen ca 14 kg

 

ser de har stoler fra 4+ år ( 15 - 36kg)

hva skal jeg legge vekt på , kg eller årene?

 

trenger som sagt et par kanskje 3 barnestoler, for å gjøre alt mye enklere så har alle besteforeldre et sete i hver sin bil.

 

men setet kan ikke koste all verden så for meg rundt 2000kr stk ,

men må også vær et godt sete og enkelt i bruk.

 

noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det anbefales å bruke bakovervendt sete så lenge som mulig til barna, så jeg vil anbefale de gå kikke på et sete som kan brukes bakovervendt til 25kg. Dette er det helt klart tryggeste for barnet ditt!

 

Spørsmålet er derfor hvilke biler det er snakk om at bilsetene skal brukes i. Du bør prøve stolen i bilen for å være sikker på at det passer før du kjøper det.

 

Hvis du bor i nærheten av svenskegrensen, så kan du spare masse penger på å kjøpe setet der.

 

Det du prater om er såkalt beltestol, og det er barnet ditt for lite til. Barnet må være minimum 15kg, i tillegg til at det bør være stort nok i lengde og kroppsfasong til at det ikke vil skli ut av beltet ved en eventuell bråbrems eller kollisjon. Du bør derfor vente minst et år før du går over til beltestol.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg ha kikket på Britax Two way elite. Dette er et sete som passer i de fleste biler, og som er relativt lett å montere.

Lenke til kommentar

Du skriver først barnesete og omtaler deretter barn som kids.

 

Du kaller barnet ditt på to år for voksen.

 

 

Se i en butikk som selger baby-utstyr.

 

skal ha barneseteR , flere barn , flere kids

 

og det barnet som skal ha barnesete akuratt NU er ganske "voksen" i størrelse i forhold til de fleste barna jeg omgås med.

 

og for å svare på det sisste spørsmålet så orker jeg ikke å gå i butikk for å bli forklart hvilket heg bør kjøpe ( for at butikken skal tjene mest mulig penger )

 

 

 

har et besafe bakovervendt som skal passe til barnet mitt nå, men nå må hun sitte med bøyde ben for å få plass , så tenkte litt på forovervendt , for at hun skal få skikkelig plass, selv om det ikke anbefales :/

Lenke til kommentar

Bøyde ben er ikke farlig, og ikke så ubehagelig for små barn som for oss voksne. Heller bøyde ben enn ingen unge hvis ulykken skulle skje! Det er mye mye større prosent sjanse for dødelighet ved en ulykke dersom barnet sitter forovervendt. Små barn har såpass stort hode at det blir et massivt trykk på nakken ved en bråbrems eller front mot front-kollisjon.

 

Men hvis du absolutt vil kjøpe et forovervendt sete, så vent til barnet er minimum 15kg, og kjøp en god beltestol. Har du isofix i bilen, så kjøp et sete med isofixfeste, f.eks Britax Kidfix. Maxi Cosi Rodi er ellers et greit alternativ hvis du ikke har isofix. Styr unna Recaro-seter og andre seter som er veldig tunge. Husk at setet ikke monteres fast utover vanlig bilbelte som også barnet festes i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...