Gå til innhold

Anmeldelse: Resident Evil 5 (X360)


Anbefalte innlegg

Skrevet av anmelderen:

 

Noe så enkelt som å bytte våpen eller ta opp en granat under kamp kan kreve så mye som 5-6 knappetrykk, alt mens kampen foregår. Man skulle nesten tro at våre to helter hadde våpnene sine blandet i hovedrommet på en gigantisk ryggsekk slik at de faktisk må begynne å lete og grave, omtrent slik håndvesken til samboeren min fungerer.

 

Har skribenten virkelig spilt spillet, eller bare rast igjennom? Man kan plassere 4 ulike våpen/andre items, til 4 hurtigknapper (d-paden), da kan man skifte våpen med 1 tastetrykk i kampens hete. Selvsagt en STOR ulempe for hele spillopplevelsen om man ikke har fått med seg dette. Dette står i et av notatene man finner lett tilgjengelig i starten av spillet. Men har man bare rast gjennom, har man selvfølgelig ikke sett dette.

 

Har spilt RE1-3, men ikke RE4. Liker ikke vendingen serien har tatt. Ønsker mer av RE1-3 opplevelsen. Blandingen av god horror-opplevelse og gåtefokus.

Måten man blir knyttet til sine ulike våpen, gjennom oppgraderinger av firepower, magasinstørrelse osv, er herlig.

 

Til de som klager på kontrollsystemet: Kontrollsystemet er bl.a det som definerer hele RE-serien. Hvorfor ha et standardisert kontrollsystem som man finner i 90% av tilsvarende spill, blir alt for likt og repetativt, er godt med noe annet! Hvis dere ikke liker dette, så finn dere andre spill, er tydligvis nok av folk som liker dette, hvis ikke har det aldri kommet 5 spill :tease:

 

Synes alt i alt RE5 er et meget godt spill som anbefales på det sterkeste!

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet av anmelderen:

 

Noe så enkelt som å bytte våpen eller ta opp en granat under kamp kan kreve så mye som 5-6 knappetrykk, alt mens kampen foregår. Man skulle nesten tro at våre to helter hadde våpnene sine blandet i hovedrommet på en gigantisk ryggsekk slik at de faktisk må begynne å lete og grave, omtrent slik håndvesken til samboeren min fungerer.

 

Har skribenten virkelig spilt spillet, eller bare rast igjennom? Man kan plassere 4 ulike våpen/andre items, til 4 hurtigknapper (d-paden), da kan man skifte våpen med 1 tastetrykk i kampens hete. Selvsagt en STOR ulempe for hele spillopplevelsen om man ikke har fått med seg dette. Dette står i et av notatene man finner lett tilgjengelig i starten av spillet. Men har man bare rast gjennom, har man selvfølgelig ikke sett dette.

Men dette tar håpløst lang tid. Man må faktisk skifte manuelt, og våpen/gjenstander legger seg i tilfeldig rekkefølge, noe som gjør det håpløst å vite hva som er hvor. Alt i alt er nok dette det verste med Resident Evil 5.

Lenke til kommentar

Only chaos: Jeg mener å ha lest tidligere i tråden at du ikke har hele spillet, kun demoen, eller har du nå kjøpt fullversjon? I demoen får man ikke samme nytte av inventory'en som i fullversjonen, for der blir det mye mer taktikkeri.

 

Det tar jo ikke lang tid å skifte våpen. Under kampens hete er dette mulig med kun ett tastetrykk.

 

Ja, man tilbringer mye tid i inventory'en mellom slagene. Man må hele tiden tenke på: hva har jeg av våpen, har jeg mye ammo, har makkeren nok ammo, hva fant jeg av items i siste raid, hva skaffet makkeren, hva må jeg ta vare på, hva skal jeg forkaste, trenger makkeren flere/andre våpen, hva skal jeg plassere på hurtigknappene mtp hva er det neste som møter meg...

Man får en mye mer "nærhet" / "personlighetsforhold" til våpnene/eiendelene sine. Jeg tror helt sikkert at Capcom har gjort det slik delvis av de grunnene nevnt over, hvis ikke har de 100% sikkert løst det på en annen måte. Men det fungerte iallefall på meg. Det er ikke løst som på 90% av alle skytespill der våpen/andre eiendeler organiseres automatisk, der det handler kun om å sikte og skyte. Nå må man organisere inventory'en og tenke taktikk i den grad det er mulig, spesielt mtp ammobeholdning av de ulike våpnene og bredde av våpen en bærer med seg til enhver tid. En vet aldri hva en møter.

 

Jeg mener iallefall inventory'en er løst bra, og at den faktisk har en underholdningsverdi, jeg har blitt "glad" i eiendelene mine på en annen måte, og setter mer pris på de og føler man har større styring på godt og vondt(å vite hvor LITE ammo en har til enhver tid :-p ), kontra den andre løsningen, at alt skulle vært organisert automatisk.

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk bare demoen, så hvis det er annerledes i fullversjonen trekker jeg det tilbake. Men er litt irriterende når man har kastet en granat som var ned på d-paden og når skal kaste en til er det plutselig en herb som er ned på d-paden som man nettopp plukket opp. Da må man opp med Quick Select og innen den tid man har trykt Equip har man gjerne et motorsagblad halvveis gjennom nakken.

Lenke til kommentar
Har skribenten virkelig spilt spillet, eller bare rast igjennom? Man kan plassere 4 ulike våpen/andre items, til 4 hurtigknapper (d-paden), da kan man skifte våpen med 1 tastetrykk i kampens hete. Selvsagt en STOR ulempe for hele spillopplevelsen om man ikke har fått med seg dette. Dette står i et av notatene man finner lett tilgjengelig i starten av spillet. Men har man bare rast gjennom, har man selvfølgelig ikke sett dette.

 

Kan forsikre deg om at jeg har tatt meg god tid med spillet. Før jeg skrev anmeldelsen hadde jeg spilt gjennom hele historien, testet samarbeid over Live, og Mercenaries-modusen. Derimot har du rett i at jeg ikke hadde fått med meg hvordan man bindte til d-paden. Dette notatet du nevnte har jeg dessverre ikke fått med meg. Jeg oppfattet at det var tilfeldig hva som var bundet til d-paden. Måtte sitte i noen minutter før jeg skjønte sammenhengen etter at jeg leste innlegget ditt.

 

Dumt at ikke disse tingene er lagret i Library eller lignende (har vært inne og lest i timesvis der inne, om historien og rollefigurene). Har dessverre heller ikke hatt tilgang på noen manual.

 

Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Jeg har endret det aktuelle avsnittet i anmeldelsen, og må bare beklage at det ble slik.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk bare demoen, så hvis det er annerledes i fullversjonen trekker jeg det tilbake. Men er litt irriterende når man har kastet en granat som var ned på d-paden og når skal kaste en til er det plutselig en herb som er ned på d-paden som man nettopp plukket opp. Da må man opp med Quick Select og innen den tid man har trykt Equip har man gjerne et motorsagblad halvveis gjennom nakken.

 

Ser den, men derfor litt av sjarmen med faktisk å ha full kontroll på inventory'en til enhver tid, for å unngå slike ting. Men anbefaler fullversjonen, om du likte demo'en.

 

 

Måtte sitte i noen minutter før jeg skjønte sammenhengen etter at jeg leste innlegget ditt.

 

Dumt at ikke disse tingene er lagret i Library eller lignende (har vært inne og lest i timesvis der inne, om historien og rollefigurene). Har dessverre heller ikke hatt tilgang på noen manual.

 

Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Jeg har endret det aktuelle avsnittet i anmeldelsen, og må bare beklage at det ble slik.

 

Ja, skriver i halve setninger. Lang dag, samt prøver å få mest mulig ut med minst mulig tekst innimellom.

 

Var ikke meningen å virke så oppgitt, men ble litt oppgitt da noen her inne prøver å sammenligne RE5 med vanlige shoot'em'up spill. Samt de klagene på inventory'en og kontrollsystemet. Så leste jeg at du skrev om problemene med knotingen i kamp-situasjoner, der en måtte inn med 5-6 knappetrykk for å skifte våpen under kamp. Dette sier seg selv ville vært veldig irritabelt/vanskelig gjennom hele spillet, så var derfor jeg satte "tvil" angående testingen, om du ville være vanskelig liksom. Står i manualen også ja, men den hadde jo ikke du.

 

Men ellers en bra artikkel, og har ingenting mer å klage på, har kun andre oppfatninger av spillet ;)

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Måtte sitte i noen minutter før jeg skjønte sammenhengen etter at jeg leste innlegget ditt.

 

Ja, skriver i halve setninger. Lang dag, samt prøver å få mest mulig ut med minst mulig tekst innimellom.

 

Jeg mente at det tok noen minutter før jeg skjønte sammenhengen mellom plasseringen av våpen i inventory, og snarveier på d-paden. De pilene som er på de fire d-pad-plassene i inventoryet er ikke synlig når de er fulle av ting.

 

Jeg mente ikke at jeg misforsto innlegget ditt. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal selvsagt akseptere at folk liker et utdatert kontrollsystem. Personlig synes jeg at dere lar utviklerne få slippe for billig unna, men denne diskusjonen gir jeg opp.

 

Det jeg likevel vil legge til er at dette spillet har blitt omtalt som Resident Action, i stedet for Resident Evil. Greit nok at dere som vil bevare stemningen fra tidligere spill og alt det der, men her har jo utviklerne endret spillets fokus totalt. Likevel påstår dere at Capcom holder seg tro til seriens særpreg og sjel. Men slik jeg ser det krever seriens nye actionfokus et mer responsivt og effektivt kampsystem. Argumentet om at Capcom ikke vil forandre for mye faller ganske enkelt vekk når de faktisk har forandret en hel del.

 

Det er det samme med f.eks Zelda-serien. Nintendo har laget det samme spillet omtrent, ørten ganger. Jeg har selv alltid vært en fan av spillene, men jeg mener at serien trenger drastiske tiltak for å holde på interessen til gamere. Men her står jeg også omtrent alene.

 

Det er en grunn til at folk sier "forandring fryder". Det er kanskje skummelt å tenke på et nytt kontrollsystem i Resident Evil, men hadde ikke utviklerne tørt å satse ville vi fortsatt ha spilt Pong den dag i dag.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

RE5 er veldig likt RE4 spill det først, er ikke noe mer eller mindere action i RE4 enn RE5

 

jeg får ihvertfall mer RE følelse i 5 enn 4

og kontrollen fungerer helt perfekt, det er et poeng med at utviklerene har gjort det, ikke for å være idioter.

 

og hvis man skal trekke RE5 for at det er for linært så må man trekke Fallout 3 fordi det er for åpent

Lenke til kommentar
RE5 er veldig likt RE4 spill det først, er ikke noe mer eller mindere action i RE4 enn RE5

 

jeg får ihvertfall mer RE følelse i 5 enn 4

og kontrollen fungerer helt perfekt, det er et poeng med at utviklerene har gjort det, ikke for å være idioter.

 

og hvis man skal trekke RE5 for at det er for linært så må man trekke Fallout 3 fordi det er for åpent

 

Ok. Så det omtrent samtlige anmeldelser har sagt om at det nå er mye mer renspikka action og omtrent null gåteløsning stemmer ikke? Og at "horror"-elementet er helt borte? Bare lurer ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja men slik var RE4 også, mener og huske at RE4 hadde mer action enn RE5

det er lite gåteløsning i forhold til RE 1, 3 og 3

er ikke så mye horror nei, men det er creepy

Lenke til kommentar

Rart ikke folk "basha" RE4 når det kom ut, fordi kontrollsystemet og "pacinga" var allerede utdatert i og med at GTA3 var kommet 4 år før.

 

Gåteløsning i RE-stil hater jeg fordi det er gørr kjedelig og det har sjelden noen logisk oppbygning. Dessuten blir de ubrukelige hvis man spiller gjennom spillet på nytt.

Lenke til kommentar

Har dessverre bare en Wii, så jeg går glipp av dette spillet...

 

Det jeg vil si, er at hvis kontrollsystemet er det samme som i RE4, så er det sannelig ikke mye å klage på, for det er en av de beste spillene jeg har spilt, og hadde null problem med kontroll-systemet, og RE4 på Wii er jo rett og slett rått.

Lenke til kommentar

Jeg ser at enkelte hater kontrollsystemet og andre elsker det. Jeg har bare spillt demoen og prøvde virkelig å like det ettersom det stort sett er et veldig brukbart spill.

 

Jeg likte ikke kontrollsystemet fordi man står bom stille når man sikter. Det kan godt hende at dette fungerer som ren spillmekanikk, men det føles merkelig å måtte senke våpenet når jeg bare vil gå sakte til siden. For all del, fjern all accuracy når man flytter seg og sikter samtidig, men la meg nå får ta to steg til høyre hvis jeg vil det.

 

Jeg likte heller ikke demoen når jeg kom til et område med en slags miniboss med motorsag. Samme hvor mye jeg pepret ham med maskingeveret så ville han ikke ned på kne. Det var ikke før jeg skøt noen bensintønner at han så ut til å ta sakde i det hele tatt.

 

Jeg HATER Spill som tvinger meg til å gjøre banale ting når en annen løsning virker så mye mer logisk. En annen ting som irriterer meg er hvordan hopping fra en plattform til en annen fungerer (f.eks tak til tak). Hvorfor kan jeg ikke bare løpe mot kanten å hoppe, fremfor å finne et magisk punkt slik at spillet tillater meg å hoppe?

 

Setter pris på motargumenter :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...