Gå til innhold

Reise til Cuba via USA


Anbefalte innlegg

Er det noen som har reist til Cuba via USA? 

 

Jeg og min samboer planlegger å dra på ferie til Florida og Cuba i sommer, og tenker å bestille tur retur Oslo til Miami, i tillegg til å bestille tur retur mellom Miami og Havana. 

 

Imidlertid ser vi her at det er en del reisebegrensninger mellom USA og Cuba fremdeles. Det ser ut til at man som turist ikke har lov å reise, men må ha en annen grunn for sin reise. Her er mer informasjon om hva som kreves for å få reise, og de 12 grunnene som er godkjent for å reise er nærmere beskrevet her.

 

Er det noen som har erfaring med å reise USA-Cuba, og som dermed vet noe mer om OFAC, og om hvor strengt det er å få tillatelse ved en av de 12 grunnene til å reise? Kan man feks si at man skal til Cuba for "religiøse" grunner, uten å spesifisere det noe nærmere?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei kjettapost!

 

Det gjorde vi, og det var null stress. 

Vi fløy SAS Oslo-Miami, og Delta Miami-Havana. For å unngå problemer ved evt forsinkelse, hadde vi en overnatting i Miami før vi dro videre til Cuba. ESTA må selvfølgelig være på plass for innreise til USA. Ved innreisekontrollen fra Oslo ble vi spurt om hvorfor vi var her og hva vi skulle. Da svarte vi at vi skulle feriere rundt omkring i Florida, og ingenting om Cuba. 

Ved bestilling av reisen fra Delta, må dere velge grunn til reisen. Vi valgte "Support for the Cuban people". Når dere sjekker inn i Miami, får dere også et skjema hvor dere må krysse av for grunnen til Cuba-reisen. I tillegg kjøper dere visum i innsjekkingsskranken (50 $). Det er ikke nødvendig å skaffe visum for Cuba i Norge, ettersom dere uansett må ha visumet fra USA. 

Når vi kom tilbake til Miami fra Cuba, var det akkurat samme kontroll som ved innreise fra Norge. Igjen sa vi til vakten i innreisekontrollen at vi skulle feriere i Florida, og fikk ingen spørsmål om Cuba. Hvis vi hadde det, er det bare å svare at man har vært der for "support for the Cuban people" og at man nå skal feriere i USA. 

 

Så med mindre Trump finner på flere forbud, er det altså null problem å reise Cuba-USA.

 

God tur!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når dere sjekker inn i Miami, får dere også et skjema hvor dere må krysse av for grunnen til Cuba-reisen. I tillegg kjøper dere visum i innsjekkingsskranken (50 $). Det er ikke nødvendig å skaffe visum for Cuba i Norge, ettersom dere uansett må ha visumet fra USA. 

 

Det kan hende jeg misforstår deg med vilje men visum til USA og Cuba er helt forskjellige av hverandre og det ene utelukker ikke det andre. Selv synes jeg det er enklest å skaffe slikt før avreise men det er ikke noe i veien for å skaffe visumet på veien. 

 

Som robbertaas sier bør man velge andre alle "innfartsveier" til Cuba enn via USA. På grunn av restriksjonene fra USA blir det unødvendig mye styr å reise via USA. Mellomland heller i Canada eller Mexico. Det skal funke å mellomlande i et karibisk land også men det kan bli litt mer tungvindt ra Norge.

Lenke til kommentar

For alle som skal til Karibien anbefales det å ikke reise via USA. Det er masse ekstra styr da dere og bagasjen må gjennom immigrasjon med ESTA og tollbehandling i USA. Og de som har reist for mye må ha visum til USA.

 

Det var i alle fall ikke noe ekstra styr når vi reiste sommeren 2017. Selvfølgelig må bagasjen hentes ut i USA og sjekkes inn på nytt og vi må igjennom sikkerhetskontrollen som tok 5 min, men dette var null stress når vi ikke fløy videre før neste dag til Cuba. 

Du må selvfølgelig også ha visum for reise til USA, men vi skulle uansett også feriere i USA, så det trengte vi uansett.

Det var i alle fall ikke noe ekstra styr når vi reiste sommeren 2017. Selvfølgelig må bagasjen hentes ut i USA og sjekkes inn på nytt, men dette var null stress når vi ikke fløy videre før neste dag til Cuba.

Lenke til kommentar

 

Når dere sjekker inn i Miami, får dere også et skjema hvor dere må krysse av for grunnen til Cuba-reisen. I tillegg kjøper dere visum i innsjekkingsskranken (50 $). Det er ikke nødvendig å skaffe visum for Cuba i Norge, ettersom dere uansett må ha visumet fra USA. 

 

Det kan hende jeg misforstår deg med vilje men visum til USA og Cuba er helt forskjellige av hverandre og det ene utelukker ikke det andre. Selv synes jeg det er enklest å skaffe slikt før avreise men det er ikke noe i veien for å skaffe visumet på veien. 

 

Som robbertaas sier bør man velge andre alle "innfartsveier" til Cuba enn via USA. På grunn av restriksjonene fra USA blir det unødvendig mye styr å reise via USA. Mellomland heller i Canada eller Mexico. Det skal funke å mellomlande i et karibisk land også men det kan bli litt mer tungvindt ra Norge.

 

 

Du misforstår meg ja. Du trenger et visum for selve reisen til USA --> ESTA. I tillegg trenger du et visum for reise til Cuba. Det jeg mener, er at hvis du reiser til Cuba fra/via USA, så må visumet for Cuba være utstedt i USA. Det er derfor ingen grunn til å skaffe seg visum for Cuba i Norge, hvis dere reiser via USA. 

 

Se ellers svar til robertaas over. Er det like å billig å fly via andre land, så er jo det aller enklest. Men for vår del var det langt dyrere, og i tillegg skulle vi reise til USA samtidig.

Lenke til kommentar

Du misforstår meg ja. Du trenger et visum for selve reisen til USA --> ESTA. I tillegg trenger du et visum for reise til Cuba. Det jeg mener, er at hvis du reiser til Cuba fra/via USA, så må visumet for Cuba være utstedt i USA. Det er derfor ingen grunn til å skaffe seg visum for Cuba i Norge, hvis dere reiser via USA. 

 

Se ellers svar til robertaas over. Er det like å billig å fly via andre land, så er jo det aller enklest. Men for vår del var det langt dyrere, og i tillegg skulle vi reise til USA samtidig.

ESTA  ikke et visum, det er en elektronisk forhåndsgodkjennelse for å ta fly til USAs grense for de som ikke trenger visum for å slippe inn i USA. De som har reist for mye trenger et skikkelig visum til USA som innebærer mere dokumentasjon og utspørring på ambassaden.

 

Fra Europa til Cuba mellomlander man gjerne i den dominikanske republikken hvor de har fungerende flyplass med drivstoff og slikt. Har både blitt sittende i flyet eller gått til et lukket rom ved gaten uten noen mere kontroll ved mellomlanding i den dominikanske republikken. Det er unektelig mye enklere og raskere enn å dra via USA.

 

Og det skal godt gjøres at 2 separate billetter, 2 overnattinger i USA med lokal transport og mat samt tap av 2 fridager er billigere enn en billett direkte fra Europa til Cuba.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...