Gå til innhold

Kjøre til Italia - Tips til reiserute


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøre fra Ystad til Modena og jeg lurer på hva dere anbefaler som reiserute.

Egentlig så vil jeg komme meg fortest mulig til Modena.

 

Har hørt at det går nattog med plass til biler fra København til Munich ( Type Eurorail )? 

 

Takker for tips :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ser ut til at også jeg skal ta kjøretur til Italia i år, i september. Ruten er Asker - Sestri Levante (litt sør for Genova).

Per tid ser dette ut til å være mest aktuelle rute:

Asker - Larvik (E18) - Hirtshals (ferge)

Hirtshals - Sønderborg (E45) - Kassel (A7) (midt i Tyskland)

Kassel - Lichtenstein/Sveits - Milano - Genova - Sestri Levante

 

Ferge: Larvik - Hirtshals er nok mest kostnadseffektivt. Jeg skulle helst tatt Kiel-fergen, men dette er mye dyrere.

 

Et alternativ, som tar litt lenger tid hvis det ikke er kø, er å kjøre fra Hannover mot Leipzig, og ta A9 sørover mot Munchen. Vistnok mindre trafikk på denne ruten. Der kan man velge å kjøre gjennom Alpene via Lichtenstein/Sveits, eller Østerrike mot Modena.

Flexxy: For deg ser det ut som det er hipp som happ om man tar ferge til Lubeck og A7 nedover, eller ferge til Rostock og A9 nedover, tar like lang tid. Muligens flere strekninger med fri fart på A9.

Biltog gjennom Tyskland: Dette tok jeg flere ganger som barn på 90-tallet. Behagelig. Dessverre har tilbudet blitt dårligere siste årene, usikker på om det fortsatt er et tilbud. Tror man kunne kjøre på toget i Hamburg og sitte på til Alessandria (nord i Italia). Dessverre er det ganske dyrt.

En annen ting å tenke på er hvor mange etapper man velger. For meg er det ca. 24 timer effektiv kjøring. Det vil si at hvis jeg skal gjøre turen på to dager må jeg ha 12 timer effektv kjøring hver dag + pauser. Derfor deler jeg opp ruten i tre (to overnattinger), og får da mer behagelige 8 timer per dag. Det koster litt ekstra for hotell, muligens kan det svare seg å ta biltoget da, med tanke på at man da får losji og behagelig reise.

Fint å utveksle tanker om dette her.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Å kjøre ned langs Garda-sjøen er vel "et must" hvis man likevel er nedover i de traktene.

 

Enig. Fantastisk å kjøre over Brenner-passet og ned langs Garda-sjøen (gjerne med noen netter der, om man kan. Malcesine og en tur til Monte Baldo med gondol anbefales på det sterkeste!).

 

Da jeg kjørte fra Brussel til Venezia kjørte vi innom Liechtenstein og Tirol, innom Innsbruck og over Brenner-passet. Magisk tur med masse severdigheter. Anbefales på det sterkeste. Uansett fint for Modena, da du ender opp på E45 uansett :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...