Gå til innhold

diskusjon rundt tråder for tøffere bildekritikk


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for å lufte interessen rundt det å ha tråder der vi kan utveksle litt tøffere og ærligere bildekritikk enn det man vanligvis opplever på andre norske fotonettsteder (akam inkludert), inspirert av photo-a-day på Something Awful.

 

Hovedpoenget er at man legger ut ett bilde man ønsker kritikk på, men for å få lov til å legge ut ett bilde må man også gi nyttig og konstruktiv kritikk på ett eller flere av bildene som allerede er postet.

 

Dette er ikke ment som en konkurrent til månedstrådene, men kan godt være ett alternativ da jeg registrerer at enkelte ikke er så glad for at det fra tid til annen blir gitt tilbakemeldinger på bilder postet der. Derimot er det ment å være ett bedre alternativ til andre norske bildekritikktjenester da disse stort sett er en eneste stor rosehage der alle bare sitter og high fiver hverandre, og man blir uglesett for ethvert forsøk på å være dønn ærlig i tilbakemeldingene.

 

For at dette skal fungere trengs det strenge retningslinjer. Jeg kopierer retningslinjene fra Something Awfuls variant i spoiler:

 

This is a place to get constructive feedback on your work no matter what your skill level and exercise your critique skills. Feel free to post images that are not your "best work" in order to get comments and suggestions. This is not a showcase thread, it's to improve your work.

 

READ OR RISK PROBATION

 

Critiques are Mandatory

Do not post images without providing feedback on other people's images, you will be probated.

 

Try to make all posts relevant to the discussion of someone's images - gear talk, post-processing tips, and general chattiness should be constructive or redirected to a more appropriate thread.

 

No Low Effort Critiques

 

You will receive a probation for low-effort critiques. The litmus test for whether a critique is low effort or not is whether you provided reasoning or justification for your opinion. However, do not let this be a deterrent to posting, if you are a newbie or maybe bad with typing. Discussion, and learning to articulate what you like about other people's work will do a ton to help you improve your own work.

 

Help make Photo-a-Day a better place. Please report posts that do not meet these guidelines.

 

Rules:

 

Please limit yourself to 3 photos per day.

Critique is mandatory. Please be constructive and provide reasoning for your observations.

Don't post pictures of your pets (unless they are awesome).

Maximum width or height of any image should not exceed 1024 pixels.

No, really. Limit yourself to 3 photos per day.

 

 

Flickr Rules:

Link images back to their Flickr page.

 

Flickr has made this pretty easy for everyone and now includes BB code to link your images, use it.

 

If you are a Firefox user with Greasemonkey, install this script to make linking easy.

 

If you don't have firefox, you can follow this simple format:

code:

 

[url=the link to the photo page here][timg]http://the link to the jpg of the image itself[/timg][/url]

 

Other stuff

If you're on a page where the same two or three photos have gotten all the critique, and there are a bunch that have gone un-commented on, give those without critique some. This does not mean give useless critique as previously mentioned, and you don't have to neglect photos that have already been commented on.

 

 

Og her er mitt forslag til norsk oversettelse med lett tilpasning til norske forhold - dette er åpent for diskusjon, og jeg håper også på at vi kan få med moderatorteamet på å hjelpe til med å sørge for at retningslinjene blir overholdt. Mine kommentarer i rødt er ikke del av selve "retningslinjene".

 

Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk

 

Dette er tråden for deg som vil utvikle deg som fotograf, gjennom å gi tilbakemeldinger på andre fotografers verker, og å få det på ditt eget arbeid. Det er ingen krav til nivået på arbeidet du legger ut, men vær forberedt på at det kan bli fullstendig slaktet. Dette er ingen skrytetråd, tenk på å velge ett bilde du tror du kan lære noe av å få tilbakemelding på, heller enn bilder du selv anser som perfekte.

 

Les retningslinjene før du poster! Bidrag som ikke følger retningslinjene vil bli slettet uten forvarsel!

 

Alle må gi kritikk!

Ikke legg ut bilder uten å samtidig gi kritikk på ett eller flere andre bilder som er lagt ut. Innlegg med bilde som ikke følges av kritikk på andre bilder vil bli slettet. Det er dog helt i orden å poste kritikk uten å poste ett bilde.

 

Unngå annen diskusjon enn selve kritikken - vi har en egen tråd for småprat, og månedstrådene der du kan legge ut andre bilder uten å delta i kritikken. Generelt skal man heller ikke diskutere kritikken som blir gitt, det er kritikers ærlige meninger som blir avgitt og dermed ingen rett eller gal kritikk, men det er dog ok å stille utdypende spørsmål om det er noe du ikke helt forstår i tilbakemeldingene som blir gitt deg.

 

Kun kritikk det ligger innsats bak!

Meningsløs kritikk som "fint bilde", "liker lyset!", "fine farger" osv vil også bli slettet. Småfeil rundt det tekniske, sånn som "for mye støy", "skjev horisont" er heller ikke en fullverdig kritikk - i det minste må det begrunnes hvorfor dette er spesielt feil og ødeleggende på det aktuelle bildet. Forsøk å fokusere på helheten, på motivet, komposisjonen og hvordan fotografen har valgt å presentere det. En god kritikk er en som i det minste inneholder konkret begrunnelse for hvorfor du liker eller ikke liker bildet. Vær ærlig og ikke vær redd for å være tøff i din kritikk, men vær saklig - alle som deltar her i kritikktråden er fullt inneforstått med at man kan risikere å få ett bilde plukket i småbiter. Kosepraten finner man andre steder enn her :)

 

Andre regler

- Maks to bilder per fotograf per dag - legg heller innsats i å ta til deg tilbakemeldingene som blir gitt om du bruker opp "kvoten"

- Alle bilder som legges ut må følges av en grundig, konstruktiv kritikk på minst ett annet bilde som er postet tidligere i tråden. Som nevnt er det fullt lovlig å poste kritikk uten å poste ett bilde.

- Du skal også skrive en linje eller to om det bildet du legger ut. Trenger ikke være avansert, men litt om hva du vil formidle og hva du selv syns om bildet, noe som får i gang "diskusjonen" mellom deg og de andre deltakerne i tråden.

- Bilder som postes skal være maks 1024 piksler langs lengste side

- Bilder bør fortrinnsvis postes som vedlegg. Dersom du velger å linke ett eksternt bilde må du forsikre deg om at det er tilgjengelig for alle og ikke kommer til å forsvinne, og aller helst legge inn enn thumbnail/miniatyrbilde i tråden, som en klikkbar link til bildet i stor versjon. Denne BB-koden kan brukes for å linke til stor versjon av ett eksternt bilde:

[url=http://link_til_bilde_i_full_størrelse][img=http://link_til_miniatyrbilde][/url]

- diskuter bildene, ikke fotografen, og ikke bli sur fordi du har fått negativ kritikk. Unngå også i størst mulig grad å diskutere de tilbakemeldingene som blir gitt, den som kritiserer bildet ditt gjør det for å hjelpe deg og fordi du har bedt om det, og selv om du er uenig er det ingen vits i å krangle. Bruk rapporter-knappen om du føler at kritikken er usaklig og ikke hører hjemme selv i en tråd for tøff bildekritikk.

 

Prøv å velg ut bilder som har fått få eller ingen tilbakemeldinger når du velger bilder å kritisere. Bildekritikk er gi og ta - dess mer innsats du legger i tilbakemeldingene dine, dess mer kan du forvente å få tilbake :)

Endret av ventle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er både enig i og uenig i punktet at man MÅ poste bildet som vedlegg. Det går helt fint å lenke til et bilde som er 1024 piksler i lengste retning via f.eks. Flickr. Ser bekymringen for bilder som forsvinner, men jeg tror ikke det blir et så stort problem i en sånn tråd.

 

Den andre uthevingen din syns jeg er grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt forslag!

 

Greit å i eksemplene på feil kritikkutsagn også tar med et par ala "for mye støy!", "bildet er skjevt!", -få enda bedre fram at man ønsker å få en tankerekke, ikke bare løse påstander.

 

På litt sikt kunne det vært fint om dette kunne bygges inn i bildekritikkdelen, men inntil videre synes jeg det kunne være kult å bare kjøre noen runder. Skal det være ny tråd hver måned? Jeg synes det, men i starten kan det kanskje være greit å lage ny tråd hver uke, til regler og praksis er litt mer hamret ut?

 

Bør det være en "krangletråd" som man kan poste diskusjoner om reglene brytes eller følges, slik at dette holdes utenfor kritikktråden så mye som mulig?

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår rett ventle rett, så er dette et alternativ til digit.no, og nivået skal vel være hakket over f/64 på foto.no. Super hardcore, om du vil.

 

Jeg synes det er verdt et forsøk, men jeg tror dere bør holde det maks 2 (eller 1) bilde per dag. Og jeg er redd for at de mest aktive i en slik tråd, må selv moderere. Ihvertfall i første omgang. Med "moderere", mener jeg å følge med, og rapportere overtredelser.

 

En egen tråd til diskusjon er en god ide.

Lenke til kommentar

På litt sikt kunne det vært fint om dette kunne bygges inn i bildekritikkdelen, men inntil videre synes jeg det kunne være kult å bare kjøre noen runder. Skal det være ny tråd hver måned? Jeg synes det, men i starten kan det kanskje være greit å lage ny tråd hver uke, til regler og praksis er litt mer hamret ut?

I starten kan en tråd pr uke være en greie, bare så man får gjort endringer og fiksa litt på det. Når det har satt seg så tror jeg det holder med en tråd annenhver måned. Det er en tråd i måneden på Something Awful, men selv der (som er et ganske stort forum) blir ikke PAD-tråden på veldig mange sider. Tror ikke lengden blir noe problem her...

 

Bør det være en "krangletråd" som man kan poste diskusjoner om reglene brytes eller følges, slik at dette holdes utenfor kritikktråden så mye som mulig?

 

Kranglinga bør man holde unna, men det må være lov til å rapportere innlegg som er helt på trynet. Kritikktråden bør i det meste kun inneholde bilder og kritikk, men gjerne kritikk av kritikken.

Lenke til kommentar

Hvis det skal være i digit.no-bildekritikk, så går det ut fra at bildene skal lastes opp der.

 

Hva med et ekstra felt/underforum for nivå bildekritikk, noe a la foto.no's f/8, f/22 og f/64?

 

Nei, det er ikke tanken at dette skal være en del av digit-bildekritikken - kun en tråd der man fortløpende poster bilder og kritikk, akkurat som månedstrådene, men med det viktige tillegget at bilder skal følges av kritikk. En salig smørje etter hvert, men forhåpentligvis høyt aktivitetsnivå også :)

 

Godt forslag!

 

Greit å i eksemplene på feil kritikkutsagn også tar med et par ala "for mye støy!", "bildet er skjevt!", -få enda bedre fram at man ønsker å få en tankerekke, ikke bare løse påstander.

 

På litt sikt kunne det vært fint om dette kunne bygges inn i bildekritikkdelen, men inntil videre synes jeg det kunne være kult å bare kjøre noen runder. Skal det være ny tråd hver måned? Jeg synes det, men i starten kan det kanskje være greit å lage ny tråd hver uke, til regler og praksis er litt mer hamret ut?

 

Bør det være en "krangletråd" som man kan poste diskusjoner om reglene brytes eller følges, slik at dette holdes utenfor kritikktråden så mye som mulig?

 

Ja, dette er også gode eksempler på ikke veldig lærenem kritikk. Jeg legger det til i retningslinjeutkastet i førsteposten.

 

I første omgang tenkte jeg kanskje å bare ha en tråd som går og går uten spesiell tidsbegrensning, så ser vi ut fra interessen om det er "marked" for en ny tråd hver måned - det er jo som sagt ikke hensikten å konkurrere med månedstrådene.

 

En egen tråd for ukritisk diskusjon (tok du dobbeltbetydningen i den?) er nok en god ide - det har vi jo også sammen med månedstrådene, i hvertfall en tråd der det har blitt diskutert rundt endringer i retningslinjene osv.

 

azathosk, jeg er klar over at ikke alle er happy for å poste som vedlegg. Jeg ønsker i hvertfall ikke at man linker inn bildet direkte i full størrelse, da blir tråden veldig treig til å laste, samt at javascriptet som forminsker bilder som er over 600 piksler langs lengste side er buggy og klarer noen ganger å fjerne bildet helt hos enkelte brukere (rapportert i tracker, men de klarer ikke å finne feilen). Hva om vi spesifiserer at eksternt lenkede bilder må legges inn med thumbnail?

 

Hvis jeg forstår rett ventle rett, så er dette et alternativ til digit.no, og nivået skal vel være hakket over f/64 på foto.no. Super hardcore, om du vil.

 

Ja og nei - jeg mener ikke det skal være strenge krav til nivået på arbeidet man presenterer, men at det skal ligge en innsats bak kritikken man avgir :)

Lenke til kommentar

Ja og nei - jeg mener ikke det skal være strenge krav til nivået på arbeidet man presenterer, men at det skal ligge en innsats bak kritikken man avgir :)

Enig at det er nivået på kritikken som skal prioriteres - det er anderledes enn foto.no sitt system.

Nemlig. Dette høres veldig bra ut. :yes:

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tanken at dette skal være en del av digit-bildekritikken - kun en tråd der man fortløpende poster bilder og kritikk, akkurat som månedstrådene, men med det viktige tillegget at bilder skal følges av kritikk. En salig smørje etter hvert, men forhåpentligvis høyt aktivitetsnivå også :)

Dette synes jeg er god ide. Jeg liker ikke bildekritikktrådene, gidder ikke å klikke inn på hver tråd for å se på bildet engang. Jeg har noen forslag til hvordan dette kan gjøres, med ganske så strenge regler :grumpy:

 

Det bør være meget klare regler. Jeg foreslår at hver bruker får poste maks 1-2 bilde(r )/uke og det bør/må være et bilde posteren har tenkt nøye igjennom før bildet postes(slakt kan forekomme).

 

De som gir kritikk/svarer på postingen av et bilde 'quote' den aktuelle tråden, f.eks.:

På denne måten har andre brukere mulighet til å kjapt gå tilbake til posten der bildet er postet.

 

Det bør ikke være lov å sitere eller kritisere svar/kritikk, spesielt ikke lov å 'quote' svarene. Det er bildet som skal bedømmes, ikke postet svar/kritikk.

 

De som poster bilder bør innstille seg på en ting: 'Take it or leave it'. Er kritikk ikke ønsket, la vær å post bildet.

 

'Quoting' bør ikke være lov i det hele tatt, slik får man tråden ryddig.

 

Månedstrådene er meget populær, en slik månedskritikktråd kan bli like bra hvis regler overholdes.

Lenke til kommentar

Det bør ikke være lov å sitere eller kritisere svar/kritikk, spesielt ikke lov å 'quote' svarene. Det er bildet som skal bedømmes, ikke postet svar/kritikk.

Jeg er usikker på om jeg vil være såpass kategorisk - hva hvis jeg som kritiker har noen spørsmål? Da bør jo den som postet bildet, få lov til å svare.

Lenke til kommentar

Spennende og forhåpentligvis et meget velfungerende tiltak :)

Bra at det fokuseres mest på kritikknivået - det er helt klart det viktigste for at dette skal fungere.

Hva med å ha en slags "mal" for bildekritikk i retningslinjene, så nybegynnere har et utgangspunkt å jobbe med?

Lenke til kommentar

Det bør ikke være lov å sitere eller kritisere svar/kritikk, spesielt ikke lov å 'quote' svarene. Det er bildet som skal bedømmes, ikke postet svar/kritikk.

Jeg synes det er viktig at dette bidrar til at hver av deltakerene blir bedre til å gi kritikk også, så jeg tror vi på en eller annen måte bør gi hverandre tilbakemeldinger på kritikkene også. Det kan f.eks. gjøres ved å quote (relevant del av) kritikken, men poste i "krangletråden", sånn at de diskusjonene kan gå der? :hmm:

Lenke til kommentar

azathosk, jeg er klar over at ikke alle er happy for å poste som vedlegg. Jeg ønsker i hvertfall ikke at man linker inn bildet direkte i full størrelse, da blir tråden veldig treig til å laste, samt at javascriptet som forminsker bilder som er over 600 piksler langs lengste side er buggy og klarer noen ganger å fjerne bildet helt hos enkelte brukere (rapportert i tracker, men de klarer ikke å finne feilen). Hva om vi spesifiserer at eksternt lenkede bilder må legges inn med thumbnail?

 

Hva tenker du på nå? La folk lime inn bildene sine i 250px eller 500px størrelse og spesifisere at man må videre for å se "det store bildet"? Det er greit for min del.

 

Når det gjelder dette med å svare i tråden så syns jeg man skal la folk gjøre det. Det er ikke alltid kritikken er surmaga, men for å danne seg en kritikk kan det være man vil vite om noe bak tanken bak komposisjon osv. Diskusjon om kritikken bør man kanskje holde unna, men jeg tror ikke det er nødvendig med en annen tråd for det, da blir det fort rotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...