Gå til innhold

ICE .. ustabilt, tregt, dårlig - må dokumenteres!


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke bidra noe særlig til diskusjonen.

Men NetCom holder på med en storstillt utbygging av 3G og 4G for tiden.

 

Fra NetCom.no:

 

I tillegg setter vi opp basestasjoner på helt nye steder over det ganske land. Når utbyggingen er ferdig skal 95 prosent av befolkningen ha tilgang til moderne 3G, mens 90 prosent av befolkningen skal ha tilgang til superteknologien 4G.

 

Sjekk dekningen i ditt område på dekningskartet:

https://netcom.no/dekningskart

 

Om du ikke får bredbånd via kobber eller fiber, og Ice.net er elendig, kan du kanskje gå over til NetCom.

De har egne bredbåndsroutere og tilpassede abonnement.

 

 

Om de ikke har dekning der du bor, så får de det kanskje snart... Det er lov å håpe.

Jeg venter spent på at de skal oppgradere senderen ved hytta mi. Den har bare gprs, så nettsurfingen er treeeeeeg. Men den blir sannsynligvis oppgradert til 3G eller 4G til neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har 3G-dekning på Netcoms nett rundt huset ja, og jeg forbanner meg selv hver eneste kveld nå for at jeg ikke sjekka det før vi kjøpe Ice-ruteren :p

 

Netcoms "mobilt hjemmebredbånd" er nok det som skal testes i neste omgang. Men det koster litt, og jeg er nødt til å bli kvitt ice-fakturaene før jeg bestiller hos Netcom. Eller i alle fall være rimelig sikker på at jeg ikke må betale på det fram til sommeren.

 

Egentlig litt irriterende, der ligger kobber helt fram til husveggen omtrent. Men avstanden til sentralen er laaang, og attpåtil er ikke sentralen utbygd for mer enn ISDN såvidt jeg har fått beskjed om fra Telenor. Og nei, de akter ikke å gjøre noe med det. Nå er det mobilt bredbånd og fiber som gjelder visst, selv om det nok kan ta 15-20 år eller mer før noen tar seg bryet med å legge fiber opp i dalen her - om noensinne.

Men klart, om Netcom satser på 4G og mobilt bredbånd med 100 Mb nedlasting per måned så nærmer det seg jo noe. Disse med grense på 6 - 9 Mb nedlasting (Ice, Telenor) i mnd er jo litt håpløse, du skal ikke åpne VGnett mange ganger før den grensa er nådd altså.

 

Det hjelper jo da for all del, at jeg jobber i mer sentrale strøk og kan kose meg med fiberlinje på kontoret. Måler 60-70 Mbps både opp og ned her, det er jo litt trøst i det tross alt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Og det bekrefter jo at dette konseptet deres faktisk fungerer - i rettferdighetens navn. Men da altså kun under relativt gode forhold. Jeg tenker du har også (relativt) fri sikt til en sendermast?

 

(Jeg har RSSI rundt -90 .. og Rev. A)

 

Vi har Ice i et feriehus som ligger vanskelig til (omringet av fjell på alle kanter), og uten antenne ligger det på like i underkant av -100dB med den gamle modemtypen (Rev A.?) Med antenne på taket ligger det på rundt -83dB, noe som gir en nedlastningshastighet på mellom 1,5 og 2Mbit, og rundt 600Kbit opp. Vi har hatt dette i snart 3 år nå, og det har for så vidt fungert tilfredsstillende med null utfall så langt. Pingtidene kunne helt klart vært bedre, men jeg vet ikke om dette er forbedret med de nye modemene? Ice ville ha 12mnd fornyet bindingstid for et av disse, men vi har takket nei så langt da vi ikke vet om vi skal fortsette abonnementet stort lengre...

 

... For selv om tjenesten i seg selv fungerer ok, er datagrensa per måned fullstendig latterlig. 6GB per måned i 2012? Selv med forsiktig surfing hvor en aktivt unngår youtube og lignende båndbreddekrevende tjenester, går 6GB unna på noen få dager når det er flere brukere (typisk høytider ol.). De har hatt denne grensa så lenge vi har brukt dem. Det må da sannelig være på tide å øke denne litt? 20GB må da være et absolutt minimum i dag. Når grensa er nådd strupes oppkoblingen til en hastighet som er fullstendig ubrukelig til noen ting som helst. Sukk.

Endret av Pennywise
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm, hm .. jeg sendte oppsigelse jeg, på epost, der jeg forutsatte en måneds varsel/oppsigelsestid (pluss inneværende). Hvor lang tid bør jeg la det gå før jeg antar stilltiende aksept? De har ikke svart ..

(Sendte den torsdag 8/11, så det er ikke SÅ lenge siden, men jeg merker jeg har det litt travelt med å få dette ut av verden..).

 

Nå blir vel dette mer og mer noe som hører hjemme i juss-forumet, men lell - skulle være interessant å høre andres mening om dette.

 

(Det er altså slik at de mener jeg har 12 måneders bindingstid, men jeg har ennå ikke fått se den avtalen jeg har signert som sier det. Inntil da mener jeg de generelle vilkår må gjelde, og disse sier en måneds oppsigelsestid.)

Lenke til kommentar

Nei, jeg gjør ikke det :p

 

Men for all del - om de faktisk hoster opp en avtale jeg har signert på så skal jeg selvfølgelig tygge i meg den oppsigelsen. Men det mener jeg de må gjøre innen rimelig tid, ellers bør det være mulig for meg å anta at den avtalen ikke eksisterer.

 

EDIT;

TO ganger de siste ukene har jeg sendt e-post til Ice og etterlyst dette, men de har kun svart med standardsvar som at "du har binding til 23.07.2012" og liknende, ingenting konkret. Derfor oppsigelse nå med den forutsetning at den avtalen ikke eksisterer i lovlig bindende form.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leser dette blir jeg mer og mer glad for at jeg ikke kjøpte Ice.

Onkelen min har det på hytta si, og såvidt jeg vet funker det der.

Men det kan man tydeligvis ikke ta som en selvfølge.

 

Hvis supporten mener at man bør prøve med en retningsbestemt antenne, så bør man nok prøve.

 

Det som jeg er skeptisk til er at Ice ikke er forpliktet til å levere en brukbar tjeneste.

De mener visst at hvis du har klart å åpne et par nettsider (selv om det var tregt og ustabilt) så har du ingenting å klage på.

 

9370.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snedig resultat på speedtest.net idag;

 

Ping 650 ms - download 741 kbps - upload 4 kbps.

 

Finner det underlig at det er lov å kalle dette bredbånd.

 

Å ja, nå har jeg forrresten montert den antenna! Signalstyrken økte fra -90-ish til -80-ish dBm. Fint og flott det altså, men det ser ikke ut til å gjøre store forskjellen på surfeopplevelsen her.

 

Forøvrig surfer jeg med EDGE på mobilen nå. Det funker bedre.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei altså. Tenk deg nå litt om. Ice og forhandler har en avtale. De tjener penger på hverandre. Du er kunde hos ICE gjennom en forhandler. Gjør forhandleren noe galt skal det ikke gå utover deg eller ICE, men forhandler.

 

Når vi registrerer en kunde hos ICE vil det selvfølgelig lagres en kundekontrakt i ICE sine databaser, men denne vil aldri signeres av deg. Du signerer på eksemplaret som blir skrevet ut hos forhandler. Hos oss legges denne i en perm der vi tar vare på kontrakter i fem eller seks år. Kan vi ikke vise til signert kontrakt dersom kunde kommer og klager og alt har snakket med ICE, bli det vårt problem og vår butikk som må ta tapet. Slik er det med alle abonnementstjenester. Vi sender aldri undertegnede kontrakter til ICE eller noen andre, så bevisbyrden på at du har skrevet under på noe ligger hos oss. Skulle det vise seg å ikke stemme er det vi som må ta regningen for bruddgebyret ditt dersom du ikke har signert på 12 måneder men likevel har fått det og nå ønsker å kvitte deg med abonnementet.

Lenke til kommentar

Jojo, det er jo greit alt det der, men slik jeg ser det har jeg kun vært innom en forhandler og kjøpt noe utstyrt. Hele veien forstås det slik at det er Ice jeg evt kjøper et abonnement hos, og det er Ice jeg forholder meg til - ikke forhandleren. Forholdet mellom Ice og forhandleren er meg egentlig knekkende likegyldig.

 

Minner meg egentlig litt om en runde jeg hadde med Telenor for noen år siden, i forbindelse med ei feilmelding på ADSL som tok votter og vinter å rette opp. Etter noen henvendelser til Telenor uten å få klare svar, ville de ha meg til å kontakte montøren direkte og ordne opp med dem selv (feilen ble meldt inn som rettet til Telenor, men det var like svart i veggen hos meg). Her også mente jeg det ble helt tullete at jeg som kunde av Telenor skulle være nødt til å ringe rundt til deres leverandører for å ordne opp i miskommunikasjon mellom dem og Telenor. Det blir litt samme sak her - hvordan Ice forholder seg til sine samarbeidspartnere og leverandører er ikke mitt problem, som kunde av Ice.

 

Så mener jeg det skulle være en smal sak for Ice, på min forespørsel, å kontakte den aktuelle forhandleren og be om å få tilsendt en kopi av abonnementsavtalen - fordi kunden etterlyser denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmgrml...

 

Så sendte jeg nok en henvendelse til Ice med beskjed om at NÅ gidder jeg ikke mer .. har prøvd "alt", det er ikke bedre, og jeg krever derfor å få heve kjøpet og oppheve abonnementsavtalen.

 

Og får standardsvaret;

Etter å ha sett litt på de senderne du henviser til ser jeg at det til tider er ganske høy trafikk på disse og dette kan da også være med på å forårsake den ustabile tilkoblingen din i tillegg til pendlingen mellom de to senderne.

For økt signalstyrke, mer stabil tilkobling og for å slippe unna denne pendlingen vil jeg anbefale deg en av våre eksterne antenner da disse er retningsbestemte og vil på et vis "tvinge" deg inn på én sender slik at du ikke kobler deg opp mot den andre.

 

Dette er jo enkelt og greit hårreisende. Jeg har prøvd TO forskjellige typer ekstern/utendørs antenne, og dette hadde denne kundebehandleren visst om han hadde gidda å undersøke saken litt. Jeg ramsa ikke opp alle disse detaljene fordi jeg antok at de hadde kontroll på det.

 

Det er jo greit, at dette er en delingstjeneste og belastede sendere kan gi variabel hastighet. Det visste jeg da jeg kjøpte dette rælet.

Men at man skulle forsvare ustabil tilkobling? At man kan gå timesvis og dagesvis uten å i det hele tatt kunne åpne en nettside?

 

Kan virke som jeg ryker på Brukerklagenemnda jeg også...

 

Ser jo der er en del saker, og dessverre får de færreste medhold. Men, såvidt jeg kan se så er fellesnevneren for disse at de enten ikke har villet prøvd forskjellige løsninger som feks ekstern antenne, eller så har de ikke overhodet vært i kontakt med Ice før de krever oppsigelse.

Jeg har altså vært i omtrent ukentlig kontakt med Ice i nesten et halvt år, prøvd utallige timer med feilsøking og venting på telefon, og en rekke forskjellige tekniske hjelpemidler uten at tilkoblinga har blitt brukendes stabil. Har en bestemt følelse av at jeg har en sterk sak her - men det var det nok flere som hadde før de fikk avslag..

 

 

EDIT

Føkkit. Sender en klage uansett, jeg. Gidder ikke tøyse mer med disse..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter en romjul i Hemsedal, og null linje i hele 4 dager på rad, og div omstarter senest i dag (3. januar) er det slutt for meg. Nettet er i beste fall ustabilt. Opplever at det er opplastingen som stopper først, og det gjør at forespørsler ikke kommer igjennom.

 

Har R90 og rettningsantene. Signalet ligger på -85 til -90 db. avstand til sender er 17,5 km i luftlinje. Skaffet dette i juni 2012, og det har forsåvidt fungert greit, helt til snøen kom. Da fylles alle hytter og leiligheter. I høstferien var det tregt mellom kl. 1700 og 2300. Det samme enkelte helger i høst. De som er nærmest senderen vinner. Fikk en rapport om at det fungerte bra i nærheten av skisenteret, hvor også senderen ligger. Altså, ingen resursdeling mor de med svakere signal. Skal jeg tippe så foreligger også en kraftig overbooking. 1 sender i Hemsedal er en vits. Antakelig ikke en gang tilstrekkelig for hyttene rundt skisenteret.

 

Til sammenligning måler jeg mellom 1500 og 6500 på mobilt nett, fra mobiltelefon innendørs. Har derfor bestilt en Huawei B593 LTE WiFi, fra Komplett. Tar et abonnement til 300 kroner fra Telenor. Minirouterene som tilbys holder ikke. 5 brukere blir for smått, samt mangel på mulighet for kablet nettverk.

 

Det står igjen 6 måneder av bindingen til Ice. De vil nå kreditere meg for januar. Jeg har sagt at det er greit at jeg ikke betaler mer og kan de overføre abonnementet til uke (ingen månedskost for meg). Vi får se hva de gjør. Kommer de ikke i møte forlanger jeg kreditering av Router og antenne. Siden jeg har hatt en viss glede av tjenesten i 6 måneder vil jeg ikke kreve tidligere betalt abonnement tilbake. Jeg er nødt til å ha en tjeneste det går an å stole på til epost, nettbruk og RDP til jobben. Det går ikke med Ice. Nå i julen var det ikke en gang nok å holde seg på hytta mens andre var på ski.. Nettet var fremdeles ubrukelig.

 

Vet ikke om jeg gidder å kjøre dette til Forliksrådet. Uansett kan de tørke seg et sted solen ikke skinner med pengene fra meg. En missfornøyd kunde lager mye negativ goodwill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...