Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilket fag skal jeg velge?


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, jeg er tidenes vinglepetter og klarer ikke bestemme meg for HVA JEG SKAL BLI og da heller ikke hvilket 4 fag jeg skal velge etter sommeren, på vg2..

Alle som har tatt noen eller flere av disse fagene, kan dere vær så snill komme med noen innspill om hva dere syntes?

Design og Arkitektur
Trykk og Foto
Internasjonal Engelsk
Kjemi
Fysikk
R-Matte
S-Matte
Økonomistyring


Arkitektstudie krever bare generell studiekompetanse. Men medisinstudie derimot, krever endel realfag.
Derfor må jeg vite om jeg skal bli lege eller ikke.
Om jeg følger fornuft: nei, medisinstudiet er altfor hard, og gjennomsnittet mitt er 5 for øyeblikket. Interesse og lidenskap: ja

Er altså mitt oppi en problemstilling jeg ikke kommer ut av.. noen som vil hjelpe?

Hva jeg kunne tenke å bli:
Lege/Arkitekt, noe innenfor økonomi/fotograf.. dere ser problemet?

Er utrolig glad i fotografering (går på fotokurs), samtidig som jeg elsker å tegne og arkitektur.. klarer ikke bestemme meg for hvilket av de jeg skal ta (evnt begge, men da mister jeg et annet fag) noen innspill?

Internasjonal engelsk vil jeg ta for jeg liker det godt+flink i det, men alle som tar/har tatt det.. er det lærerikt og føler du at du blir/ble bedre, eller var det bortkastet? Jeg vurderer å studere i utlandet, derfor jeg ønsker det.. har førøvrig 6 i engelsk

Fysikk og kjemi.. noen som kan har hatt eller har dette og kan si hvordan det er, hvor hardt osv.

Er det enorm forskjell mellom R og S matte? (mye vanskeligere og få en god karakter i R matten, eller er det ikke så stor forskjell ut ifra din erfaring?)

Og en ting til.. har realfagspoengene mye å si? Dvs om jeg velger bare 2 fag innenfor realfag, og "mister" 1 eller 1,5 poeng.. har det mye å si?

All hjelp og innspill blir jeg ubeskrivelig glad for, både lite og mye! Trenger det virkelig

Mvh Victoria

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er usikker på hva du vil bli er det veldig lurt å ta R-matte og fysikk, og det er kjekt å ha kjemi i tillegg. Da har du ikke stengt noen dører, og du får god kompetanse du kan bygge videre på, enten du velger ingeniørstudier, økonomistudier eller noe innen kjemi.

 

R-matte er noe mer krevende enn S-matte, og den er samtidig mer teoretisk rettet. Eksemplene er oftere rene teorioppgaver, mens i S2 vil man gjerne finne et par tilsvarende oppgaver, men med en praktisk formulering. S1+S2 gir samme kompetanse som R1, men hvis du jobber med faget vil nok ikke R-matte være noe problem.

 

Realfagspoengene er jo kjekke å ta med seg videre, jeg hadde 4 realfagspoeng og det hever jo konkurransepoengene dine med 4 poeng, noe som tilsvarer 0.4 bedre snitt. Det er ikke dumt å ta det med seg.

 

Angående internasjonal engelsk; jeg valgte det i 2. klasse, og det var en greit fag. Det er aldri dumt å lære mer engelsk, og jeg er glad for at jeg valgte det. Faginnholdet er mye diskusjon om samfunnsproblematikk og globalisering, og vi hadde en del debatter i timene våre. Mye muntlig i dette faget, og det gir deg to karakterer (skriftlig + muntlig), så det kan hjelpe med å dra opp snittet ditt.

 

De andre fagene har jeg ikke hørt om engang, så skal ikke uttale meg om de, men jeg er ihvertfall fornøyd med at jeg valgte internasjonal engelsk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Tusen takk for svar!

Rådgiveren min: fast bestemt på at jeg skal ta R-matte

Studieleder: sier jeg burde ta S-matte, og at det er mye hardere med R-matte

Jeg: confused!

Hva mener du er best.. å ta R-matte (fare for å slite med det, må da jobbe nokså hardt for det, men få 0,5 poeng ekstra + flere utdanningsmuligheter)

Eller ta S-matte (får uansett 1 poeng etter to år, mindre krevende enn R)

 

Internasjonal Engelsk: følte du at du ble mye flinkere med engelsk? Dvs var det faget til god nytte? Og var det "like ensidig" som engelsken i vg1 for deg? Eller var det mye mer spennende/morsommere?

Opplever engelsken i år som VELDIG ensidig og kjedelig.. derfor redd det blir et "kjedelig" fag med lite nytte.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Jeg ville klart valgt R-matte. Du må naturligvis jobbe med faget, men jeg gikk opp i karakter i R1 og R2 fra T-matte. Poengene blir jo bare en bonus, men jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Merket også at jeg likte matte bedre etter at jeg fikk ny lærer der. Hvis du plutselig bestemmer deg for å bli ingeniør må du ha R2, og det er kjedelig å bruke ett år på å ta forkurs eller ta det som privatist fordi du valgte S1+S2.

 

Engelsken var til tider ensidig, men jeg opplevde den som mer interessant enn engelsk i VG1. Ble nok litt flinkere ja, og jeg følte ikke at jeg sløste tid med faget. Var ikke så mye jobbing for min del, og temaene var mer varierte og la opp til gode diskusjoner. Hjalp nok også at jeg og en kamerat alltid bidro til å lage skikkelig opphetede debatter ved å slenge ut overdrevne og trangsynte påstander (ikke det at vi nødvendigvis mente det, men det var bare for å skape diskusjon), men det var mye spennende der og mye som ikke var fullt så spennende.

Udir har jo kompetansemålene liggende ute her, så du får jo et visst innblikk i hva det handler om. Vi hadde mye fokus på det som står under kultur, samfunn og litteratur, men det er jo noe som vil variere litt med læreren.

Uansett, internasjonal engelsk er et fint fag jeg tror du kan få god nytte av, og for meg ble det på en måte et lite fristed. Ble et par stiler og innleveringer, men jeg endte alltid på samme karakter uavhengig av hvor mye jeg jobbet -- kunne få en pluss hvis jeg jobbet i 10 timer, eller kanskje en minus hvis jeg jobbet i én time, men jeg kan ikke skryte på meg at jeg jobbet kjempehardt med faget.

 

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg bare hoppet i det. Hvis du ligger på 6 i engelsk på VG1 regner jeg med at du behersker språket såpass godt at det ikke blir noe problem. Det er også litt tekstanalyser i faget, og vi så vel 5-6 filmer i løpet av året, om ikke flere. Fikk alltid noen små oppgaver fra filmen også, og det var alt i alt et behagelig tempo i et greit fag man egentlig ikke trengte å legge mye innsats i for å få en god karakter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg og flere i klassen min er i hvertfall ikke noe fornøyd med mattelæreren vår i år, vi har t.o.m klagt på han.. så tror han er noe av grunnen til at jeg har jobbet så sykt dårlig med det. Sliter med å få hjelp osv. Får satse på en bedre lærer neste år!

Jeg har veldig lyst til å kjøre på R-matte, for er veldig motivert for å jobbe med matten min og forberede den drastisk.. spørsmålet er vel bare om jeg klarer det.

 

Jeg hadde valgt R-Matte, Fysikk, Internasjonalt Engelsk + Trykk og Foto

Men har avtale med studieleder og kan forsatt bytte noen fag

Nå etter at studielederen snakket med meg, står jeg med

S-Matte, Fysikk, Internasjonal Engelsk + Design og Arkitektur

 

Det jeg vet jeg skal ta er fysikk + R/S-Matte.. så er spørsmålet om jeg skal ta enda et realfag (kjemi, med tanke på lege), eller design og arkitektur/trykk og foto/internasjonal engelsk

 

Snakket med rådgiveren min og han fikk meg til å avskrive legestudiet fullstendig (han sa det er langt, hardt, må ha toppkarakter i alt, er som en livstil å bli lege osv) og ville heller ha meg rettet mot arkitektstudier.. har også tenkt ingeniør men tror det blir for tøft.

Men mange i familien min synes jeg skal bli lege, og sier jeg hadde blitt en flink en..

Samtidig som jeg er veldig glad i arkitektur og tegning, og kunne veldig tenkt meg en jobb som det, elsker å være kreativ og vil bruke de egenskapene i jobben

 

Uansett, jeg skal i hvertfall velge Realfag som programområde, og som du har skjønt er jeg utrolig ubesluttsom. Siden du har hatt både kjemi og fysikk, var det to vanskelige fag, og hvordan var de sammenlignet til hverandre? Er da veldig flink i naturfag og alltid vært en av favorittene (ligger på 5-6) Problemet er da matten, som jeg er redd det er mye av i fysikk?

 

Aner ikke hva jeg skal bli.. problemet er at jeg vil bli så mye.. men har noen klare tanker da

 

Plan A: Arkitekt eller Lege

Plan B: noe innenfor Økonomi

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjemi, valgte heller biologi. Angrer litt på det nå som jeg vet at jeg må gjennom minst ett fag med kjemi neste semester, men det er nå så.

 

Matematikken i fysikk er ikke vanskelig, det er mye formler du må kunne, men selve regnestykkene er ikke så veldig ille. Når du beveger deg over på Fysikk 2 trenger du integralregning, og det blir ikke pensum før i R2. Du kan såklart lese deg opp på det selv, men hvis du har planer om å ta Fysikk 2 passer det godt med R-matte.

 

Arkitekturstudiet på NTNU har et fag som heter konstruksjonslære, og hvis det tilsvarer det faget jeg tar som heter konstruksjonsmekanikk, noe det ser ut som det gjør, er det nok en fordel å ta tatt Fysikk 2, så på grunnlag av det vil jeg absolutt anbefale R1+R2.

Medisin krever R1 eller S1+S2, fysikk 1 og Kjemi 1+2, så du klarer jo å dekke det med S-matte.

 

S-matte er jo en mer samfunnsfaglig rettet matematikk, med veldig praktiske eksempler, men økonomi har fortsatt mye matematikk og det kan være en fordel å forstå matematikk såpass godt at du virkelig skjønner formlene. Er også en del analysefag der, og det er jo ikke 2*2-matte der, det er noen ganske komplekse formler, så det er alltids en fordel å velge R-matte. Er jo ikke sånn at du ikke får bruk for matte i fremtiden liksom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg har skjønt at arkitektstudie på NTNU krever R1+2 matte. Men i Bergen og Oslo kreves det ingenting, bare generell studiekompetanse. Vet du noe om det er stor forskjell på disse studiene? Og hvorfor det er slik? Vil det gi veldige konsekvenser for yrket med tanke på hvilket universitet jeg velger å studere på? Eller er det likegyldig? Beklager mye spørsmål, hehe..

 

Jeg har aldri helt skjønt det med poeng, er det slik at etter endt vg, så skal man først finne gjennomsnittet av karakterene bare det siste året, eller alle 3 årene? (dvs karakterene siste året som teller for videre studier?)

Og DERETTER legger man til f.eks 4 realfagspoeng = på en måte 4 "ekstra karakterer"?

 

Hadde jeg bare visst om jeg skulle bli lege eller arkitekt allerede.. etter hva jeg vil bli burde jeg vel ha:

R-Matte, Kjemi, Fysikk + Internasjonal Engelsk

 

Kan fortelle at jeg før ville jeg bli lege, deretter var det en periode jeg ville bli ingeniør/arkitekt, og nå står jeg mellom lege/arkitekt, sånn hovedsaklig (er masse andre ting jeg kunne tenkt å jobbe med, men er da lege/arkitekt jeg må tenkte på nå, siden det kreves opptakskrav noen steder)

 

Men de 3 første, spesielt R-Matte og Fysikk vil jeg tro kan bli tungt

Når det gjelder fysikk så er det jo egentlig bare astronomi som jeg er ekstremt interessert i

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Med tanke på at du vil velge enten medisin - eller arkitektstudier ville jeg valgt følgende:

- Fysikk 1 (trengs både for medisin og arkitekt)

- R1 (trengs både for medisin og arkitekt)

- Kjemi 1 (trengs for medisin)

- Biologi 1 (snedig for medisin)

 

- R2 (trengs for arkitekt)

- Kjemi 2 (trengs for medisin)

- Biologi 2 (snedig for medisin)

 

Med disse fagene vil du oppfylle kravene for medisin - og arkitektstudiet. Har alle disse fagene selv (bortsett fra et jeg har fysikk 2 istedet for biologi 2). Går veldig greit, men man må jobbe jevnt i alle fagene, selvsagt. Har selv søkt medisin til høsten! :)

 

Lykke til med valget ditt, og stå på videre! :thumbup:

Endret av greiven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Med tanke på at du vil velge enten medisin - eller arkitektstudier ville jeg valgt følgende:

- Fysikk 1 (trengs både for medisin og arkitekt)

- R1 (trengs både for medisin og arkitekt)

- Kjemi 1 (trengs for medisin)

- Biologi 1 (snedig for medisin)

 

- R2 (trengs for arkitekt)

- Kjemi 2 (trengs for medisin)

- Biologi 2 (snedig for medisin)

 

Med disse fagene vil du oppfylle kravene for medisin - og arkitektstudiet. Har alle disse fagene selv (bortsett fra et jeg har fysikk 2 istedet for biologi 2). Går veldig greit, men man må jobbe jevnt i alle fagene, selvsagt. Har selv søkt medisin til høsten! :)

 

Lykke til med valget ditt, og stå på videre! :thumbup:

 

Har nå foreløpig valgt:

Fysikk1

Kjemi1

S1

Trykk og Foto

 

Det med realfagspoeng. Det er en ting jeg lurer veldig på.

 

Noen som er flinke i matte som vet dette? Hehe

 

Eksempel: matte og fysikk. Om man velger R og får 4, mens om man valgte S ville man fått 5. Men med R1+2-matten får man o,5 ekstra poeng mer enn S1+2. Vil det være best, med tanke på poengsummen når man skal søke til videre studier (uavhengig om studiet krever R2matte), best å ha den ene karakteren bedre med S-matte, eller en dårligere karakter i R-matte, men 0,5 ekstra realfagspoeng?

 

Det samme gjelder med de andre realfagene.

Hvis jeg velger f.eks internasjonal engelsk får jeg sannsynlig 6.

Om jeg velger kjemi, får jeg mest sannsynlig 5. Men, jeg får 1 poeng for det etter vg1+2.

 

Håper du/dere skjønner.. ble litt uoversiktlig..

 

Matematikk

1. Jeg velger S-matte, og får 5 i karakter + 1,0 realfagspoeng etter vg1+2

2. Jeg velger R-matte, men får 4 i karakter + 1,5 realfagspoeng etter vg1+2 (altså 0,5 poeng mer enn S-matten)

 

Hva gir best resultat?

 

Realfag vs andre fag

1. Jeg velger Kjemi, og får 5 i karakter + 1 realfagspoeng

2. Jeg velger Trykk og Foto, og får 6 i karakter, men ingen poeng

 

Samme her. Hva er best for poengsummen min tilsutt?

 

Det var kanskje litt mer oversiktlig..hehe:)

 

Hva tror du/dere?

 

Noen som kan klarer å regne ut noe sannsynlighet osv her? hehe

 

Hva er best tilslutt for poengsummen tilsammen? Poeng for realfagene, men man får dårligere karakter enn om man hadde valgt et annet fag..der man hadde fått bedre karakterer? Noen som skjønner?

Kan en karakter sammenlignes med et poeng? (har alltid trodd at 1 poeng funker omtrent som en ekstra karakter, men det er altså bedre?)

 

Skal du søke på UiO? Hvordan karakterer fikk du?:)

Har utrolig lyst til å søke der selv etter VGS, problemet er at jeg ikke kommer til å få 6 i alt. Men kanskje det skjer, alt er ganske uforutsigbart:P

 

Vil du si jeg har noen sjans? Hvis jeg skal være realist så får jeg mest sannsynlig endel 5ére. Hvis jeg skal få 6 i alt må jeg være "perfekt" i alt, noe som kommer til å kreve uendelig mye jobbing fra min side

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

R-matematikk og fysikk 1, da har du mulighet til alt omtrent. Sleng inn kjemi så har du det du trenger til absolutt alle studier. Da er det evt. bare karakterene som hindrer deg fra å studere nøyaktig det du vil senere.

 

Akkurat det som er tingen..

 

Velger jeg realfagene, får jeg sikkert ca 1 karakter dårligere enn de andre fagene (internasjonal engelsk, design og arkitektur etc)

MEN jeg får realfagspoeng. Hva er da best?

F.eks én høyere karakter i fag uten poeng,

ELLER en lavere karakter i realfagene, MEN man får realfagspoeng?

 

Hva tror du?

 

Noen sterke mattehoder som kan regne ut noe sannsynlighet osv her? hehe

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

R-matematikk og fysikk 1, da har du mulighet til alt omtrent. Sleng inn kjemi så har du det du trenger til absolutt alle studier. Da er det evt. bare karakterene som hindrer deg fra å studere nøyaktig det du vil senere.

 

Akkurat det som er tingen..

 

Velger jeg realfagene, får jeg sikkert ca 1 karakter dårligere enn de andre fagene (internasjonal engelsk, design og arkitektur etc)

MEN jeg får realfagspoeng. Hva er da best?

F.eks én høyere karakter i fag uten poeng,

ELLER en lavere karakter i realfagene, MEN man får realfagspoeng?

 

Hva tror du?

 

Noen sterke mattehoder som kan regne ut noe sannsynlighet osv her? hehe

Å regne ut sannsynligheten for at du får en god karakter i en rekke fag kommer jo an på mye forskjellig.

 

Spm. er; er du interessert i realfag? Tror du at du klarer å legge ned nok innsats i realfagene? Det er hovedforskjellen: de fleste må jobbe en god del mer for å få en god karakter i realfag. Dersom du ikke får en fullt så god karakter så vil nok ikke realfagspoengene holde snittet/karakterpoengene oppe, de utgjør ikke nok til at det kan trekke deg opp igjen. 1 realfagspoeng tilsvarer +0,1 i snitt. Du får 0,5 poeng for hvert realfag i vg2, dvs. 1,5 poeng med tre realfag, og dersom du fortsetter med dem i vg3 får du et poeng pr fag du fortsetter med, ergo er det bare +0,4 du kan få ekstra på snittet ditt. Kan forøvrig også legge til at f.eks. NTNU krever 4 eller bedre i R1+R2 og fysikk 1 til de fleste studiene, og selvsagt det samme i biologi/kjemi dersom det er studier som går i den retningen du vil inn på.

 

Tenk slik: hva vil du jobbe med og hvilken skole må du gå for å kunne jobbe med det? Velg fag deretter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Å regne ut sannsynligheten for at du får en god karakter i en rekke fag kommer jo an på mye forskjellig.

 

Spm. er; er du interessert i realfag? Tror du at du klarer å legge ned nok innsats i realfagene? Det er hovedforskjellen: de fleste må jobbe en god del mer for å få en god karakter i realfag. Dersom du ikke får en fullt så god karakter så vil nok ikke realfagspoengene holde snittet/karakterpoengene oppe, de utgjør ikke nok til at det kan trekke deg opp igjen. 1 realfagspoeng tilsvarer +0,1 i snitt. Du får 0,5 poeng for hvert realfag i vg2, dvs. 1,5 poeng med tre realfag, og dersom du fortsetter med dem i vg3 får du et poeng pr fag du fortsetter med, ergo er det bare +0,4 du kan få ekstra på snittet ditt. Kan forøvrig også legge til at f.eks. NTNU krever 4 eller bedre i R1+R2 og fysikk 1 til de fleste studiene, og selvsagt det samme i biologi/kjemi dersom det er studier som går i den retningen du vil inn på.

 

Tenk slik: hva vil du jobbe med og hvilken skole må du gå for å kunne jobbe med det? Velg fag deretter.

 

Takker for svar :) jeg er jo nokså interessert i samtlige realfag, bortsett fra at jeg sliter med matematikk, noe som jeg vet kreves mye forståelse av i fysikken

 

Lurer da på om det er mulig å kombinere S-matematikk1+2 med Fysikk1+2? Jeg tror jeg kunne klart meg greit med fysikken VG2, VG3 derimot.. men uansett, noen med erfaring? Blir glad om noen kan svare!

 

Er det forresten noen som har fått lov å bytte fag etter sommeren/eller nå før sommeren? Fristen var jo ute 1.mars, men hørt om noen som har fått bytte. Får man ofte det? Hvis ikke må jeg nok ta meg en tur til studieleder ganske kjapt neste uke :ph34r:

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Nå har aldri vært borti fysikk på VGS, men ut i fra det lille jeg har sett av det når det har blitt brukt sammen med R2 ville jeg helt klart gått for R-matte.

 

Om du tar R-matte vil du samtidig gjøre fysikken enklere da man bruker en del av de samme metodene.

 

Når jeg tok 2MX på VGS så jobbet jeg nesten aldri hjemme men klarte alikavel gjennom jobbing i timen å ro med til en 4-er både i standpunkt og eksamen.

 

R2 tok jeg nylig som privatist, så da jobbet jeg naturligvis veldig mye med faget.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Nå har aldri vært borti fysikk på VGS, men ut i fra det lille jeg har sett av det når det har blitt brukt sammen med R2 ville jeg helt klart gått for R-matte.

 

Om du tar R-matte vil du samtidig gjøre fysikken enklere da man bruker en del av de samme metodene.

 

Når jeg tok 2MX på VGS så jobbet jeg nesten aldri hjemme men klarte alikavel gjennom jobbing i timen å ro med til en 4-er både i standpunkt og eksamen.

 

R2 tok jeg nylig som privatist, så da jobbet jeg naturligvis veldig mye med faget.

 

Er nok en stor fordel med R-matte, får vel heller jobbe ræva av meg og satse litt, enn å safe.. selvom jeg helt klart hadde behersket S-matte bedre tror jeg, da det virker som en repetisjon av T-matte.

 

Regner med at du har hatt T-matte siden du hadde R-matte også.. hva syntes du om "overgangen", var det mer krevende? Eventuelt hvor mye? :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes overgangen var litt hard med de helt nye emnene som f.eks vektorer og derivasjon (det het 1M og 2MX når jeg tok disse to fagene), men etter jeg hadde jobbet med det en del før eksamen så syntes jeg det ikke var så alt for vanskelig.

 

Matte er et jobbefag hvor man kun lærer av å repetere oppgaver. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...