Gå til innhold

2*7800gt sli vil dette utgi 256mb ram?


Loukomalada

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om når du kjører 2 kort me 256mb i sli, vil du da kunne utnytte at du har to 256 "minne brikker" slik at det blir 512 eller tilnermet?

 

Vist ikke. Hva vil vere best av 2*7800Gt i sli mot 1 kort me 512minne (feks 1800XT eller GTX'en når den kommer me 512mb minne). Når det kommer spill som bør ha 512minne åltså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er mye ekstra totalt minne du tjener i allfall. De to kortene deler på arbeidet ja, men begge kortene trenger å ha alle teksturer osv. i sitt minne, siden de kan risikere å måtte tegne hva som helst. Det er ikke mulig å forrutsi at skjermkort A ikke kommer til å trenge de og de dataene, og siden PCI-E og SLI broen ikke er kjapp nok til å dele minnet på en god måte så tror jeg det er veldig lite å tjene på SLI minnemessig.

Lenke til kommentar

Det høres rart ut at det skal bli som om du har 512MB minne. Grunnen til å ha mer minne, er så du kan ha bedre og flere teksturer. Hvis kortene i SLI sharet minnet, så ville det jo bli sinnsykt med trafikk over databroa mellom kortene hver gang det skulle rendres objekter med teksturer fra minnet på det andre skjermkortet. Det kan ikke være slik det fungerer. Det vil antagelig ligge samme teksturer på begge skjermkortene for å utnytte den høye minnebåndbredden, og man vil dermed i realiteten bare ha 256MB tilgjengelig.

 

I praksis vil man ikke se noe forskjell på 256 og 512 før det kommer spill som har mange nok og store nok teksturer til å fylle 256MB minne. Det er plass til en del teksturer på 256 MB....

 

Et annet problem med mer minne er at det ikke blir dobbelt så raskt, heller litt tregere. Dermed vil man ved rendring av teksturer som tar 512MB tilsammen bruke dobbelt så lang tid på å overføre teksturene til GPU/VPU som om man hadde 256MB med teksturer. Historisk har det vist seg at når spillene kommer med teksturer som utnytter det ekstra minnet, så henger skjermkortet etter likevel, og du får ikke utnyttet det.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Another point that has remained the same for all the multi-chip or board implementations seen in the retail PC market so far is that of memory scaling. Again, because the communication capabilities between multiple boards, or even multiple chips on a single board, usually has many times lower bandwidth than each graphics chip's own local memory, to address any static texture information from one board/chip to another during a frame would be prohibitive in terms of performance, hence static texture information is duplicated within the local memory subsystems to each graphics chip. The net result is that where the theoretical peak fill-rate, and vertex rate dependant on the mode, can double when two boards are added the memory space available to the graphics subsystem doesn’t scale similarly.

 

...

 

With the SLI system here it's unlikely that there are any frame buffer space savings for the colour buffers as the AFR mode will need a full frame buffer as each board is rendering a full frame; the SFR mode is one where they are most likely to be able to save on some frame buffer space, but as they are load balancing on a per frame basis it is likely that a full frame of memory space has to be reserved one each board as the memory allocation is usually done the video is reset (i.e. when the 3D scene initially starts or when there is a resolution change causing a reset) and as each frame can require a variable amount of space on each board the full frame of frame buffer may have to be reserved on both boards.

 

- http://www.beyond3d.com/reviews/nvidia/sli/

Lenke til kommentar

Det er normalt snakk om PCIe 8x da 16 lanes blir fordelt på de to "SLi slotene". Det vil si 2GB/s for en vei og i tillegg har den vel en del høyere latency. Det er alt for lite for framebuffer og hyppige tekstur aksess. Til sammenligning har 7800GTX en lokal minnebåndbredde på 38.4GB/s.

Det er derfor det er viktig med mye video minne, for å flytte masse grafikk data over AGP eller selv PCI express bussen er ikke en opsjon for raske skjermkort.

Lenke til kommentar
virker veldig ulogisk pga at du har 2 16X pcie porter, og ingen kort utnytter 16X portene enda. så kan virklig ikke se problemet, og jeg syns jeg har hørt at to 6600 128 minne blir faktisk det samme som 6600SLI 256minne

5028174[/snapback]

Tror PCI-E har rundt 5GB/s overføringshastighet (+/- en del, men der i området), mens hastigheten mellom GPU - RAM på skjermkort gjerne er 10 ganger så høyt (x1k serien nærmer seg vel 40GB/s i allfall, men er enda ikke sikker på spesifikke tall her). SLI bruen er ikke spesielt rask heller, men den aner jeg ikke hva er på. Tror den mest bare er for å overføre faktisk bildedata, akkurat som ATI sin crossfire løsning gjør, bare at nvidia bruker denne egne overføringsmetoden mens ATI bruker DVI.

 

Edit: hmm ja MistaPi kom før meg med spesifikke verdier og greier :roll:

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
tror SLI broen som nå er fjernet er bare til å sende singnale så de hvet hva de skal rendre og hva som er rendret av det andre kortet

5035416[/snapback]

SLI-bruen fjernet?

Hva mener du?

MIO kaller nVidia denne busen mellom grafikkort, i denne versjonen av MIO kan du koble til opp til 8 GPU'er, og hva som overføres der varierer. Vertex-data for eksempel, og annen administrativ informasjon. Det er ikke ekstremt høy båndbredde på denne busen, men forsinkelsen (latency) er ekstremt lav.

Lenke til kommentar
mener der er fjerner tatt bort integrert i hovedkortet,

skkurat som de fjernet den stygge chippen på hovedkortet

5036916[/snapback]

Du teker på det kortet som sitter på noen hovedkort slik at du kan velge mellom 1 PCIe x16 eller 2 PCIe x8? Det er ikke en SLi bru...

 

SLI bruen er den lille enheten som går mellom de to grafikkortene, og den er på alle nVidia fra 6600GT og oppover... De kortene som ikke bruker SLI bru sender data over PCI Express bussen.

 

Hvilken stygge chip på hovedkortet er det du tenker på?

Lenke til kommentar

tenkte litt på det og det virker noxo logisk at det bare blir 256MB

 

men bare på hvært kort det blir aldrig lagt sammen, forså meg rett

hvis kort en rendrer ovre halv del så bruker den hele kortet og hele kortets ytelse på det inklusiv 256MB

og kort no 2 rendrer nedre halv del og brukere sine 256MB

mens SLI broen passer på at feks kort 1 ikke kjører med flere frames en kort 2

 

har jeg forstått det rett nå?

Lenke til kommentar
virker veldig ulogisk pga at du har 2 16X pcie porter, og ingen kort utnytter 16X portene enda. så kan virklig ikke se problemet, og jeg syns jeg har hørt at to 6600 128 minne blir faktisk det samme som 6600SLI 256minne

5028174[/snapback]

Det er jo kommet et nytt chippsett fra NVIDIA... nForce 4 SLI x16. Dette chippsette bruker begge pci-e 16x i sli. Det skal vist være en forbedring på 10% (hvis ikke jeg har lest feil) spesielt med høy AA.

 

ASUS kortetene kommer på markede innen 06

 

Hardware.no - Asus A8N32-SLI Deluxe/P5N32-SLI Deluxe

Hardware.no - Mer båndbredde til nForce4 SLI

ASUS P5N32-SLI Deluxe spec

ASUS A8N32-SLI Deluxe spec

Anandtech.com - info om nForce 4 SLI x16

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...