Gå til innhold

Sigma 18-50 f/2.8 eller Tamron 17-50 f/2.8 pro/con


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ut i verden og handle normalzoom, det står nå mellom de to som er nevnt i overskriften, Sigma 18-50 f/2.8 og Tamron 17-50 f/2.8. Begge får jo en del skryt her inne, og blir trukket frem titt og ofte som tips. Men hva er fordelen/ulempen med dem ? Hvilket velger jeg ?
De er egentlig ganske like. Tamron er skarpere i senter, mens Sigma er skarpest i kantene. Tamron gir deg en mm ekstra vidvinkel, mens Sigma gir deg mulighet for HSM (Ultrasonisk motor). Dersom du ikke klarer å bestemme deg, ta deg en tur i en butikk som har begge. Klarer du fremdeles ikke bestemme deg, trekk lodd. Du blir storfornøyd med begge to...
Lenke til kommentar
Skal ut i verden og handle normalzoom, det står nå mellom de to som er nevnt i overskriften, Sigma 18-50 f/2.8 og Tamron 17-50 f/2.8. Begge får jo en del skryt her inne, og blir trukket frem titt og ofte som tips. Men hva er fordelen/ulempen med dem ? Hvilket velger jeg ?

 

 

PS: skal brukes på Nikon D300

 

Begge objektiva er testa på photozone.de og er nok gode valg, i tillegg bør du sjå på Tokina sin 16-50/2.8. Betre byggkvalitet, og 9 ap.blad kontra Sigma og Tamron sine 7 ap.blad. Betre bokhe??

 

Her er samanlikning frå Photozone.

post-107854-1196970020_thumb.jpg

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
En TEST av Tamronen av Thom Hogan.

 

Til slutt står det bl.a. Wither the Sigma 18-50mm? I haven't used it enough to review it, but I have used it enough to know that it doesn't beat the Tamron.

 

Jeg valgte Sigma over Tamron. Bedre byggekvalitet var mitt hovedargument for å velge den. På Nikon har vel også Sigma objektivet HSM.

Lenke til kommentar

Sigmaen ble oppdatert for et eller to år siden - du ser forskjellen i navnet da den nye utgaven har fått Macro på slutten av betegnelsen. Jeg har fått inntrykk av at den nye utgaven er en del bedre enn forgjengeren.

 

Svenske Foto har testet begge objektivene, og de mener at Sigma'en er best. De fleste testene jeg har lest i de engelske fotobladene kommer til samme konklusjon. Men i motsetning til Foto's test, så er de engelske testene overfladiske og mangler måledata.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sett bort i fra lysstyrken til disse objektivene. Er det mye forskjell på disse i optikk og bildekvalitet i forhold til Nikon AF-S 18-70?

 

Lurer på det samme selv. I mitt tilfelle skal objektivet benyttes med D80, og slik det ser ut står valget mellom disse tre objektivene. Nikon 18-70 ligger et lite stykke under prismessig. Er det verdt å legge i de ekstra kronene?

Det skiller en tusenlapp mellom forrige versjon av sigmaen sammenlignet med makroversjonen. Kan prisforskjellen forsvares gitt at man ikke er avhengig av HSM?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har ikke erfaring med Sigma, men valgte Tamron pga tester og kritikk på nett. Etter alt jeg har lest oppfatter jeg Tamron som litt bedre..

 

Det eneste jeg var skeptisk til før jeg fikk den var byggekvaliteten. Men jeg synes objektivet er bra skrudd sammen. Ikke blant de beste, men jeg har kjent litt på det og og sammenlignet med 18-70mm. tamron kjennes bedre ut og mere solid. Selve fokushjulet er en smule tregegere noe jeg liker. Veier også litt mer enn 18-70 noe jeg også liker. Tamron er litt større enn 18-70 og kjennes dermed bedre med mitt d300.

 

Bildekvalitet har jeg ikke fått testet så mye opp mot noe annet så jeg skal ikke uttale meg om dette. Tror det var en tråd for ikke lenge siden med samme tema og der skrev jeg linker til mange tester.

 

PS: jeg fikk mitt for litt over 2k brukt og er kjempefornøyd sålangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...