Gå til innhold

HD som lager tikke lyder og andre lyder som en HD ikke skal lage.


Anbefalte innlegg

Hei igjen. atter en gang sliter jeg med SATA diskene mine, min siste disk har bynt å lage kraftige tikke/klikke lyder og spinner opp/ned. vist jeg f.eks sitter å leser på HW.no forumet så kan hd'en plutselig spinne opp i maks rpm, for deretter hoppe ned i lav rpm igjen. dette gjør den et par ganger før det blir stille i en periode igjen.

 

Jeg har enda ikke hatt noe problemer med den utenom de lydene, men jeg VET at det bare er et spm om tid før jeg enten mister tilgangen til vista eller får blå skjerm.

 

Dette har no skjedd med 6-7 forskjellige disker, i 2 forskjellige PC-er.

 

Jeg har fått tak i en gammel IDE disk, og den funker som bare det og har ikke hat noe problemer med i de 6 mnd jeg har hatt den. noe som er lang levetid for for mine hd'er.

 

Så er det noen drivers som trengs for SATA disk, eller noe gode hd program for defrag / error scan osv. som f.eks partiton magic og O&O defrag. begge de virker ikke lengre for meg siden jeg bruker vista 64b.

 

Jeg vet at bios og PC-en støtter sata på begge pc'ene mine, har heller aldri hatt noe annet problem enn med HD.

 

Finnest det en annen type HD som tåler litt mer og er sikkrere enn SATA? betale litt ekstra gjør jeg gjerne, er lei av å sende HD'er i retur hele tiden å reformatere.

 

EDit: Glemte å tilføye at diskene har kjøling til en hver tid.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står så ille til med diskene dine som jeg får inntrykk av, så ville jeg investert litt tid og krefter på å finne årsaken til alle havariene. Det er ikke umulig at du har hatt mye uflaks med defekte disker, men sannsynligheten er jo ganske liten. Og det får meg til å tro at du har et annet problem - et problem som sannsynligvis vil ta knekken på SAS- og SCSI-disker også.

 

Start med å undersøke den hovedmistenkte: Strømmen. Enten i form av en dårlig eller overbelastet strømforsyning (PSU), eller i form av (periodevis) dårlig spenning inn til huset fra el-nettet.

 

For å svare på spørsmålet ditt om å finne bedre disker: Prøv SAS- eller SCSI-disker beregnet på serverbruk. Men vær forberedt på at de tar kvelden de også hvis du har problemer med strømmen.

Lenke til kommentar
Hvis det står så ille til med diskene dine som jeg får inntrykk av, så ville jeg investert litt tid og krefter på å finne årsaken til alle havariene. Det er ikke umulig at du har hatt mye uflaks med defekte disker, men sannsynligheten er jo ganske liten. Og det får meg til å tro at du har et annet problem - et problem som sannsynligvis vil ta knekken på SAS- og SCSI-disker også.

 

Start med å undersøke den hovedmistenkte: Strømmen. Enten i form av en dårlig eller overbelastet strømforsyning (PSU), eller i form av (periodevis) dårlig spenning inn til huset fra el-nettet.

 

For å svare på spørsmålet ditt om å finne bedre disker: Prøv SAS- eller SCSI-disker beregnet på serverbruk. Men vær forberedt på at de tar kvelden de også hvis du har problemer med strømmen.

 

jeg har prøvd å funnet ut hva som er feilen. jeg har laget xx antal poster på forumet her og kjøpt overspennings vern. dette var også årsaken til at jeg kjøpte meg komplett ny pc. så med ny pc (ingen gammle deler fra gammle PC-en, fra amd til intel osv). men fremderles samme problem.

 

hva er beste måte å teste strømmen i huset?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Du finner en egen kategori for "Elektronikk" her på forumet. Jeg tror nok de kan svare bedre enn meg hva som er beste måten å måle strøm- og spenningsforhold i huset ditt. Bare husk at du bør teste over tid, i tilfelle det er problemer som bare inntreffer av og til. Har du andre problemer i huset som kan skyldes el-problemer? Mange elektriske artikler som ødelegges? Mange sikringer som ryker?

 

Du nevnte forresten ikke merket på PSUen, men jeg antar den er ok siden du kjøpte ny maskin. Og overspenningsvernet er koblet til jordet veggkontakt, ikke sant?

 

Men hvis det ikke er strøm som er problemet... tja... Står maskinen stødig? Slik at den ikke gynger eller beveger seg? Er det småbarn i huset som klatrer på kabinettet? Har du en leieboer i underetasjen som spiller høy musikk med mye bass som rister i gulvet? Står det en vaskemaskin/tørketrommel i naborommet? Eller bor du nær et togspor eller en flyplass? Hvis harddisken ristes eller beveges på (selv om det er ristninger som ikke føles av mennesker), så kan det redusere levetiden dens i stor grad.

Lenke til kommentar
Du finner en egen kategori for "Elektronikk" her på forumet. Jeg tror nok de kan svare bedre enn meg hva som er beste måten å måle strøm- og spenningsforhold i huset ditt. Bare husk at du bør teste over tid, i tilfelle det er problemer som bare inntreffer av og til. Har du andre problemer i huset som kan skyldes el-problemer? Mange elektriske artikler som ødelegges? Mange sikringer som ryker?

 

Du nevnte forresten ikke merket på PSUen, men jeg antar den er ok siden du kjøpte ny maskin. Og overspenningsvernet er koblet til jordet veggkontakt, ikke sant?

 

Men hvis det ikke er strøm som er problemet... tja... Står maskinen stødig? Slik at den ikke gynger eller beveger seg? Er det småbarn i huset som klatrer på kabinettet? Har du en leieboer i underetasjen som spiller høy musikk med mye bass som rister i gulvet? Står det en vaskemaskin/tørketrommel i naborommet? Eller bor du nær et togspor eller en flyplass? Hvis harddisken ristes eller beveges på (selv om det er ristninger som ikke føles av mennesker), så kan det redusere levetiden dens i stor grad.

 

ikke noe annet el-utstyr som har problemer nei. PC-en har stått stødig på data pulten. har kun flyttet på PC-en en gang det siste året. da var det data lan. hadde problemet både før og etter den tid.

 

PSU'en vet jeg faktisk ikke hvilket merke den har, men hadde samme problemet med en MIST psu (gammle PC-en). siden jeg kjøpte shuttle så fulgte psu med. regner med at den er ok.

 

Og ja, den LYNIT overspenningen er koblet i jordet kontakt. derfor jeg dro ledning til kjøkkenet.

 

Har ikke hatt ei sikring som har røket på så lenge jeg kan huske.

 

Edit: har vært inne på tanken på at det kan være elkektronikken i huset, men kom frem til at det nesten ikke kan stemme siden det kun er HD som har problemer, og ikke noe annet elektronisk utstyr i huset.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Med mindre det er ren og skjær uflaks, så må det finnes en fellesnevner et sted.

 

Hvis jeg forstod deg riktig i den andre tråden du henviser til, så begynte problemene først da du flyttet til det huset du bor i nå? Da er det sannsynlig at det er noe der som er problemet.

 

I tillegg til de mulighetene jeg nevnte i forrige post, så kan jeg også nevne... Er alle harddiskene levert med Posten? Bor du i enden av en lang og humpete vei? Har du dårlige støtdempere i bilen din? Hvor stor er temperatursvingningen i løpet av døgnet i rommet hvor harddisken befinner seg? Står den under et vindu?

Lenke til kommentar
Med mindre det er ren og skjær uflaks, så må det finnes en fellesnevner et sted.

 

Hvis jeg forstod deg riktig i den andre tråden du henviser til, så begynte problemene først da du flyttet til det huset du bor i nå? Da er det sannsynlig at det er noe der som er problemet.

 

I tillegg til de mulighetene jeg nevnte i forrige post, så kan jeg også nevne... Er alle harddiskene levert med Posten? Bor du i enden av en lang og humpete vei? Har du dårlige støtdempere i bilen din? Hvor stor er temperatursvingningen i løpet av døgnet i rommet hvor harddisken befinner seg? Står den under et vindu?

 

PC-en står ca 1/2 meter unna et vindu, alt av hardware har blitt hentet med buss (så og si). bor i en by, vet ikke hvor mange humpete veger det er her men men.

 

fyrer en del, så tempraturen vil nokk variere en del.

Lenke til kommentar

Du bor ikke i enden av en lang, humpete vei på landet som fører til at diskene er halvdøde før de kommer hjem til deg, altså. Det er jo bra det, da :)

 

Men siden du nevner fyring og vindu...

 

Som du sikkert vet, så fører temperaturendringer til at metall utvider seg eller trekker seg sammen - noe som sliter på mekanikken i harddisken. Det er ikke alle produsenter som oppgir hva diskene tåler, men en tommelfingerregel er vel at endringen ikke bør være mer enn 15 grader Celsius per time. Jeg vet av personlig erfaring at det ikke alltid er like lett å holde en jevn temperatur med vedfyring, og hvis du da bruker vinduet til å lufte ut litt varme, så kan det tenkes at harddisken får litt for mye termisk juling.

 

Legg merke til at harddisken ikke trenger å stå på for å være utsatt for termisk variasjon. Metallet endrer seg uansett. Og det fører ikke nødvendigvis til akutt skade. Det kan ta litt tid før den gradvise slitasjen viser seg i form av en defekt disk.

 

Jeg ga forresten opp å ha en maskin stående i samme rom som vedovnen. Temperaturendringene ble for store for min smak, særlig når maskinen ble satt på samtidig som rommet skulle varmes opp.

 

Kan temperaturendringer være problemet i ditt tilfelle?

 

En helt annen tanke... Står maskinen oppe på skrivepulten? Har du en tendens til å dunke takten i pulten når du hører på musikk? Eller slå litt ekstra hardt i pulten når du taper en runde i favorittspillet? Bare lurte på om den kunne bli utsatt for støtskader.

Lenke til kommentar
Du bor ikke i enden av en lang, humpete vei på landet som fører til at diskene er halvdøde før de kommer hjem til deg, altså. Det er jo bra det, da :)

 

Men siden du nevner fyring og vindu...

 

Som du sikkert vet, så fører temperaturendringer til at metall utvider seg eller trekker seg sammen - noe som sliter på mekanikken i harddisken. Det er ikke alle produsenter som oppgir hva diskene tåler, men en tommelfingerregel er vel at endringen ikke bør være mer enn 15 grader Celsius per time. Jeg vet av personlig erfaring at det ikke alltid er like lett å holde en jevn temperatur med vedfyring, og hvis du da bruker vinduet til å lufte ut litt varme, så kan det tenkes at harddisken får litt for mye termisk juling.

 

Vinduet er aldri åpent, ville bare bekrefte at det var et vindu der.

 

Jeg ga forresten opp å ha en maskin stående i samme rom som vedovnen. Temperaturendringene ble for store for min smak, særlig når maskinen ble satt på samtidig som rommet skulle varmes opp.

 

dette kan ikke jeg, siden jeg kun har ett roms leilighet.

 

Kan temperaturendringer være problemet i ditt tilfelle?

 

En helt annen tanke... Står maskinen oppe på skrivepulten? Har du en tendens til å dunke takten i pulten når du hører på musikk? Eller slå litt ekstra hardt i pulten når du taper en runde i favorittspillet? Bare lurte på om den kunne bli utsatt for støtskader.

joda, den står på pulten, men tror ikke det skal være noen støtskader. men skal ha det i bakhodet. alle kan bli ivrig i det siste.

Lenke til kommentar

Hmm... har visst vært litt opphengt i dette med strøm i det siste, jeg. For egentlig burde det første spørsmålet mitt være: Bruker du ofte p2p-nedlastingsprogrammer (slik som BitTorrent, Azureus, LimeWire, Shareaza, eDonkey, ...)? Kanskje du til og med fikk fast bredbånd da du flyttet til studenthybelen(?), og dermed har økt bruken av slike programmer? I så fall er det min hovedmistenkte nummer én. Konstant lesing og/eller skriving av det kontinuerlige slaget er en stor påkjenning for vanlige disker. Slike programmer bør definitivt jobbe mot disker beregnet på serverbruk.

Lenke til kommentar
Hmm... har visst vært litt opphengt i dette med strøm i det siste, jeg. For egentlig burde det første spørsmålet mitt være: Bruker du ofte p2p-nedlastingsprogrammer (slik som BitTorrent, Azureus, LimeWire, Shareaza, eDonkey, ...)? Kanskje du til og med fikk fast bredbånd da du flyttet til studenthybelen(?), og dermed har økt bruken av slike programmer? I så fall er det min hovedmistenkte nummer én. Konstant lesing og/eller skriving av det kontinuerlige slaget er en stor påkjenning for vanlige disker. Slike programmer bør definitivt jobbe mot disker beregnet på serverbruk.

 

Hei.

 

Jeg bruker KUN Utorrent og ikke noe annet. jeg laster ikke ned mye, kun et par episoder i uken (maks 4-6) og en film en gang i blant.

 

Jeg har alltid hatt samme internett linje. Og siden jeg ikke har private trackers så sharer jeg ikke lengre enn til jeg er ferdig med å laste ned det jeg vil ha. så er lite "trafikk" på den frånten.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer.

Men kjøpeskap,micro,dimmere etc. kan forstyrre og ødelegge elektronikk. Spesielt hvis du har koplet det på samme kurs, og i alle fall samme stikk. Finnes filtre for slikt da, men de tar ofte ikke alt. Og de tar ikke spenningsfall i annlegget, som kan være enda værre en overspenning.

 

Tenkte bare nevne det, siden det ikke var nevnt før :)

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer.

Men kjøpeskap,micro,dimmere etc. kan forstyrre og ødelegge elektronikk. Spesielt hvis du har koplet det på samme kurs, og i alle fall samme stikk. Finnes filtre for slikt da, men de tar ofte ikke alt. Og de tar ikke spenningsfall i annlegget, som kan være enda værre en overspenning.

 

Tenkte bare nevne det, siden det ikke var nevnt før :)

 

hmm. burde jeg prøve å koble PC-en i en stikkontakt på stua da kanskje?! men da forsvinner litt av vitsen med overspennings verm. men takker for rådet, plugge

 om no. prøve det ei uke å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

WD raid edition er designet kontinuerlig bruk og er generelt mere holdbar, dog jeg er usikker på om det hjelper om strømnettet ødelegger diskene. Minuset er at de er litt dyrere og bråker mere.

 

Etter å ha lest tråden så mistenker jeg strømforsyningen din. I diverse foretninger og verksted så får du testet strømforsyningen. Vet ikke hvor mye det koster.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...