Gå til innhold

Diskkrasj Samsung eksterndisk?


KorHan

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en Samsung 160gb eksterndisk.

 

Nå, etter to ukers bruk, så sliter den... Når jeg starter den, virker det osm at den fungerer helt fint, men plutselig virker det som at den ikke svarer... Åpner disken fra Min Datamaskin, men den påstår at den er tom, høyrklikker og går på egenskaper, virker nærmest som en cd.. Jeg har en masse data der, og er avhengig av å få den ut, er det noe feilsøkingsmetoder jeg kan bruke? funket ikke å bruke feilsøkingsprogrammet som er lagt inn i Windows..

 

Står at filsystemet på den er : RAW

 

Kjører forresten Xp på en IBM-laptop

Endret av KorHan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo gjøre som alle andre: Skru opp harddiskkabinettet. Ta disken ut og sett den inn i PC'n. Kanskje finner du dataene dine da.

 

Det er en dårlig ide å lagre filene på en ekstern harddisk uten å ta sikkerhetskopier først. Spør du meg så er slike eksterne harddisker mest egnet til backup av filer.

 

<ot>

Og så er det jo gjerne sånn at vanlige folk som ikke har så veldig god greie på data flytter masse filer over på en ekstern disk uten å ta backup. Og så mangler det på forståelse for at produktet f.ex ikke tåler å bli flyttet på mens den er i drift, og at den bør slås av med av/på knappen og ikke bare dra støpselet ut av veggen.

</ot>

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

De fleste eksterne kabinetter har en usb - ide / sata kontroller som absolutt ikke holder mål, og vil over tid ødelegge disken.

 

Det er en større andel tilfeller av raw / uformaterte disker ved ekstern bruk enn ved intern bruk med et skikkelig hovedkort med gode kontrollere.

 

Eksterne disker er i dag hva Wlan var for 3 år siden, ubrukelig og eksperimentelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...