Gå til innhold

Rettigheter til bilder tatt i jobbsammenheng


Anbefalte innlegg

Postet dette spørsmålet i "chattetråden", men tenkte det ble mer oversiktlig med en egen tråd om emnet.

 

Noen med litt kunnskap om juss? Jeg jobber i en barnehage, og i forbindelse med en forestilling vi var på tok jeg et bilde, med barnehagens utstyr og i arbeidstiden (det er snakk om dette bildet). Vi har en blogg hvor dette bildet havnet. Gan Aschehoug så dette bildet (de som står bak prosjektet), og har kjøpt bildet, men hvem eier egentlig bildet og således skal ha pengene? Jobben eller jeg?

 

 

Og for å dra det litt lenger:

 

Hvis jeg tar et bilde i arbeidstiden men med eget utstyr, hvordan blir det med rettigheter og slikt da?

 

Hvis jeg tar et bilde utenfor arbeidstiden men med jobbens utstyr, hvordan blir det med rettigheter og slikt da?

 

 

Noen av svarene som har kommet på det første (og opprinnelige spørsmålet):

Litt vanskelig å svare på men siden du jobber i barnehagen og har brukt dens utstyr i tillegg til at din hovedbeskjeftigelse ikke er fotografering (antakelse) vil jeg si at barnehagen eier bildene.

 

Litt vanskelig å svare på men siden du jobber i barnehagen og har brukt dens utstyr i tillegg til at din hovedbeskjeftigelse ikke er fotografering (antakelse) vil jeg si at barnehagen eier bildene.

I tillegg så fikk du vel betalt under seansen samt kanskje pålagt å ta bildet, vil anbefale deg og sjekke med ansvarlig leder i barnehagen før du gjør noe mer.

 

Opphavsrett: Deg.

Bruksrett: Jeg tipper barnehagen sin.

 

Opphavsrett: Deg.

Bruksrett: Jeg tipper barnehagen sin.

Enig her, ting produsert i arbeidstid med lønn og med arbeidsgivers utstyr vil jeg finne svært mystisk om svaret ville vært noe annet.

Edit:

Faktisk er vel spørsmålet heller om også barnehagen har opphavsretten også - definisjonsspørsmål.

 

For oss som ikke vet hva forskjellen på dette er, kan du forklare?

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om jeg jobber som møbelsnekker og lager et bord, så er det bedriften som selger det. Så lenge du ikke har noen avtaler om annet, så er alt du produserer bedriften sitt.

 

PS. ingen juss ekspert.

Lenke til kommentar

Bruksrett har arbeidsgiver i en slik situasjon uansett. Om dette er en del av normal jobb (ta bilder) så vil jeg si at arbeidsgiver har eierrettigheter til materiale og har krav på inntekten også. Samme som for grafisk designer i markedsføringsjobber - arbeidsgiver eier alt materiale produsert i arbeidstiden. Gjøres dette som en "ekstra tjeneste" med eget utstyr stiller situasjonen seg litt annerledes. Igjen, mitt syn om ingenting annet er avtalt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det skulle være noen forskjell på dette og hva folk utfører i andre typer jobber og hvor det man så skaper/produserer i arbeidstiden tilhører firmaet - man er jo der for å gjøre en jobb for firmaet som man så får betalt for.

 

Daglig skapes/produseres f.eks titusener unike arbeidstegninger av enkeltpersoner ansatt i forskjellige firmaer - det er det de er ansatt til å gjøre og rettighetene tilfaller bedriftene som allerede har betalt den enkelte ansatte for å gjøre denne jobben, man kan ikke forvente dobbelt betaling - eller at bedriften gir en ansatt rettighetene for den jobben bedriften har kjøpt vedkommendes kompetanse til.

 

Jeg forstår ikke helt logikken i tanken om det motsatte, for hvor skulle man da satt grensene? Å ta noen bilder i arbeidstiden som er jobbrelaterte og hvor man får betalt i form av lønn er ikke mer unikt enn alle andre tusenvis av saker folk gjør som en naturlig del av det yrket man jobber i.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...