Gå til innhold

Tilbud: Lenovo T61P - slå til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opplevelsesindeks Vista er for denne:

 

Prosessor: 5,5

Minne: 4,9

Grafikk (aero): 4,2

Grafikk (bedrift, spill 3D): 4,9

Harddisk: 5,4

 

Siden summen knyttes til svakeste element står således totalindeksen på 4,2.

 

Mulig å gjøre aeroen bedre? Eller er den fastsatt til 4,2? Min er hvertfall på 4,3

Lenke til kommentar
- temperaturen blir ca like høy på peak belastning, mens den er lavere med lav belastning. Forbedringen i kjølingen blir spist opp av kraftigere GPU.

 

Merk at testen ovenfor er gjort med en CPU - T7700 og at tilbudsmaskinen har T9500 (45nm). En annen sak som kan gjøre utslag er eventuelle endringer i nVidiadriveren siden testen ble utført. Jeg bruker ikke Msoft, men i Linux har det såvidt jeg vet blitt gjort endringer som endrer belastningsforholdet mellom CPU og GPU. Hvordan det slår ut kan kanskje noen andre bedre enn meg :blush:

 

Men er det forskjell i varmgangen på modellene som 256 Mb GPU-minne og de som har 128 Mb GPU-minne?

 

Og hva heter brikkesettet på skjermkortet/GPU-kretsen? i965PM?

Endret av 7r
Lenke til kommentar

Til dere som har fått maskinen: Hvordan blir bildene på denne skjermoppløsningen (1400x1050)???

 

Og hvilken docking-stasjon er det som er aktuell til "hovedmodellen" i denne tråden; denne?

 

Vil denne komme til å synke noe i pris etterhvert, kanskje?

 

Noen som har detaljerte bilder av dockingstasjonen??

 

Har den FireWire?

Endret av 7r
Lenke til kommentar

Jeg har tilbud på en annen T61p med følgende spes.:

T61p modell 6460-67U

 

* Intel T7500 2.2Ghz 800MHz sytem bus, 4MB L2 Cache Core2Duo Processor

* 15.4" WUXGA+ (1920 x 1200) Widescreen - Highest Resolution

* nVidia Quadro FX 570M - 256MB TurboCache Dedicated Graphics Card

* 2GB (True 2048MB) DDR2 PC2-5300 667Mhz RAM

* 100GB 7200RPM 3GB/s SATA HardDrive with Active Shock Protection

* DVD Dual-Layer Multi-Burner (CD/CD-RW/DVD+/-RW) Internal Swappable Drive

* WiFi 802.11a/b/g/n (Intel 4965ABGN MIMO 2x3 Kedron) Wireless Internet

* BlueTooth EDR 2.0

* 1 x IEEE 1394 Firewire / 3 x USB 2.0 Ports

* High Definition (HD) Audio Output

* Integrated FingerPrint Reader Authentication

* 4-in-1 Reader (MultiMediaCard/MemStick PRO/Secure Digital/xD-Picture Card)

* Windows Vista ULTIMATE 32-bit Edition Installed

* Extended Life 9-Cell Li-Ion SMART Battery (>6+ Hours of Battery Life)

* Magnesium Alloy Chassis / Carbon Fiber Reinforced Super-Elastic Polycarbonate (SEPC) Case

* Only 2.77 kb with Battery

* Three Year Full Lenovo Factory Warranty

 

Jeg får denne til 12500,-

Ulempen her (ifølge mange på denne tråden) er 15,4" Wide-skjerm. Men når jeg ser på

  • oppløsningen (både vertikalt og horisontalt)
    minnet på skjermkortet, og
    FireWire-tilgangen

-synes jeg at dette er brukbart. Derfor har jeg gått litt i detalj på skjerm-spesifikasjonene her:

For å finne lengdene på skjermens sider bruker jeg forholdene mellom en katet og hypotenusen, blir da formlene slik:

4:3

x/l = 4/5 => x = l*4/5

y/l = 3/5 => y = l*3/5

8:5

x/l = 8/sqrt(89) => x = l*8/sqrt(89)

y/l = 5/sqrt(89) => x = l*5/sqrt(89)

 

På de ulike skjermene får man da størrelsene:

14,1" x = 28,651 cm, y = 21,488 cm

15,4" x = 33,17 cm, y = 20,731 cm

 

Pikselstørrelse på de ulike skjermene blir da:

14,1"(1400x1050) 0,205x0,205 mm

15,4"(1920x1200) 0,127x0,172 mm

 

Altså er pikslene på 4:3 skjermen faktisk tilnærmet kvadratiske.

Lenke til kommentar
Og hva heter brikkesettet på skjermkortet/GPU-kretsen? i965PM?

 

Brikkesettet er en sentral enhet i maskinen som styrer trafikken mellom de ulike maskinvareenhetene, og har ingenting med skjermkortet å gjøre (med mindre du har integrert skjermkort, noe denne masinen ikke har). Maskinens brikkesett er ganske riktig i965PM.

 

Edit - om du mener hvilken GPU-brikke skjermkortet er basert på, heter denne nVidia G64GLM. Spesifikasjonene antyder at denne er nært beslektet med nVidia G84M, som brukes i bla. 8600MGT/GS, 8700M GT og 9500M GS.

 

Jeg er ingen gamer, men hadde forestilt meg at den nye PC-en min skulle spise alt. Jeg dro til en kompis, og la inn Command&Conquer Tiberium Wars. Der måtte jeg imidlertid skru endel ned på kvaliteten før det ble spillbart. Er skjermkortet svakt for gaming?

 

Skjermkortet skal være mer en godt nok for over gjennomsnittlig høy kvalitet i nyere spill og kapabelt til over 4000 poeng i 3DMark06. Mulige årsaker til at din maskin sliter litt kan for eksempel være dårlige/ikke oppdaterte drivere eller ytelsesproblemer i Vista.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Jeg har tilbud på en annen T61p med følgende spes.:

T61p modell 6460-67U

 

* Intel T7500 2.2Ghz 800MHz sytem bus, 4MB L2 Cache Core2Duo Processor

* 15.4" WUXGA+ (1920 x 1200) Widescreen - Highest Resolution

* nVidia Quadro FX 570M - 256MB TurboCache Dedicated Graphics Card

* 2GB (True 2048MB) DDR2 PC2-5300 667Mhz RAM

* 100GB 7200RPM 3GB/s SATA HardDrive with Active Shock Protection

* DVD Dual-Layer Multi-Burner (CD/CD-RW/DVD+/-RW) Internal Swappable Drive

* WiFi 802.11a/b/g/n (Intel 4965ABGN MIMO 2x3 Kedron) Wireless Internet

* BlueTooth EDR 2.0

* 1 x IEEE 1394 Firewire / 3 x USB 2.0 Ports

* High Definition (HD) Audio Output

* Integrated FingerPrint Reader Authentication

* 4-in-1 Reader (MultiMediaCard/MemStick PRO/Secure Digital/xD-Picture Card)

* Windows Vista ULTIMATE 32-bit Edition Installed

* Extended Life 9-Cell Li-Ion SMART Battery (>6+ Hours of Battery Life)

* Magnesium Alloy Chassis / Carbon Fiber Reinforced Super-Elastic Polycarbonate (SEPC) Case

* Only 2.77 kb with Battery

* Three Year Full Lenovo Factory Warranty

 

Jeg får denne til 12500,- Ulempen her (ifølge mange på denne tråden) er 15,4" Wide-skjerm. Men når jeg ser på

  • oppløsningen (både vertikalt og horisontalt) minnet på skjermkortet, og FireWire-tilgangen
Jeg er en av de som anser 4:3 fordelaktig, spes for 14". Grovt sett er 15,4" ca like høy men litt bredere.. Så slik sett er ikke 15,4"W noen bakdel etter min oppfatning. Men en 14"w ville vært ugunstig mener jeg. Eneste bakdelene jeg kan se er at kraftigere grafikk, høyere oppløsning og større skjerm sammen med 65nm prosessor drar mere strøm dersom du er avhengig av batteridrift. Rent spec-messig har 14"versjonen fordelen av bedre prossessor og lavere vekt. Hva som er best for deg - tjah... Det blir spørsmål om personlig preferanse :)

 

Ettersom jeg for egen del kun bruker Linux er ikke den manglende bredden et problem - Bruker Compiz som lar meg skifte meget raskt mellom desktop'ene. Jeg bruker stort sett 1 applikasjon på hver desktop og da er det stort sett høyden som avgjør. Men driver du med billedbehandling eller store regneark vil jeg anse 15,4" som best uansett. For egen del hadde nok valget falt på 14" :innocent:

Lenke til kommentar

Grunnen til at T61p selges såpass billig nå er som mange allerede har gjettet mange nye modeller som kommer om et par mnd + utover høsten.

 

X-serien

 

X300 får flere modellsøsken med 12, 14.1 og 15.4 tommers skjerm.

 

Modeller: X200, X400 og X500. Disse skal komme i september.

 

R-serien

 

R400 og R500 på henholdsvis 2,3 og 2,9kg (tipper det er snakk som 14.1 og 15.4 tommers widescreen her). Annonseres i juli.

 

T-serien

 

T400 og T500 med Ati HD3650 med 256 eller 512MB. Skjermkortet kan skrus av for å spare strøm. T400 på 1,95kg og T500 på 2,63kg. Sendes ut fra Lenovo f.o.m. 3. juni.

 

W-serien

 

Ny serie hvor "W" står for workstation. Disse vil ha dedikert skjermkort som på T-serien. En 17-tommers versjon vil også komme etterhvert.

 

 

Fellestrekk for alle disse nye modellene fra Lenovo:

 

6MB L2 cache (Penryn 45nm?)

Turbo Memory opsjon opptil 2GB

Blu-ray opsjon

1.6GHz DDR3 RAM

LED Baklys på skjermen (unntatt R-serien)

HSDPA opsjon

9 cell batterier (samme formfaktor som de gamle 6-cell, 25% større kapasitet)

GPS, WiMAX, og trådløs USB på utvalgte modeller

SSD istedenfor vanlig HD (unntatt for W-serien) opsjon

Lenke til kommentar

Dette overgår mine forventninger nokså kraftig - hadde foretrukket nvidia men...

 

Dette ser ut til sette Thinkpads på kartet som referanse igjen. (De har vel vært det lenge men,..) Bortsett fra MacBook om de kommer i skikkelig Alu i sommer er det nok ikke annet som matcher den produktlinjen der. Spent på prising :yes:

 

http://gizmodo.com/378504/lenovos-entire-n...0-gets-siblings

 

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4359

 

Tror nok det blir vanskelig å finne noen blant disse som matcher tilbudsmodellen i pris/spec men... Man kan jo håpe...

Lenke til kommentar

Falt for fristelsen og kjøpte en til meg selv her i forrige uke.

 

Kan bare si en ting om den, og det er at dette er så nære perfekt som jeg kan huske å ha vært på veldig, veldig lenge. Maskinen er kjapp som et uvær og meget støysvak. Tastaturet er som vanlig i en klasse for seg selv, og skjermen er perfekt til mitt bruk.

 

Synes imidlertid det er litt kjipt at jeg ikke får utnyttet Intel TurboMemory under Ubuntu. Synes det er veldig behagelig i Vista når disken spinner ned og maskinen blir helt stille når jeg surfer.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Har ikke fiklet så mye med det, men forsøkte å sette ned instillingene uten hjelp. Det er selve dockingstasjonen som bråker, og den begynner med en gang maskinen kobles til.

 

edit: Noen andre med samme problem? Tror det er strømforsyningen til dockingstasjonen som lager lyden. Vurderer bytte til Mini-utgaven dersom den støyer mindre!

 

Noen som har Advanced Dock, og plages av støyen? Med en gang jeg kobler denne til kommer en viftelyd, trolig fra strømforsyningen til dockingstasjonen.

Endret av Skagen
Flettet innlegg.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ikke fiklet så mye med det, men forsøkte å sette ned instillingene uten hjelp. Det er selve dockingstasjonen som bråker, og den begynner med en gang maskinen kobles til.

 

edit: Noen andre med samme problem? Tror det er strømforsyningen til dockingstasjonen som lager lyden. Vurderer bytte til Mini-utgaven dersom den støyer mindre!

 

Noen som har Advanced Dock, og plages av støyen? Med en gang jeg kobler denne til kommer en viftelyd, trolig fra strømforsyningen til dockingstasjonen.

 

Strømforskyningen til dockingstasjonen?? Strømmen blir da bare koblet videre den. Den er ingen transformator.

 

Forresten noen som vet om disse dockingstasjonene er lik, de som var til T42p? Fikk tilbud om å kjøpe en brukt advanced docking station, samt batteri og harddisk til å putte i ultrabay-plassen.

Lenke til kommentar

Det virker som om det er strømforsyningen som bråker ja. Det gjør den selv om lufta som kommer ut er helt kald, og jeg ikke kan se for meg noen grunn til at det skal kjøre en vifte hele tiden. Men jeg tror du tar feil i at det ikke er noen transformator, det blir jo koblet 230V AC direkte på den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...