Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne med en yrkesbeskrivelse for alle som ikke vet hva dette yrket omfatter :)

 

Yrke: Tannlege

Beskrivelse:

Som tannlege vil dine arbeidsoppgaver være innen forebygging, undersøkelse og behandling av sykdommer i tenner, kjeve og munnhule.

Du kan bl.a. plombere og legger ulike fyllinger i pasientens tenner, trekker tenner, tilpasse tannproteser og behandler tannkjøttsykdommer.

 

Dersom man jobber som tannlege vil man samarbeidspartnere med tannteknikere, tannhelsesekretærer og tannpleiere.

 

Man kan drive privat praksis eller arbeide innenfor Den offentlige tannhelsetjenesten, ved sykehus , i Forsvaret eller ved universitetene.

 

Det er stort behov for tannleger for tiden.

 

 

 

Personlige forutsetninger:

Odontologi er sammensatt av komponenter fra naturvitenskap, medisin og samfunnsfag og gir praktisk trening for senere arbeid som tannlege. Praktisk sans, netthendthet og nøyaktighet er derfor verdfulle egenskaper for den som vil bli tannlege. Av like stor betydning er evnen til og interessen for å tilegne seg teoretiske kunnskaper.

 

Inntekt:

En nyutdannet tannlege ansatt i det offentlige kan tjene omkring 350.000 kroner i året, men det er også fylker som tilbyr mer. Inntekstnivået i privat praksis er avhengig av en rekke faktorer som arbeidstid, tilgang på pasienter og utgiftsnivå, men tannleger med privat praksis kan etter en stund ofte tjene mellom 500.000.- og en million kroner.

 

I følge SSB er gjennomsnittsinntekt for en kommunalt ansatt tannlege i 2006 kr 438.000.-.

 

Muligheter:

Det er stort behov for tannleger i den offentlige tannhelsetjenesten, og det averteres stadig private tannlegepraksiser for salg. Man jobber for å kunne utdanne flere framover.

 

Utdannelse:Tannleger utdannes ved de odontologiske fakultetene ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø. Studietiden er 5 år og leder frem til graden cand.odont.