Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne med en yrkesbeskrivelse for alle som ikke vet hva dette yrket omfatter :)

 

Yrke: Tannlege

Beskrivelse:

Som tannlege vil dine arbeidsoppgaver være innen forebygging, undersøkelse og behandling av sykdommer i tenner, kjeve og munnhule.

Du kan bl.a. plombere og legger ulike fyllinger i pasientens tenner, trekker tenner, tilpasse tannproteser og behandler tannkjøttsykdommer.

 

Dersom man jobber som tannlege vil man samarbeidspartnere med tannteknikere, tannhelsesekretærer og tannpleiere.

 

Man kan drive privat praksis eller arbeide innenfor Den offentlige tannhelsetjenesten, ved sykehus , i Forsvaret eller ved universitetene.

 

Det er stort behov for tannleger for tiden.

 

 

 

Personlige forutsetninger:

Odontologi er sammensatt av komponenter fra naturvitenskap, medisin og samfunnsfag og gir praktisk trening for senere arbeid som tannlege. Praktisk sans, netthendthet og nøyaktighet er derfor verdfulle egenskaper for den som vil bli tannlege. Av like stor betydning er evnen til og interessen for å tilegne seg teoretiske kunnskaper.

 

Inntekt:

En nyutdannet tannlege ansatt i det offentlige kan tjene omkring 350.000 kroner i året, men det er også fylker som tilbyr mer. Inntekstnivået i privat praksis er avhengig av en rekke faktorer som arbeidstid, tilgang på pasienter og utgiftsnivå, men tannleger med privat praksis kan etter en stund ofte tjene mellom 500.000.- og en million kroner.

 

I følge SSB er gjennomsnittsinntekt for en kommunalt ansatt tannlege i 2006 kr 438.000.-.

 

Muligheter:

Det er stort behov for tannleger i den offentlige tannhelsetjenesten, og det averteres stadig private tannlegepraksiser for salg. Man jobber for å kunne utdanne flere framover.

 

Utdannelse:Tannleger utdannes ved de odontologiske fakultetene ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø. Studietiden er 5 år og leder frem til graden cand.odont.

 

Det samordnet opptak med felles søknadsskjema til all høyere utdanning i Norge.

 

Opptakskrav:

Opptakskrav er generell studiekompetanse samt spesielle opptakskrav i realfagene mattematikk, fysikk og kjemi. Rangeringsregler for opptak fåes ved henvendelse til fakultetenes sekretariater.

 

Poenggrenser for siste opptak fra Samordnaopptak.no

 

 

Utenlandsutdannelse:Det er også mulig å ta odontologisk eksamen i utlandet. Tannleger med eksamen fra land innefor EU/EØS-området kan uten videre få autoriasjon i Norge. Eksamen i fra andre land må vurderes særskilt og det tilbys for tiden et såkalt lisenseringskurs av ett års varighet ved Universitet i Bergen, og Universitetet i Oslo. Se lenker nedenfor.

 

Tannlegestudier i utlandet fra ANSA

 

 

Videreutdannelse:Etter endt utdanning som tannlege, kan man spesialisere seg innenfor 7 spesialområder Spesialiseringsfeltene er endodonti (rotfylling), kjeve-og ansiktsradiologi (røntgen) og oral protetikk (kroner og broer), kjeveortopedi (tannlegeregulering), oral kirugi og oral medisin, pedodonti (barnetannpleie) og periodonti (behandling av tannkjøttsykdommer og tannfestesykdommer).

 

Universitetene i Oslo og i Bergen har videreutdanningstilbud for tannleger som ønsker å spesialisere seg, innefor disse fagfeltene, og det arrangeres også videreutdanning innen blandt annet protetikk (kroner og broer), endodonti (rotfylling) og røntgen.

 

Universitetet i Oslo, Det odontologiske fakultet

 

Universitetet i Bergen, Det odontologiske fakultet

 

Tannlegestudier ved Universitetet i Tromsø

Lenke til kommentar

Poenggrenser 2009:

Disse tallene er fra 2009, etter at de nye lovene har blitt innført.

 

Universitetet i Bergen (48 studieplasser):

Primærkvote (førstegangvitnemål): 54,8

Ordinærkvote: 65,7

 

Universitetet i Oslo:

Primærkvote, høst (33 studieplasser): 56,8

Ordninær, høst: 65,2

 

Primær, vår: 55,3

Ordinær, vår: 64,4

 

Universitetet i Tromsø:

Primær (40 studieplasser): 54,8

Ordninær: 63,4

Lenke til kommentar

Har en del spm. til dere som studerer odontologi:

 

- Hvordan er studiet? Hvor lenge leser dere (utenom på skolen), og er det vanskelig med barn sammen med studiet?

- Hvor lang arbeidsdag har vanligvis en tannlege? Er det lett for en kommunal ansatt å justere på arbeidstiden selv?

- Hva er de beste sidene ved å være tannlege?

- Hva er de værste sidene ved å være tannlege?

- Er det mange som stryker der du studerer?

 

Takk til alle som svarer :)

Lenke til kommentar

Det er gratis å utdanne seg i Norge på offentlige universiteter og høgskoler, men du må betale semesteravgift på noe sånt som 500 kr, ja.

Tannlegestudenter må i tillegg ha klinikktøy, klinikksko og diverse andre ting som kan koste litt.

Hvor mye kan dette bli, sånn ca? Og trenger man dette mens man studerer, eller gjelder dette etter endt utdannelse og når man skal ut i praksis?

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Godt initiativ å lage denne tråden!

Jeg har tenkt en stund på å opprette en tilsvarende tråd selv ;)

Jeg skal studere odontologi. Tar realfag nå, og planen er å begynne i Bergen høsten 2011, eller i Oslo våren 2012 :)

 

Flere?

Endret av finkk
Lenke til kommentar

Det er gratis å utdanne seg i Norge på offentlige universiteter og høgskoler, men du må betale semesteravgift på noe sånt som 500 kr, ja.

Tannlegestudenter må i tillegg ha klinikktøy, klinikksko og diverse andre ting som kan koste litt.

Hvor mye kan dette bli, sånn ca? Og trenger man dette mens man studerer, eller gjelder dette etter endt utdannelse og når man skal ut i praksis?

Takker for hjelpen :)

Regn med mellom to og tre tusen kroner, kanskje, som student. Når du er ferdigutdannet har du enten arbeidsgiver som gir deg klær, eller en praksis å skrive utgiftene på ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye kan dette bli, sånn ca?

Du må da bruke penger på bøker osv...

Regn med rundt 5000 i året.

I tillegg kommer alle andre utgifter som alle andre studenter også har. Vil anta 100 000 i året ++, altså kommer det på ca. 600 000 kr.

 

Ordontologi er vel ikke noe dyrere studie enn noe annet.

Hva mener du med at det kan bli 100 000 ++ i året? Dette er vel hvis man bor fra foreldrene, og må betale husleie ++, håper jeg :S Eller er dette prisen for å studere? :O

Lenke til kommentar

Hvor mye kan dette bli, sånn ca?

Du må da bruke penger på bøker osv...

Regn med rundt 5000 i året.

I tillegg kommer alle andre utgifter som alle andre studenter også har. Vil anta 100 000 i året ++, altså kommer det på ca. 600 000 kr.

 

Ordontologi er vel ikke noe dyrere studie enn noe annet.

Hva mener du med at det kan bli 100 000 ++ i året? Dette er vel hvis man bor fra foreldrene, og må betale husleie ++, håper jeg :S Eller er dette prisen for å studere? :O

 

Ja, det er med husleie og mat.

 

Har en del spm. til dere som studerer odontologi:

 

- Hvordan er studiet? Hvor lenge leser dere (utenom på skolen), og er det vanskelig med barn sammen med studiet?

- Hvor lang arbeidsdag har vanligvis en tannlege? Er det lett for en kommunal ansatt å justere på arbeidstiden selv?

- Hva er de beste sidene ved å være tannlege?

- Hva er de værste sidene ved å være tannlege?

- Er det mange som stryker der du studerer?

 

Takk til alle som svarer :)

 

Hvor gammel er du, og når har du tenkt å begynne? =)

Lenke til kommentar

Har en del spm. til dere som studerer odontologi:

 

- Hvordan er studiet? Hvor lenge leser dere (utenom på skolen), og er det vanskelig med barn sammen med studiet?

- Hvor lang arbeidsdag har vanligvis en tannlege? Er det lett for en kommunal ansatt å justere på arbeidstiden selv?

- Hva er de beste sidene ved å være tannlege?

- Hva er de værste sidene ved å være tannlege?

- Er det mange som stryker der du studerer?

 

Takk til alle som svarer :)

 

Hvor gammel er du, og når har du tenkt å begynne? =)

 

2 vgs. Så går alt etter planen skal kommer jeg inn om 1 1/2 år :)

Du da?

Lenke til kommentar

Har en del spm. til dere som studerer odontologi:

 

- Hvordan er studiet? Hvor lenge leser dere (utenom på skolen), og er det vanskelig med barn sammen med studiet?

- Hvor lang arbeidsdag har vanligvis en tannlege? Er det lett for en kommunal ansatt å justere på arbeidstiden selv?

- Hva er de beste sidene ved å være tannlege?

- Hva er de værste sidene ved å være tannlege?

- Er det mange som stryker der du studerer?

 

Takk til alle som svarer :)

 

Hvor gammel er du, og når har du tenkt å begynne? =)

 

2 vgs. Så går alt etter planen skal kommer jeg inn om 1 1/2 år :)

Du da?

 

Jeg blir 21 i år. Gikk media på vgs, da får man ikke muligheten til å ta realfag, derfor driver jeg med det nå. Litt surt å tenke på, for om jeg hadde hatt realfag på vgs, kunne jeg søkt i primærkvoten og kommet rett inn for to år siden :p Men, jeg hadde vel egentlig ikke de ambisjonene da uansett, og har gjort litt forskjellig i mellomtiden. Tar blant annet FY1 og KJ1 nå, og noen ekstra privatisteksamener. Skal sanke noen studiepoeng ved NTNU i vår, og neste år blir det hardkjør med sanking av realfagspoeng. ( Skal ta 2KJ, 1BI, 2BI, R1, og R2).

 

Dersom jeg skal studere i Oslo blir det mest sannsynlig våren 2012, dersom jeg vil dra til bergen blir det høsten 2011.

 

Hvor vil du studere?

 

 

edit: skrivefeil

Endret av finkk
Lenke til kommentar

 

 

Hvor gammel er du, og når har du tenkt å begynne? =)

 

2 vgs. Så går alt etter planen skal kommer jeg inn om 1 1/2 år :)

Du da?

 

Jeg blir 21 i år. Gikk media på vgs, da får man ikke muligheten til å ta realfag, derfor driver jeg med det nå. Litt surt å tenke på, for om jeg hadde hatt realfag på vgs, kunne jeg søkt i primærkvoten og kommet rett inn for to år siden :p Men, jeg hadde vel egentlig ikke de ambisjonene da uansett, og har gjort litt forskjellig i mellomtiden. Tar blant annet FY1 og KJ1 nå, og noen ekstra privatisteksamener. Skal sanke noen studiepoeng ved NTNU i vår, og neste år blir det hardkjør med sanking av realfagspoeng. ( Skal ta 2KJ, 1BI, 2BI, R1, og R2).

 

Dersom jeg skal studere i Oslo blir det mest sannsynlig våren 2012, dersom jeg vil dra til bergen blir det høsten 2011.

 

Hvor vil du studere?

 

 

edit: skrivefeil

Det blir vel Oslo, siden det er det nærmeste. Men kommer jeg ikke inn i Oslo, er det samme om jeg kommer inn i Bergen eller Tromsø. Hva med deg?

 

Odontologforeningenes sider kan være fine å se på hvis man vurderer å studere odontologi i Norge.

 

Oslo: http://www.odont.uio.no/of/

Bergen: http://www.of.uib.no/

Tromsø: ?

 

tusen takk for linkene. Skal se på dem i helgen :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvor gammel er du, og når har du tenkt å begynne? =)

 

2 vgs. Så går alt etter planen skal kommer jeg inn om 1 1/2 år :)

Du da?

 

Jeg blir 21 i år. Gikk media på vgs, da får man ikke muligheten til å ta realfag, derfor driver jeg med det nå. Litt surt å tenke på, for om jeg hadde hatt realfag på vgs, kunne jeg søkt i primærkvoten og kommet rett inn for to år siden :p Men, jeg hadde vel egentlig ikke de ambisjonene da uansett, og har gjort litt forskjellig i mellomtiden. Tar blant annet FY1 og KJ1 nå, og noen ekstra privatisteksamener. Skal sanke noen studiepoeng ved NTNU i vår, og neste år blir det hardkjør med sanking av realfagspoeng. ( Skal ta 2KJ, 1BI, 2BI, R1, og R2).

 

Dersom jeg skal studere i Oslo blir det mest sannsynlig våren 2012, dersom jeg vil dra til bergen blir det høsten 2011.

 

Hvor vil du studere?

 

 

edit: skrivefeil

Det blir vel Oslo, siden det er det nærmeste. Men kommer jeg ikke inn i Oslo, er det samme om jeg kommer inn i Bergen eller Tromsø. Hva med deg?

 

Odontologforeningenes sider kan være fine å se på hvis man vurderer å studere odontologi i Norge.

 

Oslo: http://www.odont.uio.no/of/

Bergen: http://www.of.uib.no/

Tromsø: ?

 

tusen takk for linkene. Skal se på dem i helgen :)

 

Oslo eller Bergen. Bor i Trondheim, så samme hvilken av dem. Kjenner folk både i Oslo og Bergen, så vil heller dit enn til Tromsø.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...