-
Innlegg
24 342 -
Ble med
-
Dager vunnet
2
Syar-2003 vant dagen sist 4. oktober 2015
Syar-2003 hadde mest likt innhold!
Om Syar-2003
- Bursdag 6. februar
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Syar-2003 sine prestasjoner
3,5k
Nettsamfunnsomdømme
72
Hjelpsomme svar
-
Å "ikke" bruke 800 volt er nok et bevisst valg for denne for å holde seg i det rette busdjett segmentet
-
Kia EV3 er lansert. Ser ganske så grei ut. https://www.motor.no/bil/kia-ev3-lansert-men-hva-blir-prisen/274921
-
Ionic 5 har fullversjon HUD og er faktisk omtalt som bland de 5 beste i 2023 sammen med Chevrolet, Audi , BMW og Mercedes https://www.makeuseof.com/cars-best-heads-up-displays/
-
Vel , ikke helt enig om man har instrument cluster rett under den tenkte HUS. Det går på refokusering av øyne og flytting av blikk. En slik HUS løsning er imo middelmådig akkurat der. Har kjørt biler med en slik plate til å vippe opp til og med med fine farger og grafikk på polarisert "plast"plate og syns den var mere forstyrrende en nyttig om den lå i synsfeltet. Er den under synsfeltet har den ingen større hensikt om man har et instrument cluster rett under. Når det er sagt finns det også mere og mindre bra frontrute HUD løsninger også. Selv er jeg blitt litt bortskjemt der.
-
"True" head-up display (HUD) som jeg snakker om har polarisert frontrute med en full farge projector/tft i et optisk hus nedfelt i dasbordet. Dette koster "litt". Mr Musk har sagt gjentatte ganger uttalt at HUD ikke er et tema, antagelig da deres målsetning er og har vært å lage selvkjørende biler. Disse ymse mindre bra og tildels også dårlige HUS (Head up Screen) løsningene man fester med to-sidig tape på toppen av dashbordet er imo mere hemmende for visibiliteten forover enn ordentlig HUD projektert på frontruta er ( da denne har mange context valg og justeringsmuligheter , samt compact view , og kan justeres helt ute av syne om man vil eller slås av). HUD vs HUS
-
Derfor skrev jeg «nok» aldri 😉
-
Tesla kommer nok aldri med headup display projisert i frontruta.
-
Tesla har satt ned prisen på 3 og Y i natt , tallene er i følge elbil24. Model Y bakhjulsdrift 447.521 kr (–10.000 kr) Model Y Long Range bakhjulsdrift 472.196 kr (–30.000 kr) Model Y Long Range 483.429 kr (–52.958 kr) Model Y Performance 513.663 kr (–60.458 kr) Model 3 bakhjulsdrift: 355.600 kr (–32.000 kr) Model 3 Long Range: 441.418 kr (–37.000 kr) Model 3 Performance: 534.765 kr (–55.000 kr)
-
Fun facts : Crumble zones og safety zone konseptet I bil design ble utviklet av og patentert i 1937 av den ungarske ingeniør Béla Barényi. Også kalt «The crumble zone man». Béla Barényi var født i 1907 og døde i 1997, 90 år gammel. Den første bilen med et body ihh til dette safety designet var MB W 111 i 1959. https://www.autospeed.com/cms/a_113292/article https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Béla_Barényi&wprov=rarw1
-
Det eksisterer allerede egne serviceskilt langs veiene for elbil hurtiglading på lik linje med serviceskilt for drivstoff, rasteplass, WC, spisested osv.
-
Når 90% av de spurte ønsker skilting er det vanskelig å argumentere for et digitalt databasedrevet app system som eneste alternativ. Ja takk ,til begge deler. Men hvem skal ta regningen for dette ? Skal eksterne ladeoperatører (som ikke er under eierforhold av kjede) få bruke mastene til bensinstasjonene eller må de sette opp sine egne. Skal regningen gå til forbrukeren i form av økte satser (gjelder begge alternativer). I såfall er jeg helt okay med dagens løsninger. Man kan alltid finne en avkjøring for å stoppe - for så og søke etter ladestasjoner i nærheten med mobil (ChargeFinder etc)
-
Hvem vet ,plutselig kan det bli endringer i handelsbalanse og eventuelle sanksjoner mot kina eller motsatt, eller import/eksport-barriærer. NIO selges jo i Norge og har p.t finansielle problemer. Aksjen stupte 47% i årets første måneder som resultat. Chevrolet Bolt/Open Ampera-e har også medført problemer for Norske kjøpere som handlet de av Bergheim Auto grunnet konkurs (disse var bruktimportert og norsk importør hadde ikke ansvaret for de) . Man bør være varsom og bruke litt fornuft i forhold til parten man handler noe av en verdi på 1/2 - 1 million kroner i fra. Spesielt bil.
-
Tiden det tar og forflytte seg fra en ende av Oslo til enn annen med kollektivtransport har ikke forandret seg vesentlig på 40-50 år. Og i dag som den gang er det raskere og bruke egen bil. Har vokst opp og bodd i Oslo i hele mitt liv og hatt alle arbeidsgivere her. Med arbeid innenfor teknikk og service yrker har man vært pålagt å kjøre bil. Egne med godtgjørelse eller firmaet sine.
-
Kollektivtransporten brøt sammen gjentatte ganger i Oslo sist vinter. Bussruter hadde total kollaps grunnet utilstrekkelige dekk, busser som de ikke kan montere kjetting, utilstrekkelige busskonstruksjoner for glatt føre og 5° stigning (leddbusser med bakhjulsdrift), utilstrekkelig batterikapasitet i kulda og mangel på alternative busser, ladingen skapte bussmangel da de måtte lade oftere enn skiftplanleggingen og antallet busser og antall ruter tilsa. Mange med kun buss som alternativ (som bor i byen) ble tvunget over til å bruke bil. Dette året var ikke første gangen. Så om dagen råder det lav tillit til kommunen og det kommunalt eide Ruter og kommunalt eide Unibuss som nå er saksøkt av «egne eiere» og risikerer konkurs med uante konsekvenser for kollektivtransporten i byen.
-
Du forutsetter altså seksfelts veier med dette ( i byene f.eks Oslo ). Kan ikke se noe sted at dette vil være gjennomførbart unntatt langt fra bygrensa på noen få strekninger på noen av innfartsveiene (motorvei) som f.eks E6 nordfra. Og med alle av/på-kjøringsramper så er dette forslaget dødfødt og vil skape mye unødig og farlige filskifter. Sydfra er dette ikke gjennomførbart med så mange felt overhode. Har du noengang kjørt egen bil i rushtrafikken i Oslo.