Gå til innhold

Neo1973-oppfølger kommer om to uker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For deg som liker å gjøre mest mulig selv, er det bare å håpe at også Neo Freerunner kommer i en "developer"-utgave. Forgjengeren leveres nemlig i en versjon med tilhørende verktøykasse, der du finner alt du trenger for å skru telefonen fra hverandre, og forhåpentligvis også sammen igjen.

 

Så vidt jeg vet, ble developer-versjonen droppet, de selger heller debug-kortet seperat litt billigere. Alt annet av verktøy o.l. som ble levert med developer-boksen er uansett tilgjengelig fra Clas Ohlson el.l., så det er ikke noe stort tap. :)

 

Artikkelforfatter: Kanskje det kan være en god idé å nevne gruppesalg-opplegget OpenMoko har, samt de ulike gruppene her i Norge? :)

Lenke til kommentar

Syns det var latterlig mye feil i artikkelen.

For det første så hadde ikke Neo 1973 en 400MHz prosessor, det er det FreeRunner har, men du kan klokke den opp til 500MHz, men det vil ikke lønne seg.

 

Telefonen har heller ikke 3G, hvis de ikke har lagt det til i natt.

 

Det vil ikke komme noen "developer" pakke, men du kan kjøpe det som trengs (et såkalt debug-board) for 99$

 

Ellers så syns jeg det mangler en del specs.

http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner_GTA02_Hardware

 

Er litt der.

 

 

Men ellers så syns jeg det er bra at amobil skriver om denne telefonen :)

Lenke til kommentar

Aha, men da burde det være gode muligheter for ny telefon etterhvert=D Regner nesten med at Android blir portet til denne og? Kameraene er ikke så veldig gode på telefoner, det er jo sant. Men litt greit å ha det om det kommer noe som man bare må ta bilde av. Blir nok en sånn en om den ikke blir for dyr etter at den har gått gjennom det norske systemet.

Lenke til kommentar
Aha, men da burde det være gode muligheter for ny telefon etterhvert=D Regner nesten med at Android blir portet til denne og?

 

Du kan nok regne med at både Openmoko, Android og Qtopia vil kunne kjøre på denne, da maskinvaren er hovedsakelig maskinvare med frie/åpne drivere til. :) Openmoko er tilrettelagt for å kjøre Android/Android-applikasjoner, så det blir ikke noe problem.

 

Blir nok en sånn en om den ikke blir for dyr etter at den har gått gjennom det norske systemet.

 

Prisen blir nok ikke stort mer enn ~2600,- i Norge uten binding ($499 * 5.1 + 25%), altså en del mindre enn f.eks. en SE W760i. :)

 

Kast deg på en kjøpegruppe, der dere får $30 avslag og langt billigere fraktpris om dere kjøper 10 stykk.

Lenke til kommentar
Ok. Har veldig lyst på denne, men usikker på om det blir kjøp. Litt teit å ha med seg Mp3-spiller(for det er vel ikke minijack), kamera for de uforutsette øyeblikkene og telefon når man skal rundt.

Men likevel, trenger man alt det egentlig?

 

Så du hadde nevnt kamera et par ganger... Bortsett fra det at mobilkameraer ofte suger litt, så er det ofte i bedrifter og slikt at det ikke er lov med kameraer på telefoner... Og dette er jo helt klart en telefon som er tiltenkt å dekke bredt. Kamera ville nok ha vært det første jeg også ofra om jeg designet en telefon. :)

 

Aaaah! Har sett ryktene om dette slippet en stund nå, ja! Spent på å se hva prisen blir og hvor stor tilgjengeligheten blir! :D Om jeg greier å få tak i en, så tror jeg det sannelig er dags for å lære meg CAD og så mekke eget deksel. (Ref. at OpenMoko har lagt ut CAD-filene på web'en sin for lenge sida.)

Lenke til kommentar

@Ståle: selv kjenner jeg en som har bygd seg en maskin som kan frese ut i diverse materialer. (Han liker å bygge skall til modellfly.)

 

Så eventuelt kjenner man noen, eller så er det sikkert endel verksteder som har utstyr. (Uten at jeg vet hva slike ting heter.) Skal se om jeg finner noen linker eller slikt.

 

Tillegg: Et sted man kan begynne lesinga er jo om 3D-printere på Wikipedia. Finnes også "open source"-3D-printere.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Noe spesielt du tenker på når du sier "slik mobilmarkedet er i dag"? :)

 

Suksess som i "selge mer enn iPhone" vil den neppe få, og det er det neppe noen som forventer heller. Men den kan vise at det er fullt mulig å drive selskap på en åpen måte; at det er mulig å tjene penger uten å prakke på folk DRM, SIMkort-låser, lukket programvare og maskinvare uten åpne spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...