Gå til innhold

Desktop-Linux vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Novell gjør det tydeligvis bra på desktop-Linux og har benytter sjansen til å kritisere Red Hat.

 

Bare meg som synes den setningen skurrer litt?

Nei, hvorfor det? De kritiserer dem vel for å ha mangelfull satsing på desktop (?)

 

EDIT: Skriveleif ja, den så jeg ikke :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jeg får av og til et inntrykk av at enkelte er flinkere til å krangle enn til å samarbeide.

 

Bra at de har såpass stor vekst. Jeg håper at de snart får Linux inn som standard på flere PCer som selges i butikkene, det er nok veien å gå for mer utbredelse.

 

I tillegg bør nok flere utviklere av tredjepartsprogrammer satse på Linux, slik platformen blir ennå mer attraktiv. (teknte på f.eks. Autocad, Power DVD, Photoshop(og resten av utvalget) ++++)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde vore greitt om Red Hat satsa meir på ein ordentleg og gjennomført skrivebordsdistro sida Fedora er relativt ... upolert. Eg føler at Fedora har alt for mange kvasse kantar og er ikkje alt som fungerar som det skal.

 

Dessutan har Fedora sitt standpunkt ved å ikkje inkludere noko patentskydda. Skriftane ser heilt jævlige ut standard, ingen MP3, WMV, DVD, Flash, Quicktime osv.

 

Eg følar at Fedora er meir ein langvarig beta enn ein ordentleg skrivebordsdistro. Men eg må ærleg innrømme at Fedora 8 med litt mekking var ein veldig god distro. Savna berre ein skikkelig metode for å hente ned språkpakkar og skifte språket etter installasjon. Funka berre sånn halvveis.

Lenke til kommentar
Hadde vore greitt om Red Hat satsa meir på ein ordentleg og gjennomført skrivebordsdistro sida Fedora er relativt ... upolert. Eg føler at Fedora har alt for mange kvasse kantar og er ikkje alt som fungerar som det skal.

Sammenliknet med distroer som Ubuntu og OpenSUSE kan nok Fedora virke litt upolert. Ofte dukker det opp nye funksjoner som ikke er klare for "prime time". F.eks den nye pakkebehandleren i Fedora 9 ser jo ikke ferdig ut, men kan sikkert bli fin når Fedora 10 kommer ut :p

 

Men til gjengjeld er Fedora også en spennende distro pga den raske utviklingen. 64-bits støtten er også meget god.

Dessutan har Fedora sitt standpunkt ved å ikkje inkludere noko patentskydda. Skriftane ser heilt jævlige ut standard, ingen MP3, WMV, DVD, Flash, Quicktime osv.

rpm.livna.org is your friend :)

 

Å legge inn denne repoen og hente ned et par pakker (bl.a. de "forbudte" gstreamer-plugins-bad / gstreamer-plugins-ugly...) tar ikke mange minuttene. Og ikke lenger tid enn å hente ned codecs til f.eks. Windows.

 

Jeg skjønner godt Fedora's syn på denne saken. For det første er det et stort firma som RedHat som står bak, og de ønsker ikke noe millionsøksmål fra patenthaier. For det andre har RedHat i alle år vært veldig prinsippfaste rundt ideologien om fri programvare - det skal de ha honnør for :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvor mye Koster Open Suse Enter. og Red Hat Enterprise?

 

Er det mye forskjell på Enterprise version og vanlig gratis desktop version?

Det er fordeler og ulemper med begge deler :)

 

Hovedgrunnen til å velge en av 'enterprise' versjonene:

- Support fra leverandøren

- Lengre release-cycle (hver versjon testes da også grundigere før release)

 

 

Om du ikke bryr deg om supporten kan du også velge f.eks CentOS (uoffisiell RHEL-build) som ikke koster et rødt øre. Alternativt fins helt andre distroer som Debian, som også har en release-cycle som minner om 'enterprise' distroene, selv om Debian er et ikke-kommersielt prosjekt :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Sammenliknet med distroer som Ubuntu og OpenSUSE kan nok Fedora virke litt upolert. Ofte dukker det opp nye funksjoner som ikke er klare for "prime time". F.eks den nye pakkebehandleren i Fedora 9 ser jo ikke ferdig ut, men kan sikkert bli fin når Fedora 10 kommer ut :p

 

Men til gjengjeld er Fedora også en spennende distro pga den raske utviklingen. 64-bits støtten er også meget god.

Kva er forskjellen mellom OpenSUSE sin 64-bits-støtte og Fedora sin? Synast OpenSUSE har ein god støtte, eg. Er berre Ubuntu sin som er heilt fæl.

 

Er do einig i at det er morosamt å vere litt oppdatert. Dessutan har eg fått inntrykket at Fedora (og kanskje Red Hat i seg sjølv?) er veldig fokusert på å støtte prosjekt med framgang i staden for å berre ta kjeldekoden og lage ein fedora-versjon. Til døme så var dei veldig framme med å få gjort network manager betre til Fedora 8, var dei ikkje?

 

Eg hadde nok likt å bruke Arch for eg har ein sær fetisj for å oppdatere programvare. :blush: Fekk berre ikkje til å installere det skikkeleg. Var for mykje tukling i konfigurasjonsfiler.

 

 

rpm.livna.org is your friend :)

 

Å legge inn denne repoen og hente ned et par pakker (bl.a. de "forbudte" gstreamer-plugins-bad / gstreamer-plugins-ugly...) tar ikke mange minuttene. Og ikke lenger tid enn å hente ned codecs til f.eks. Windows.

Eg veit, derfor eg sa "med litt mekking". Synast at det burde vore ein betre måte å framme at dei er tilgjengelege hos livna, sida eg (og då sikkert mange andre, likar eg å tru) ikkje fann fram til livna før etter ein ganske lang stund.

 

Jeg skjønner godt Fedora's syn på denne saken. For det første er det et stort firma som RedHat som står bak, og de ønsker ikke noe millionsøksmål fra patenthaier. For det andre har RedHat i alle år vært veldig prinsippfaste rundt ideologien om fri programvare - det skal de ha honnør for :thumbup:
Korleis klarar OpenSUSE å kome med patentskydda ting, og ikkje Red Hat? Kunne kanskje promotert livna litt, slik som Packman vert promotert hjå OpenSUSE/Novell.

 

Eg trur ein ikkje må vere veldig sneversynt når det gjelder fri programvare. Skal det vere ein ordentleg konkurrent til Apple og Microsoft så må nesten vanlege ting som MP3 vere støtta ... Kan ikkje leve i si eiga lille boble med berre F/OSS.

 

Hadde på ei anna side vore fint om OGG hadde klart å fått ein ordentleg marknadsandel :).

Lenke til kommentar
Kva er forskjellen mellom OpenSUSE sin 64-bits-støtte og Fedora sin? Synast OpenSUSE har ein god støtte, eg. Er berre Ubuntu sin som er heilt fæl.

Tør ikke svare på det, for har stort sett bare kjørt 32-bits OpenSUSE. Skal teste ut 64-bits igjen på en av maskinene mine når versjon 11.0 blir final :)

Eg trur ein ikkje må vere veldig sneversynt når det gjelder fri programvare. Skal det vere ein ordentleg konkurrent til Apple og Microsoft så må nesten vanlege ting som MP3 vere støtta ... Kan ikkje leve i si eiga lille boble med berre F/OSS.

Microsoft sliter med mye av det samme, og Apple(?) også.

 

Ta WinXP som eksempel, så mangler det mange patentbeskyttede codecs ut av boksen. DVD funker ikke, AC3-lyd funker ikke...

 

Husker ikke om dette er endret i Vista, men hvis det er det så skyldes det at Microsoft har betalt lisenspenger for patentene, og dette gjør Windows-lisensen enda dyrere. Det sier seg selv at det er vanskelig å betale lisenspenger for en gratis Linux-distro. Og da er det greit å være på riktig side av jussen. Jeg vil heller bruke noen minutter ekstra på å legge inn en uoffisiell repo enn å risikere at Redhat eller andre får store søksmål mot seg.

 

Prinsipielt er jeg såklart motstander av software-patenter, som bør komme komme klart av signaturen min ;)

 

 

EDIT: Når det gjelder å finne fram til rpm.livna.org så googlet jeg etter install guide for Fedora, og et av de første treffene jeg fant var denne kjekke sida: http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-f9.html Den har eksistert i lang tid, og blir kjapt oppdatert når det kommer nye versjoner av Fedora :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kva er forskjellen mellom OpenSUSE sin 64-bits-støtte og Fedora sin? Synast OpenSUSE har ein god støtte, eg. Er berre Ubuntu sin som er heilt fæl.

Tør ikke svare på det, for har stort sett bare kjørt 32-bits OpenSUSE. Skal teste ut 64-bits igjen på en av maskinene mine når versjon 11.0 blir final :)

Eg trur ein ikkje må vere veldig sneversynt når det gjelder fri programvare. Skal det vere ein ordentleg konkurrent til Apple og Microsoft så må nesten vanlege ting som MP3 vere støtta ... Kan ikkje leve i si eiga lille boble med berre F/OSS.

Microsoft sliter med mye av det samme, og Apple(?) også.

 

Ta WinXP som eksempel, så mangler det mange patentbeskyttede codecs ut av boksen. DVD funker ikke, AC3-lyd funker ikke...

Det verste er at Apple ikke har støte for frie formater som vorbis og FLAC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...