Gå til innhold

Kulturo: Et femte eventyr for Jones?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal det komme en Indy-film hvor Sjakk LøBiff har hovedrollen, kommer jeg til å kaldkvele Lucas. Selv når jeg tenker meg grundig om, kommer jeg ikke på en eneste ting som kan ødelegge en ellers strålende filmserie mer enn hva dette vil.

 

Faens Lucas. Det er aldri nok for ham. Mååååå bare ødelegge.

Lenke til kommentar

Dette her var direkte tragiske nyheter synes jeg. Denne såkalte "overraskelsen" som Lucas vurderer nå å komme med er jo ikke akkurat så overraskende akkurat, en del folk kunne tenke seg en slik utvikling allerede før filmen var sett, har blitt diskutert ihjel på noen forums. Jeg håper de enten legger serien død eller fortsetter, men da med Ford i hovedrollen. Lucas er så full av dritt at det ikke burde gå ann, han sier at: "Harrison Ford er sprekk og ser bedre ut nå enn for 20 år siden spør du meg". Og så sier han at han vil erstatte han med Shia? Verste jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Er skeptisk, men avventer til jeg har sett den nyeste filmen. Om Shia leverer varene (som alltid) så kanskje jeg er mer åpen for det. Såfremt Ford får en lignende rolle som Connery i Indiana Jones and the Last Crusade. Den filmen er min absolutte favoritt i serien og er ren perfeksjon.

 

Når jeg tenker meg om så burde de nesten ha fulgt den oppskriften for denne filmen. Vi kunne ha fulgt en ny kar (Shia?) og så først i midten av andre akt kommer Indiana Jones til. Kunne vært en spennende måte å gjøre det på, her vi har ventet i nesten 20 år på en ny film. Ville bygget opp stemningen og når han endelig dukker opp midt i filmen og "tar over" så kunne det blitt et magisk øyeblikk :)

 

Men den gang ei. Men jeg er nå ikke ensidig negativ. Nye indy-film vil være avgjørende.

Lenke til kommentar

Shia synes jeg er en av de bedre unge skuespillerne som har kommet frem i det siste. Dog kan det virke som at han kanskje ikke har så veldig mange sider som skuespiller siden det kan virke som at han spiller den samme rollen i alle roller han har vært med i. Nå har jeg da kun sett Transformers og Surfs Up med han og der var han bra. Men kanskje ganske lik nevrotisk type? Kanskje han burde begynne med method-acting? ;)

Lenke til kommentar

Harrison Ford er Indy på samme måte som Arnold er Conan og Terminator. Det blir ikke det samme med andre skuespillere. James Bond uten Sean Connery var tvilsom nok, og det har vært mange elendige erstattere opp gjennom årene. Personlig likte jeg Daniel Craig og til en viss grad Roger Moore, men resten når ikke de tre opp til knærne engang. (nå skal jeg nok innrømmer jeg at Terminator: The Sarah Connor Chronicles er utrolig bra uten at noen av skuespillerne fra filmene er med, men det blir noe annet i en TV-serie av en eller annen grunn. De har mye mer tid å leke på, så det blir ikke så intens action hele veien.)

 

Hva blir det neste? Star Wars Episode 7-9 med Leia, Han Solo og Luke uten Carrie Fisher, Harrison Ford og Mark Hamil?

 

Når det gjelder Shia LeBouf var han ikke akkurat flink i Transfomers, men på en merkelig måte stinket den filmen så mye at Shia LeBouf bare ble en liten dråpe i havet. Han var en elending skuespiller i en elendig film.

 

Og bare så det er sagt, vil dere ha mer ekte Indy anbefaler jeg heller at dere kjøper The Indiana Jones Omnibus tegneseriene. Den første inneholder historiene The Fate of Atlantis, Thunder In The Orient og The Arms Of Gold, og alle tre er mer eller mindre like bra som filmene og helt klart med en Indy som er direkte inspirert av Harrison Ford. ;)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om at noen andre skal overta for Ford å spille Indy.....

 

Spoiler om filmen:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Shia spiller Indy sin sønn

 

Shia var det eneste valget for Spielberg til rollen. For Spielberg kjenner heldigvis kvalitet når han ser det. Og om man har sett fyren i nok filmer (og tv-serier) så vil man se at han har flere strenger å spille på. Gjerne greit å se noen filmer av han før man gjør seg opp en mening. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder Shia LeBouf var han ikke akkurat flink i Transfomers, men på en merkelig måte stinket den filmen så mye at Shia LeBouf bare ble en liten dråpe i havet. Han var en elending skuespiller i en elendig film.

 

Dette blir da en svært subjektiv mening. Selv synes jeg han var utmerket i Transformers og viste ganske gode skuespillerprestasjoner. Men smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar

Klart jeg mener det subjektivt. Jeg var en stor fan av Transformers da de kom og hadde minimal kjennskap til Shia LeBouf før jeg så filmen, men det var svært mye som ikke stemte for min del. Ingen av robotene minner om de originale, historien var syltynn og effektene bare brukbare. (ja, seriøst. Ble skuffet.) Hadde litt forhåpninger til Shia LeBouf og gav han og resten av sjanse, men det ble bare for dumt. Muligens var det meningen at han skulle være en idiotisk nerd som oppfører seg som en idiot, men jeg vil gjerne se ham i en og annen uviktig film før jeg bestemmer meg for om jeg liker eller misliker ham.

 

Problemet er at dette ikke er en "uviktig" film, men en film med Indiana Jones. Han ble et ikon allerede i den første filmen, og selv om det kun er tre filmer (pluss den nye som akkurat er kommet) har det kommet en rekke spin-offs som tegneserier, bøker og slikt med både Indy som vi kjenner ham og Young Indiana Jones, der han er i ungdommen.

 

Å lage en ny Indy-film uten Indy som hovedperson blir helt feil. Det er egentlig ikke Shia LeBouf jeg synes det står og faller på, men måtte de kalle det Indy for å prøve å tjene mer? Hva med å heller lage en film kalt Young Indiana Jones eller noe sånt? Shia LeBouf ville spille arkeologen vi kjenner og elsker, men det ville vært en god grunn til hvorfor han er så forskjellig fra Harrison Ford. Og tenk på River Phoenix i The Last Crusade. Han spilte en veldig ung versjon av Indy, og jeg syntes han gjorde en god jobb. Aner ikke om det ville ha fungert gjennom hele filmen (og har ikke sett noen episoder av Young Indy tv-serien), men en yngre versjon av Indy kan faktisk fungere for min del. Vi må bare holde unge Indy og gamle Indy avskilt. Ja, det er teknisk sett samme person, men nei, de er veldig forskjellige. Den unge har for eksempel akkurat avsluttet studiene og fått jobb som arkeolog, og er fortsatt helt uerfaren. Den originale har jobbet som professor i årevis og er ekspert innen områder som arkeologi, det okkulte og har hatt flere oppdrag som i de tre gamle filmene. En film med en ung Indy ville derfor ha blitt veldig forskjellig, men det kan bli en bra ting.

 

Eller tenk på Superman, en av de originale superheltene. (den originale?) Jeg synes ingen kan matche Christoper Reeve i den rollen, men han i Superman Returns var ikke et dårlig valg. Dessuten har vi jo Smallville med Tom Welling som Clark Kent før han blir Superman, og etter syv sesongen har jeg fortsatt ingenting i mot ham. Han er ikke like "super" som Christopher Reeve selvsagt, men tv-serien er likevel meget bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...