Gå til innhold

Tips til deg som skal kjøpe receiver


Anbefalte innlegg

Du er på utikk etter en ny reciver, hvor du skal koble til dine kilder å nyte musikk, film og kanskje annet snadder. Men hva skal du se etter ved kjøp av nytt hjemmekinoanlegg? Her går vi litt nærmere inn på nettopp hva du bør se etter; og unngå-

 

Ny reciver:

En reciver gjør nå mange slags forskjellige oppgaver, den fungererer som en forsterker, dekoder lydformatene, og er ett tilkoblingssenter for dine kilder og mange har også innebyd romkorreksjon.

 

I disse høyoppløsige dager er det spesielt spesielt viktig at reciveren har ett X-anntall HDMI innganger og støtte for ukomprimert lyd/og eller høyoppløslig lyd som benyttes av det høyoppløsige DVD-formatet; Blu-Ray og det døende HD-DVD formatet. En reciver som har støtte for dette vil gjøre at du kun behøver en HDMI-kabel fra din spiller til Reciver, og en fra reciver til TV. HDMI overfører både lyd og bilde uten kvalitetstap på veien. Lydkvaliteten blir med en Blu-Ray spiller svært mye bedre da lagringskapasiteten er over 5 ganger så mye som DVD (50 vs 8.7GB) og gjør slik at lydsporet ikke må komprimeres som så mye som ved DVD. Dette medfører at det blir mer "liv" og dynamikk, vokalene kommer bedre fram og det er flere detaljer i lydbildet.

 

Det er mange recivere; spesielt i billigklassen som tilbyr en såkalt videosvitsjingfunkjson, altså den øverfører kun bilde via HDMI slik at du må en ekstra lydkabel ved siden av for lyd. Så hvis du tenker at du ikke har råd til å betale de ekstra kronene for å få lyd via HDMI kan du tenke at det går opp i opp, da du slipper å kjøpe både en lyd og en bilde-kabel, men kun en HDMI.

 

Hva med mine analoge kilder?

En annen ting som er praktisk for mange med besettelse av analogt utstyr er at de fleste nyere recivere med HDMI kan oppskalere dine analoge kilder til 720P/10801/1080P. Oppskaleringen fungerer slik at det foregår en avansert utregningsalgoritme som bruker kildens videooppløsning som grunnlag for å beregne pikselantallet, som behøves for å matche den fysiske pikseloppløsningen på skjermen. Dette gjør at man kan få HD oppløsning med dine gamle kilder. Videokonvertering gjør det enklere å koble opp slik at du kun behøver en kabel til TVèn fra reciver. Reciveren fungerer da som en slags svitsj eller "samlingspunkt" for dine kilder.

 

 

Watt og effekt?

Watt er som dere vet en måleenhet for effekt. Mange av dere lurer sikkert på hvor mange watt deres høyttaler trenger, og hvorfor du skal kjøpe en dyr reciver på 7*50W istedenfor en reciver som koster halvparten og har 7*190 watt?

 

Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere)

 

Watt er altså en måte for å angi utgangseffekten på en reciver/forsterker. Utgangseffekten kan måles på mange forskjellige måter og det er ingen spesifikke krav på hvordan de måler dette, og hvis du vil sammenligne watt-oppgivelser, skal du sikre deg at de er målt etter samme standard, her er det mange produsenter som gjør store krumspring for at deres tall skal bli så imponerende som mulig og skryter med "hele" 7x190 W med en strømforsyning på 300W, da dette virker mer imonerende, men ett enkelt regnestykke sier at dette ikke er reelt. Dette blir mest brukt av billigprodusentene for å tiltrekke seg flere kunder. I forbindelse med høyttalere burde du ikke bruke watt-oppgivelser til så mye, fordi hvor mye effekt en høyttaler tåler avhenger av signalets kvalitet. Her er det høytalerens følsomhet (DB) mer å si. En liten forsterker kan f.eks gjerne ødelegge en høyttaler hvis signalet er forvrengt. På den annen side kan en liten høyttaler ofte tåle forbløffende høy effekt fra en stor forsterker så lenge signalet er rent og er av god kvalitet. Det er derfor viktig å ha en forsterker som kan takle jobben, spiller man for høyt med en liten forsterker og en relativt tungdreven høyttaler kan du risikere at den begynner å klippe. Dette vil si at reciveren/forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har, å begynner derfor å klippe frekvense siden den ikke klarer å følge med i svingene. Dette kan føre til at utstyret blir ødelagt.

 

Nyttig ekstrafunskjoner:

Romkorreksjon er klart en forddel å ha i disse dager da lydkvaliteten avhenger mye av nettopp rommet, da dette varierer stort fra hjem til hjem. Dette fungerer slik at det gjerne blir spilt spesielle testtoner fra høytaleren og lyden fra hver høyttaler blir deretter målt og justert ved hjelp av en mikrofon som du enten plasserer ved "sweetspot" eller forskjellige steder rundt om i rommet, men dette avhenger av merket og de fleste produsenter har sine egne romkorreksjonsprogrammer. Ved hjelp av mikrofonen og disse test-tonene kan den måle nivå, evt tidsforsinkelse og frekvensrespons.

 

Så for å oppsumere det hele:

Velg en reciver som passer deg og ditt bruksområde mtp på hva du trenger av tilkoblinger, strømforsyning, av ekstrafunskjoner og selvfølgelig lydkvaliteten. Det som varierer mest på lydkvaliteten på reciverne er klangkarakteren, tempo og hvor mye efekt den har å rutte med.

 

 

 

 

FAQ:

 

 

Vil bildekvaliteten bli dårligere hvis jeg kobler kildene mine i reciveren enn ved å putte de direkte i TVèn?

- Via HDMI vil bildekvaliteten bli akkuratt den samme da det er passtrought, altså den går rett igjennom uten noen form for behandling. Når det gjelder dine analoge kilder kommer dette ann på hvor god bildebehandlingen er, om det er best på TVèn eller i reciver er noe du selv må teste ut. Bildebehandlingen som ligger i reciveren pleier å være av ganske høy kvalitet, og dessuten er det enklere å koble alt i reciveren.

 

Kan jeg få utnyttet meg av MPCM eller de nye høyoppløste lydformatene via en optisk eller koaksial-kabel?

- Nei, dette går ikke da det er grenesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fult 5.1 PCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital.

 

 

Hva er MPCM og hva kreves for å få det?

- PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1) Får å få utnyttet deg av dette kreves det at du har en Blu-Ray eller HD-DVD og en reciver med HDMI v1.1 eller nyere.

 

Merk deg at du også kan bruk de analoge utgangene for kobling til en Blu-Ray (HD-DVD)- spiller med 7.1 utgang og innebygd dekoder for disse lydsystemene.

 

Det står at min reciver har Pre-out, hva betyr dette?

- Pre-out er utganger du kan bruke hvis du ønsker å bruke eksterne effektforsterkere hvis du hvis du ønsker mer effekt. Da vil receiveren styre alt av innganger og volum, mens effektoforsterkerene gir all kraft til høyttalerne.

 

 

Håper dere dro litt nytte ut av denne "Mini-guiden". Poenget er at den skal være relativt lettlesig og gå gjennom noen vesentlige punkter som er viktig når man er på utikk etter ny reciver. Dette er ett stort tema, så hvis dere har noen flere spørsmål angående dette eller bare vil legge til en kommentar eller annet, så gjør gjerne det; tilbakemeldinger er viktig.

Endret av Actionchicken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har en del peiling, så her kommer jeg med et spørsmål:

Har et problem med reciveren min (Nad t744), men vet ikke hva det er.

Kjøpte bakhøytalere for litt siden og når jeg skulle koble de til funket det ikke. Har blitt fortalt at det kan være noe galt med forsterkeren. Prøvde å bytte kabler, innganger og slikt, men ingen ting hjalp.

 

Anelse om hva det kan være?

 

Edland

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Ikke reciver men Receiver. Eller bra informasjon. Du har virkelig fortalt om Dolby True HD og DTS Master HD XD. jeg har hittil aldri hørt den lyden bare bra kilde til receiveren som ikke støtter det men skal kjøpe ny som har. Uflaks jeg. Denne kjøpte jeg og denne har kommet nå. Bare en nyere version. Faen den har jo codecene jo!

Hva i alle dager klager du etter? Den støtter jo LPCM, noe som betyr at du kan få full glede av de nye HD-lydformatene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig fin guide dette, good work! Jeg har meget begrenset peil på dette, så denne guiden tror jeg kommer til å hjelpe godt når jeg skal kjøpe reciever i disse dager :)

 

Tror du DENNE recieveren vil være et godt kjøp forresten? Eller mangler den noe jeg burde ha? Mitt forbruk vil i største grad være å se fotball på tv, Xbox-spilling og DVD-titting. Har nettopp handlet meg et Paradigm Cinema 90 5.1 system som jeg trenger en reciever til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tror den receiveren vil fungere upåklagelig sammen med anlegget du har sett for deg. Når det kommer til bruksområdene ser jeg heller ingen grunn til at anlegget vil bli en suksess.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det strides om hvorvidt dyrere høyttalerkabler vil resultere i bedre lyd. Derfor anbefaler jeg å kjøpe en billig høyttalerkabel fra Biltema, Clas Ohlson eller liknende, for å så låne med deg hjem en dyrere kabel til sammenligning.

Det det derimot er enighet om, er betydningen av tverrsnittet på kabelen. Går du for 2,5mm² eller større, vil tapet i kabelen ikke være spesielt stort, selv på lange strekk.

Lenke til kommentar

Veldig bra forklaring, tror jeg vil ha en receiver med tiden. Vet du om jeg kan kjøre lyd og bilde rett gjennom når receiver er av? Tipper at jeg vil bruke den, mens kona vil se tv uten å bruke receiver. Da må det funke uten at hun trenger å forholde seg til nok en boks. Hvis ikke kan jeg glemme hele receiveren..

 

Oldstone

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ha på reciveren for at dette skal fungere. Men de fleste reciverne er veldig enkle å bruke, så dette burde ikke være ett problem (Til og med min bestemor klarer dette). Hvis du derimot må gjøre det slik kan du koble tuneren direkte til TV og evt en lydkabel ned til reciver for multikanalslyd når far i huset skal se på TV.

Lenke til kommentar

Hei og Takk for svar!

 

Dette går ikke på kompetanse, hun vil bare ikke forholde seg til det.. Men dersom jeg kobler en digial lydkabel fra TVen, forsvinner da lyden fra høytalerne på TVen? Vil ha det enklest mulig både for far og mor. Når jeg slår på receiveren vil jeg ha lyd i den og TV høytalerne. Når jeg slår av receiveren vil jeg at lyden skal være på bare på TVen uten å måtte velge utgang etc. Kan ev være åpen for løsninger via min Harmony one..

 

PS: Beklager dersom spørsmålet er helt teit, har ikke greie på dette..

 

Oldstone

Endret av oldstone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...