Gå til innhold

AprilFest 2008 - tomsi42 - sort/hvit


Anbefalte innlegg

Bruker: tomsi42

Utfordring: Sort/hvit

Deltagernivå: Reservert

Utstyr: EOS 350D, 30D og 50E 3 + alle objektivene mine + Samsung NV8

 

Denne månened skal være uten farger. Sort/hvitt skal løses på flere måter:

Analog med sort/hvit film

DSLR i JPEG/sort-hvit modus

Kompakt-kamera i sort-hvit modus

DSLR i RAW med sort-hvit konvertering i Photoshop Elements - teste ut forskjellige metoder

 

Tilleggsutfordring:

Vise Mr. Olsen at Canon er ikke noe tull ;)

 

Utstyrsparken (minus EOS 350D og noen objektiver)

post-126935-1206998994_thumb.jpg

0.6s, f/11, 35mm, ISO 400

 

I tillegg har jeg lånt en FTb.

post-126935-1207595277_thumb.jpg

1/125s, f/8, 40mm, ISO 800

 

De dager jeg tar bilder med analogt, lager jeg en tom post med bildet av det kameraet jeg brukte. Når filmen er fremkalt og scannet så oppdateres posten.

 

edit: la inn bilde av utstyret.

edit: la inn bilde at FTb

edit: endret til å bruke EOS 3 istedet for EOS 50E

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv skulle jeg gjerne sett enda sterkere kontraster - syns det hører med til S/H. Men det er bare min smak - jeg gir tilogmed margin for utbrenthet.

Det kan komme det i løpet av måneden :) Må bare bruke litt tid til å bli kjent med mulighetene først.

 

edit: leif

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

02.04.2008: Slagskygge

 

post-126935-1207150969_thumb.jpg

1/8s, f/5.2, 21.9mm (~102mm), ISO 200

 

Dagens utstyr: Samsung NV8 - i P modus, farger

Bildebehandling: Konvertert til S/H, justert levels og kontrast i PSE

 

Mitt forsøk på slagskygge (etter denne uformelle utfordringen til Mr. Olsen). Klart bedre enn det andre jeg prøvde meg på idag.

 

Disse to dagene har klart vist at kompakt-kamera; det er for fest, moro og solskinnsdager. Så heretter blir det dSLR, RAW og skikkelig optikk; kun avbrutt av 5-6 dager med analogt.

 

Tom

Lenke til kommentar

03.04.2008: Fra det moderne Nydalen

 

post-126935-1207257065_thumb.jpg

1/320s, f/5.6, 24mm ISO 200

 

Utstyr: EOS 350D + EF 24mm. Filtype satt til JPEG, B/W modus med +1 kontrast og +1 oppskarpning.

Bildebehandling: Litt justering av nivåer, økt kontrast og clone stamp

 

I motsetning til heldiggrisene på Sørlandet, ble det ikke pils og grilling i solen på meg. Ikke var det noe sol heller, så da ble det rask runde rundt kontorbygget før jeg stakk oppom et vennepar.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
03.04.2008: Fra det moderne Nydalen:

Det var en "uspekulert" morsom vinkling på bildet, likte de linjene...og svart/koks/grå-nyansene var fint avstemt. Hva er forresten "clone stamp", hvordan har du brukt det?

RandiA

Hvis du titter litt nærmere oppe i venstre hjørne der bygget slutter, så ser du en skygge på veggen. Jeg har fjernet en liten bygningsdetalj der, og det har jeg gjort ved å kopiere over himmelen. Og verktøyet som passer best til det er clone stamp (tror jeg).

 

Tom

Lenke til kommentar

04.04.2008: Wind and Wuthering

 

post-126935-1207318994_thumb.jpg

1/125s, f/7.1, 44mm, ISO 200

 

Utstyr: EOS 350D, Sigma 17-70mm. Filtype satt til JPEG, B/W modus med +1 kontrast og +1 oppskarpning.

Behandling: Nivåer og kontrast i PSE

 

Våknet til tåke idag, og måtte da prøve å fange stemingen. Jeg kommer til viderebehandle dette i PSE, men da må jeg lese litt mer i PSE boka mi først.

 

 

Edit: her er en mer frisert utgave, etter tips fra dere. Fant boka, men fikk ikke helt til det jeg prøvde på :(

 

post-126935-1207331360_thumb.jpg

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
04.04.2008: Wind and Wuthering

De trærne synes jeg ble flotte i tåken...(hvis jeg skulle ha etterbehandlet det der noe, ville jeg kanskje gått for å rette opp "horisont-linjen)

RandiA

Det er jo en ide - men åkeren er faktisk så skjev i virkeligheten ...

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å få åkeren litt mindre mørk, og littmer kontrast på selve trærne; men da må jeg begynne med lag og masker; så da må boken fram :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er jo en ide - men åkeren er faktisk så skjev i virkeligheten ...

Det jeg har tenkt å gjøre er å få åkeren litt mindre mørk, og littmer kontrast på selve trærne; men da må jeg begynne med lag og masker; så da må boken fram :)

Tom

Ja, det hender det er naturlige skjevheter i terrenget ja...som man har lyst til å rette opp når man legger sine begrensede etiske oppfatninger i det...helt enig i det med å mildne mørkheten på åkeren, ikke sikkert du trenger så mye kontrast på trærne da...her bør man vel prøve seg litt frem, synes de var litt spennende slik diffuse jeg, så jeg tror ikke jeg ville lagt på så mye kontrast.

RandiA

Lenke til kommentar

04.04.2008: Wind and Wuthering

 

Takk for at du minnet meg på denne platen, en av deres bedre, om enn ikke helt på høyde med Foxtrot med smått geniale Supper's Ready som høydepunktet.

 

og ikke minst deilig bilde, formelig kjenner den kjølige morgentåken gjøre håret vått og ansiktshuden kald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...