Gå til innhold

Her er Sony Ericsson "Emelie"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De første bildene er på nett.

 

 

 

Les mer

 

Dette er vel et direkte svar på at mobilmarkedet nå beveger seg tilbake til enkle billige modeller. Hvermansen har funnet ut at han ikke bruker alle de fansy funksjonene som han betalte i dyre dommer for å få, så nå vil han vel ha en enkel og billig telefon, der utseende vil bety mer og mer. Så jeg tror vi vil få se mange nye flotte modeller i det lave pris sjiktet, ikke bare fra SE, men fra alle produsentene.

Lenke til kommentar
Men samtidig øker salget av smartphones.

 

Tror vel heller vi kan konkludere med at antallet brukere av mobiltelefoner øker og at folk skifter telefoner oftere slik at markedet totalt sett for telefoner i alle prisklasser øker.

 

Jeg holder på mitt, og påstår at vi vil se en dreining mot de billigere telefonene. Kun nerdene som hele tiden har top of the state telefoner, mens hvermansen vil kvitte seg med smart-telefonen han ikke skjønner bæret av, og skaffe seg en enkel, rimelig, elegant og funksjonell telefon.

Lenke til kommentar

@Poe: Hvordan forklarer du SEs G-serie da?

 

SE som tidligere lagde én UIQ-modell av gangen har nå smarttelefoner i W-serien, P-serien, M-serien (forsvinner sannsynligvis) og G-serien. Ser man på Nokia lager de flere S60-modeller enn noen gang1 og har et par Linux-modeller i N8xx-serien). Legg på HTC, som bare langer smarttelefoner, og du har de tre merkene som deler kanskje 70 % det norske markedet2.

 

På markeder som Norge vil vi nok se mer og mer av smarttelefoner med Symbian OS (Nokia, SE og Moto), Windows Mobile (HTC, SE) og Android/Linux (HTC, Nokia og Moto)3.

 

hvermansen vil kvitte seg med smart-telefonen han ikke skjønner bæret av, og skaffe seg en enkel, rimelig, elegant og funksjonell telefon
Hva vi vil ha og hva produsentene gir oss er helt avhengig av hva økonomiavdelingen regner seg fram til. Når hvermansen ikke vet at han ikke vil ha smarttelefon4 tror jeg produsentene blåser i det.

 

Det sies ingenting om [...] i hvilken produktserie telefonen kommer
Tipper den havner midt i T-serien (ikke dyr som T650i, ikke like billig som T2xx-modellene). Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Men samtidig øker salget av smartphones.

 

Tror vel heller vi kan konkludere med at antallet brukere av mobiltelefoner øker og at folk skifter telefoner oftere slik at markedet totalt sett for telefoner i alle prisklasser øker.

 

Jeg holder på mitt, og påstår at vi vil se en dreining mot de billigere telefonene. Kun nerdene som hele tiden har top of the state telefoner, mens hvermansen vil kvitte seg med smart-telefonen han ikke skjønner bæret av, og skaffe seg en enkel, rimelig, elegant og funksjonell telefon.

 

Mulig det stemmer for ditt vedkommende, men du tar nok feil.

Lenke til kommentar

Hittil har folk slengt rundt seg med såkalte markedstrender uten å backe de opp med en eneste kilde. Sålangt har ingen av dere mer rett enn de andre. Greit nok at folk har ulike meninger på hvilken vei mobilmarkedet tar, men støtt dere nå til noen dugelige kilder. Selv tør jeg ikke gjette hvilken vei markedet går, men det får vi jo se etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar
støtt dere nå til noen dugelige kilder
1) Rundt 20 av de ca 50 tilgjengelige Nokia-telefonene i Norge har Symbian OS.

 

2) 90,8 % av salget hos Nordens største grossist forrige uke var fra enten Nokia, SE eller HTC (se vedlegg). Dette tallet stemmer ikke for hele Norge, men gir en god indikasjon på hvordan det totalt ser ut.

 

3) Det er bekreftet at HTC lager Android-modell(er) og Nokia har hintet til at vi får flere surfebrett med Linux. Det er ubekreftet at Moto lager Android-modeller.

 

SE og Moto eier 50 % hver av UIQ Technology. Det er ubekreftet at begge har UIQ-modeller på vei. Det er utenkelig at Nokia går vekk fra S60 som i dag brukes i alle N- og E-serie-telefoner samt flere 5xxx- og 6xxx-modeller, og nærmest alle avanserte Nokia-modeller bruker dette menysystemet idag.

 

4) Basert på egen erfaring som selger i en elektronikk- og telebutikk vet veldig få N-serieeiere at telefonen er en smarttelefon, og de vet derfor ikke at programmer kjører i bakgrunnen om de ikke lukkes skikkelig og at man kan installere ordenlige programmer på den. Det de derimot opplever er at menyene er vanskelige, at telefonen er treg og at batteriet går fort tomt. En gjennomsnitts forumbruker reflekteres er ikke en gjennomsnitts mobileier, og de siste er det norske markedet.

 

Er generelt vanskelig å komme med "dugelige kilder" til slik markedsutvikling, men de fleste markedsanalytikerne Amobil har sitert de siste årene sier som regel "ting blir mer smart", "Symbian har 70 % av markedet" osv. :)

post-87823-1206368220_thumb.png

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
støtt dere nå til noen dugelige kilder
1) Rundt 20 av de ca 50 tilgjengelige Nokia-telefonene i Norge har Symbian OS.

 

2) 90,8 % av salget hos Nordens største grossist forrige uke var fra enten Nokia, SE eller HTC (se vedlegg). Dette tallet stemmer ikke for hele Norge, men gir en god indikasjon på hvordan det totalt ser ut.

 

3) Det er bekreftet at HTC lager Android-modell(er) og Nokia har hintet til at vi får flere surfebrett med Linux. Det er ubekreftet at Moto lager Android-modeller.

 

SE og Moto eier 50 % hver av UIQ Technology. Det er ubekreftet at begge har UIQ-modeller på vei. Det er utenkelig at Nokia går vekk fra S60 som i dag brukes i alle N- og E-serie-telefoner samt flere 5xxx- og 6xxx-modeller, og nærmest alle avanserte Nokia-modeller bruker dette menysystemet idag.

 

4) Basert på egen erfaring som selger i en elektronikk- og telebutikk vet veldig få N-serieeiere at telefonen er en smarttelefon, og de vet derfor ikke at programmer kjører i bakgrunnen om de ikke lukkes skikkelig og at man kan installere ordenlige programmer på den. Det de derimot opplever er at menyene er vanskelige, at telefonen er treg og at batteriet går fort tomt. En gjennomsnitts forumbruker reflekteres er ikke en gjennomsnitts mobileier, og de siste er det norske markedet.

 

Er generelt vanskelig å komme med "dugelige kilder" til slik markedsutvikling, men de fleste markedsanalytikerne Amobil har sitert de siste årene sier som regel "ting blir mer smart", "Symbian har 70 % av markedet" osv. :)

 

Mine antagelser er bygd på ditt siste avsnitt, og av erfaring jeg har med folk rundt meg som har skaffet seg smarte telefoner. Ganske så morsomt, spør du meg. Dessuten er det en analyse, som jeg ikke klarer å finne igjen, som spår, legg merke til at jeg skriver spår, mobilmarkedet tilbake til det enkle, funksjonelle. Hvorfor skal man ha en telefon som suger tomt batteriet på rekordtid, når man allikevel ikke bruker en brøkdel av funksjonene? Mobilkamera derimot, kommer fremdeles til å være viktig for en stor gruppe kjøpere.

Lenke til kommentar
[Det] er [...] en analyse [...] som spår [...] mobilmarkedet tilbake til det enkle, funksjonelle.
Mener Eldar på Mobile-Review refererte til en lignende spådom, husker ikke helt i hvilken forbindelse det var.

 

Hvorfor skal man ha en telefon som suger tomt batteriet på rekordtid, når man allikevel ikke bruker en brøkdel av funksjonene?
Ikke misforstå meg. Jeg er nemlig helt med påstanden om at ni av ti verken trenger eller ønsker en smarttelefon. Derimot tror jeg ikke dette kommer til å få mobilprodusentene til å endre kurs.

 

Selv ønsker jeg en smarttelefon pga nettopp avanserte programmer. For hvermansen har jeg derimot stor tro på SEs prosjekt i å gjøre dumme OS smartere med feks tekstkopiering, multitasking og flere javaprogrammer samtidig. Hadde man jobbet med å gi slike OS bedre kalender og knapper som kan dedikeres direkte til javaprogrammer (feks at "internett-knappen" åpner et valgfritt java-program) ville det være å foretrekke fremfor feks Nokias S60-telefoner i N-serien.

 

Nokias S40 har ikke slike smarte funksjoner, og blir derfor et unødvendlig dumt "dumt-OS".

Lenke til kommentar

Dette blir omtrent litt likt det som foregår i kameraverdenen, der megapikslene bare øker og øker. Det er garantert at ingen produsenter kommer til å lage kameraer med bedre bildekvalitet og samtidig redusere antall megapiskler, dersom forbrukerne ønsker dette. Slik er det med mobilen også, og vi kommer selvsagt til å se mer og mer avanserte mobiler fremover. Men likevel kommer, som poe sier, produsentene til å fortsette å satse på lavprissegmentet da brukergruppen for disse er veldig stor. Tenker da spesielt på utviklingsland og lignende. Men de avanserte mobilene kommer også til å bli enklere å forstå seg på, og enklere å bruke, så jeg ser ingen grunn til at folk ikke vil kjøpe disse så lenge prisen holder seg på et fornuftig nivå :)

Lenke til kommentar
de avanserte mobilene kommer også til å bli enklere å forstå seg på, og enklere å bruke
En god refleksjon! :)

 

Du ser nettopp dette med Nokia E51 der menytasten er et hus (home) og C-tasten er en tilbakepil med et kryss (return). Med tradisjonelle Symbian-telefoner tar det for langt tid for nye brukere å bli kjent med menysystemet, om man kan redusere denne tiden vil smarttelefoner fungere langt bedre for de brukerne som idag bare opplever trege menyer, lav batteritid og sliter med å finne valg i menyene.

 

Men denne smarte vs. dumme OSer-diskusjonen hører vel strengt talt ikke hjemme i en Emelie-tråd. Forslag for ny tråd?

Lenke til kommentar
de avanserte mobilene kommer også til å bli enklere å forstå seg på, og enklere å bruke
En god refleksjon! :)

 

Du ser nettopp dette med Nokia E51 der menytasten er et hus (home) og C-tasten er en tilbakepil med et kryss (return). Med tradisjonelle Symbian-telefoner tar det for langt tid for nye brukere å bli kjent med menysystemet, om man kan redusere denne tiden vil smarttelefoner fungere langt bedre for de brukerne som idag bare opplever trege menyer, lav batteritid og sliter med å finne valg i menyene.

 

Men denne smarte vs. dumme OSer-diskusjonen hører vel strengt talt ikke hjemme i en Emelie-tråd. Forslag for ny tråd?

 

 

Hadde selv tenkt til og poste den linken da jeg så den alt lå her. Men nå så jeg en mulighet til og poste den på nytt :ph34r:

 

hehe ;)

 

Tror også det blir flere smarttelefoner, og at de blir mer brukervenlige. Man MÅ ikke bruke ALLE funksjonene i en telefon. Flere funksjoner treffer flere målgrupper.

Endret av jadz
Lenke til kommentar
de avanserte mobilene kommer også til å bli enklere å forstå seg på, og enklere å bruke
En god refleksjon! :)

 

Du ser nettopp dette med Nokia E51 der menytasten er et hus (home) og C-tasten er en tilbakepil med et kryss (return). Med tradisjonelle Symbian-telefoner tar det for langt tid for nye brukere å bli kjent med menysystemet, om man kan redusere denne tiden vil smarttelefoner fungere langt bedre for de brukerne som idag bare opplever trege menyer, lav batteritid og sliter med å finne valg i menyene.

 

Men denne smarte vs. dumme OSer-diskusjonen hører vel strengt talt ikke hjemme i en Emelie-tråd. Forslag for ny tråd?

 

 

Hadde selv tenkt til og poste den linken da jeg så den alt lå her. Men nå så jeg en mulighet til og poste den på nytt :ph34r:

 

hehe ;)

 

Tror også det blir flere smarttelefoner, og at de blir mer brukervenlige. Man MÅ ikke bruke ALLE funksjonene i en telefon. Flere funksjoner treffer flere målgrupper.

 

Vel jeg tror at begrepet smarttelefon i fremtiden vil bli mer brukt om de virkelig smarte telefonene, de med qwerty og/eller trykkfølsomt brukergrensesnitt. At man kan installere 3. parts programvare, vil bli mer og mer vanlig på dagens såkalte "dumme" telefoner. For meg er ikke en vanlig telefon med S60 særlig smart.

Lenke til kommentar
Vel jeg tror at begrepet smarttelefon i fremtiden vil bli mer brukt om de virkelig smarte telefonene, de med qwerty og/eller trykkfølsomt brukergrensesnitt.........For meg er ikke en vanlig telefon med S60 særlig smart.

 

Og hvordan i allverden skal du skille mellom begrepene "virkelig-smart-telefon" og "ikke-særlig-smart-S60-telefon"?

- Jeg kan ikke se noe som helst skille mellom f.eks. en Nokia N95 (uten innebygget QWERTY-tastatur) og andre 'virkelig smarte telefoner' *MED* slikt tastatur. For det første så kan man få til det samme med et enklere tastatur ved å trykke noen ekstra ganger, og for det andre så kan alle som trenger et fullverdig tastatur f.eks. kjøpe et sammenleggbart QWERTY-tastatur med Bluetooth-tilkobling. Da får man et tastatur som er ennå mye bedre enn man får på 'virkelig smarte telefoner med innebygget qwerty-tastatur'.

 

Jeg ser at trykkfølsomme skjermer gir en del tilleggsfunksjonalitet som enklere navigering (i noen situasjoner), enklere klipp-og-lim osv - *MEN* samtidig ofrer man enkel enhånds-bruk, noe som vel er 1.prioritet i en *telefon*. Jeg snakker av erfaring fra bruk av en lang rekke UIQ og S60-telefoner.

 

 

 

At man kan installere 3. parts programvare, vil bli mer og mer vanlig på dagens såkalte "dumme" telefoner.

Der toucher du selve definisjonen på en smarttelefon, nemlig at man samtidig kan kjøre egeninstallerte og forhåndsinstallerte applikasjoner uten at ett program gjensidig utelukker samtidig kjøring av alle andre programmer.

 

Det som dog allerede har skjedd på dagens "dumme" telefoner er at de har fått et begrenset snev av smartphone (av ren og skjær nødvendighet). Hvem vil f.eks. godta en walkman-telefon som er så "dum" at musikkspilleren må stenges om man vil sjekke et telefonnummer i adresseboka? Så vil man snart ikke lenger godta å stenge nettleseren fordi man 'plutselig' ønsker å ta et bilde - og så vips har man jommen en multitaskende smarttelefon der også gitt....

Allerede i dag så har de fleste "dumme" telefoner en Java VM, slik at man selv kan installere Java-programmer i også disse "dumme" telefonene.

 

Én ting er at mange fortsatt kunne klart seg med enoppgavekjørende DOS på PC'ene sine, men når flertallet ser mulighetene i et kraftigere operativsystem så vil markedet selvfølgelig ende der. Når mutter'n allerede har vendt seg til fleroppgavekjøring på PC-en, så ser ihvertfall ikke jeg at 'folk flest' vil fortsette med "dumme" telefoner i det uendelige.

 

Og, som det ble nevnt tidligere her. Jeg har også bekjente med smart-telefoner som har uttalt at de kjøper enklere telefoner neste gang. Han ene som faktisk gjorde nettopp det uttalte senere at han *virkelig* savner mye av den funksjonaliteten han trodde han ikke trengte.....

Lenke til kommentar
Vel jeg tror at begrepet smarttelefon i fremtiden vil bli mer brukt om de virkelig smarte telefonene, de med qwerty og/eller trykkfølsomt brukergrensesnitt.........For meg er ikke en vanlig telefon med S60 særlig smart.

 

Og hvordan i allverden skal du skille mellom begrepene "virkelig-smart-telefon" og "ikke-særlig-smart-S60-telefon"?

 

En smart-telefon for meg er en telefon som lar deg bruke annen inputmetode enn et numerisk telefontastatur. Men jeg tror hele mobilverden snart vil skille mellom disse telefonene. Har telefonen qwerty og trykkfølsom skjerm/touch-pad, så er telefonen automatisk mye smartere enn hvilken som helst annen telefon med vanlig numerisk tastatur.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...