Gå til innhold

40 Gbit/s-svitsjer kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det røsker vel bra det. Vi skal snart over på 10GbE på jobben. Jeg er veldig spent på hvor vanskelig det blir å få utnyttet den kapasiteten. Som regel er det disksystemene som ser ut til å være flaskehalsen for oss, men har litt inntrykk av at dårlig optimaliserte nettverksprotokoller (TCP stacken) og programmer (dårlig overlapping ved filkopiering f.eks som gir elendig ytelse ved kopiering av mange små filer over nettverk) har en del av skylden også. Da hjelper det jo lite å øke båndbredden.

Lenke til kommentar
Ja det røsker vel bra det. Vi skal snart over på 10GbE på jobben. Jeg er veldig spent på hvor vanskelig det blir å få utnyttet den kapasiteten. Som regel er det disksystemene som ser ut til å være flaskehalsen for oss, men har litt inntrykk av at dårlig optimaliserte nettverksprotokoller (TCP stacken) og programmer (dårlig overlapping ved filkopiering f.eks som gir elendig ytelse ved kopiering av mange små filer over nettverk) har en del av skylden også. Da hjelper det jo lite å øke båndbredden.

 

Hvilken leverandør skal dere bruke? Leter selv etter en grei 10GbE løsning, men står litt i stampe.

 

Hva skal TV-produsenter med dette?

 

Er nok TV/Filmbransjen som er blant dem som genererer mest antall GB som skal flyttes på ;) På et ganske lite prosjekt (18 minutters film), ble det generert 191 GB og 2260 filer. Bare backup av dette over nett tar mye tid, som ellers utstyret kunne vært brukt til annet. Med 10GbE er det også mulig å jobbe mot serveren som om man har filene liggende lokalt...

Når man kommer til TV så tør jeg ikke tenke på den mengden data som de dytter rundt. Tvprogrammer, filmer osv ligger på servere som skal via mix og ut til den store vide verden...

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Hvilken leverandør skal dere bruke? Leter selv etter en grei 10GbE løsning, men står litt i stampe.

Prismessig er det er nok litt dårlig tidspunkt å kjøpe 10GbE nå, med mindre du kjøper HP blade. Ligger vel rundt 100k for en 20 porter svitsj (16 interne porter) til HP c-klasse blade og 5k for dual 10GbE nic. Ser en det opp mot kostnaden for å koble opp servere med 10GbE fiber så blir det nesten gi bort pris.

Lenke til kommentar
Prismessig er det er nok litt dårlig tidspunkt å kjøpe 10GbE nå, med mindre du kjøper HP blade. Ligger vel rundt 100k for en 20 porter svitsj (16 interne porter) til HP c-klasse blade og 5k for dual 10GbE nic. Ser en det opp mot kostnaden for å koble opp servere med 10GbE fiber så blir det nesten gi bort pris.

 

Nå er ikke workstation-bladene bra nok enda for vårt bruk. Man får ikke Quadro FX 5600 skjermkort i dem, og det støttes ikke 2 30" skjermer, og heller kan man ikke kjøre OSX, hehe, så jeg ser for meg 10GbE nettverkskort i arbeidsstasjonene opp mot en switch.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Mot arbeidsstasjon er det vel bedre med FC eller GbE trunking, prisene tatt i betraktning.

 

Forøvrig kan du vel utstyre en vanlig blad server (f.esk BL460c) med ymse PCI-e kort vha. slike kort ekspansjons moduler. Har imidlertid ikke tested det ut selv.

 

Monteringen går sikkert greit, men så blir det transport av skjermsignalene over lengre strekk. To 30" skjermer pr arbeidsstasjon krever vel ganske mye båndbredde? Husk på at det er snakk om DualLink på begge som brukes, altså full utnyttelse av DVI båndbredden. Nå er jeg usikker på hvor mye det er på, men hvis det lar seg gjøre kan det jo kanskje fungere. Men forøvrig flytter vi over på OSX på arbeidsstasjonene nå etterhvert, med mindre at infrastrukturen og stabiliteten på WSblades er like bra eller bedre. Kan høre igjen med HP imorra om de kan levere WSblades med samme speccs som jeg har på "3d-monsteret" i signaturen her under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...