Gå til innhold

Si opp stilling uten arbeidskontrakt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har jobb i Rema 1000 butikk og jeg har aldri skrevet under på noen arbeidskontrakt.

Jeg har tenkt til å si opp jobben nå de nærmeste dagene og lurer på om noen vet om jeg kan slutte på dagen siden jeg ikke har kontrakt, eller om det er oppsigelses tid uansett?

 

Har jobbet der litt over 1 år hvis det har noe å si.

 

På forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge det ikke foreligger noen arbeidskontrakt har du egentlig ikke rett til lønn, så da er det heller ingenting som binder deg til stillingen. så vidt jeg vet ivertfall.

Så hvis jeg sier opp idag så har ikke jeg rett på den lønna jeg har tjent opp hittil?

Lenke til kommentar

Som jeg vet er det oppsigelsestid uansett.

 

Mener det skulle være 1 måned oppsigelsestid hvis du ikke har kontrakt.

 

Mener også at etter en viss tidsperiode (lurer på om det er 1 eller 3 år) så blir oppsigelsestiden forlenget. Ikke ta meg på ordet uansett, sjekk det opp selv. =)

Lenke til kommentar
Som jeg vet er det oppsigelsestid uansett.

 

Mener det skulle være 1 måned oppsigelsestid hvis du ikke har kontrakt.

 

Mener også at etter en viss tidsperiode (lurer på om det er 1 eller 3 år) så blir oppsigelsestiden forlenget. Ikke ta meg på ordet uansett, sjekk det opp selv. =)

Det er en jeg snakka med som akkurat hadde sagt opp på det stedet jeg jobber å han sa at det var bare 2 uker oppsigelses tid, han har jobba der sånn ca like lenge som meg.

Andre folk sier også at jeg ikke behøver oppsigelsestid siden jeg ikke har noen kontrakt, og at jeg da kan slutte når som helst.

Lenke til kommentar

Det sikreste er nok at du sjekker opp loven selv, evt. et sted/en person som har riktig informasjon.

 

Dette å høre med venner og stole på det kan være farlig. Det beste er å være 100% sikker på hvordan reglene er før du gjør noe.

Lenke til kommentar
Bare slutt på dagen, gi faen i oppsigelsestid. Så lenge du ikke har kontrakt så kan det umulig få noen konsekvenser. Hva skal de gjøre? Anmelde deg for brudd på arbeidskontrakten ...?

Nei, du sier noe der. Får jo svaret om 1 time ca, så hvis han påstår at jeg skal jobbe 1 mnd, så gir jeg rett og slett faen.

Lenke til kommentar
Bare slutt på dagen, gi faen i oppsigelsestid. Så lenge du ikke har kontrakt så kan det umulig få noen konsekvenser. Hva skal de gjøre? Anmelde deg for brudd på arbeidskontrakten ...?

 

Nei, de kan kreve erstatning for å sette inn en annen i hans plass. De har selvfølgelig et lite problem mhp. kontraktsdelen. Men jeg antar at lønnsutbetalinger skal kunne sannsynliggjøre arbeidsforholdet.

 

 

Oppsigelse følger av aml. §15-3 dersom kontraktet ikke regulerer dette

 

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.
Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hvis de skylder ham lønn er det kanskje greit om han overholder sin del av de lovbestemte retter og plikter?

 

Husk også at når man skal ha jobb senere er det greit å ha en CV å legge fram, og den skal det helst ikke være for mange huller i. Nå framgår det ikke om dette er en deltids jobb ved siden av noe annet (skole eller lignende), men en positiv attest kan faktisk være mye verd, selv fra en kasse- eller lagerjobb på Rema 1000. Mer enn ubehaget ved å jobbe ut oppsigelsestiden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Bare slutt på dagen, gi faen i oppsigelsestid. Så lenge du ikke har kontrakt så kan det umulig få noen konsekvenser. Hva skal de gjøre? Anmelde deg for brudd på arbeidskontrakten ...?

 

Nei, de kan kreve erstatning for å sette inn en annen i hans plass. De har selvfølgelig et lite problem mhp. kontraktsdelen. Men jeg antar at lønnsutbetalinger skal kunne sannsynliggjøre arbeidsforholdet.

 

 

Oppsigelse følger av aml. §15-3 dersom kontraktet ikke regulerer dette

 

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

 

Tror du arbeidsgiveren bryr seg om arbeidsmiljøloven? De har jo ikke gitt ham en kontrakt engang. Hvis de ikke følger den, hvorfor skal han? øye for øye, tann for tann eller noe sånt.

 

Hva kan de kreve i erstatning? Koster ikke mer om en annen gjør jobben.

Lenke til kommentar
Bare slutt på dagen, gi faen i oppsigelsestid. Så lenge du ikke har kontrakt så kan det umulig få noen konsekvenser. Hva skal de gjøre? Anmelde deg for brudd på arbeidskontrakten ...?

 

Nei, de kan kreve erstatning for å sette inn en annen i hans plass. De har selvfølgelig et lite problem mhp. kontraktsdelen. Men jeg antar at lønnsutbetalinger skal kunne sannsynliggjøre arbeidsforholdet.

 

 

Oppsigelse følger av aml. §15-3 dersom kontraktet ikke regulerer dette

 

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

 

Tror du arbeidsgiveren bryr seg om arbeidsmiljøloven? De har jo ikke gitt ham en kontrakt engang. Hvis de ikke følger den, hvorfor skal han? øye for øye, tann for tann eller noe sånt.

 

Hva kan de kreve i erstatning? Koster ikke mer om en annen gjør jobben.

 

Unskyld at jeg spørr, men er du fra fortiden? Sist jeg sjekket hadde ikke mange i Norge en slik huleboer mentalitet hva angår øye for øye tankegang.

Jeg sier at det er en mulighet, må de sette inn en annen på kort varsel medfører det ansettelses,opplæring,muligens ekstra timelønn ettersom markedet er stramt etc. You do the math.

Lenke til kommentar

I min erfaring kan man alltids få bruk for tidligere arbeidsgivere, så det gjelder å skilles ad med en god følelse. Arbeidsmarkedet i Norge er ekstremt lite, så ryktet kan gå foran deg og ødelegge mye hvis du bare "gir faen"... Hva er en mnd i det lange løp?

 

Og så hadde jeg ikke begynt i enda en jobb uten arbeidskontrakt, så dette ville jeg spurt om med en gang, før oppstart.

 

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Unskyld at jeg spørr, men er du fra fortiden? Sist jeg sjekket hadde ikke mange i Norge en slik huleboer mentalitet hva angår øye for øye tankegang.

Jeg sier at det er en mulighet, må de sette inn en annen på kort varsel medfører det ansettelses,opplæring,muligens ekstra timelønn ettersom markedet er stramt etc. You do the math.

 

Ekstra timelønn? Hvis de må øke den så er det jo bare tilpass at noen slutter på dagen for ikke å ha gitt han den før han sluttet. Dessuten så ser jeg vanskelig for meg at rema 1000 går konken om noen slutter på dagen. Det "regnestykket" du satt opp er snakk om småpenger og er overhodet ingen belastning for rema 1000.

Mener dere at det er greit at bedriften ikke har kontrakter? Er det ikke fortjent at bedriften får litt småstress pga dette i og med at de selv ikke har alt på det rene? Det der er det jeg kaller stille avvik, og det er ikke særlig heldig.

Og når det gjelder "huleboer mentaliteten", så lever den i beste velgående i de fleste av oss hvis du tenker etter, føler du aldri behov for å ta igjen på noen, eller sitter du alltid bare muse stille uansett hva folk gjør?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven er gyldig selv om du ikke har arbeidskontrakt (noe som er et klart og seriøst brudd på loven også).

 

Vil anbefale deg at du leverer skriftlig oppsigelse og ber sjefen om å få slutte så tidlig som mulig om du vil slutte fort. Sier han nei får du bare bite det i deg og jobbe ut oppsigelsestida.

 

Jeg er forbausa over at en seriøs butikk som Rema ikke har arbeidskontrakt med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hvis de skylder ham lønn er det kanskje greit om han overholder sin del av de lovbestemte retter og plikter?

 

Husk også at når man skal ha jobb senere er det greit å ha en CV å legge fram, og den skal det helst ikke være for mange huller i. Nå framgår det ikke om dette er en deltids jobb ved siden av noe annet (skole eller lignende), men en positiv attest kan faktisk være mye verd, selv fra en kasse- eller lagerjobb på Rema 1000. Mer enn ubehaget ved å jobbe ut oppsigelsestiden.

 

Geir :)

Jeg signerer denne. Det kan også være greit å ha noen referanser fra tidligere jobber når man søker en ny jobb, og da vil "so long, suckers" være et dårlig utgangspunkt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...