Gå til innhold

Leie ut seg selv?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 21 år gammel, har fagbrev som elektriker, men er nå student på heltid, noe jeg sannsynligvis kommer til å være de neste 5~ årene.

 

Jeg har i dag et arbeidsforhold med studiepermisjon. I og med at det er lettere å skvise noen kroner ut av Onkel Skrue enn det er å få litt av lånekassa, må jeg derfor jobbe på full spreng i sommerferien. Målet mitt er å kunne jobbe så mye som overhodet mulig iløpet av sommerferien, men dette lar seg ikke nødvendigvis gjøre der jeg er ansatt i dag.

Derfor lurer jeg litt på det å opprette et eget enkeltmannsforetak og leie ut meg selv til diverse elektroentreprenører. I og med at det er gode tider er det nokså enkelt å få noe å "henge fingra i" dag og natt i 10 uker.

 

Timelønna for å leie ut seg selv ligger på rundt 350,-/timen kontra 175,-/timen som ansatt.

Optimalt vil jeg kunne dra inn 100 000-150 000 kroner brutto iløpet av 10 uker (ekskl overtid).

 

 

Hva er deres synspunkter? Er dette en god idé?

Blir dette unødvendig mye papirarbeid?

Hvor mye penger må jeg ut med? (Skatter, arbeidsulykkeforsikringer osv)

 

Håper på seriøse tilbakemeldinger, helst fra noen har erfaringer fra liknende geskjefter :-)

 

Edit: Leif

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med rosa søknadsblankett og godkjent skole så har du krav på borteboerstipend fra lånekassen uansett.

 

"stipend", dvs lån. Men 60% av maks som er (80-90 store) blir gjort om til stipend. SÅ da har du muligheten til å få 60% av den summen i stipend.

 

Ellers er idèen din god, om den lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på beskatningen av enkeltmannsforetak.. Som jeg synes er relativt stiv,. Man kan ikke ta ut lønn, 28 % av overskuddet går til skatt, deretter 14% til trygdeavgift. Den resterende summen får en som inntekt på selvangivelsen, som man også må betale skatt av.

 

Til tross for at beskatningen blir nærmest 60%, vil jeg allikevel tjene på å gjøre det gjennom et eget foretak enn som arbeider.

 

På den annen side åpner dette for å få relativt billig verktøy (evt datautstyr som må brukes i "firmasammenheng"? ;) ) da dette er eksl mva (?) og trekkes før beskatning ;)

 

Jeg får i dag omkring 80 000/året fra Lånekassa, men i sommerferien ønsker jeg å tjene så mye som overhodet mulig, om det så innebærer å jobbe livskiten ut av meg ;p Alltid greit med litt ekstra penger.

Lenke til kommentar

Mener bestemt at du misforstår beskatningen av enkeltmannsforetak. Du betaler så vidt jeg forstår trygdeavgift av alt du tjener. Deretter betaler du skatt av driftsoverskuddet.

 

Ideen din er forøvrig meget god. Jeg gjør omtrent det samme - driver selv et enkeltmannsforetak som bigeskjeft der jeg leier meg ut til forskningsoppdrag (datapunching/ -bearbeiding). Mye lettere for prosjekter å hyre meg inn da, enn om de må ansette meg.

Lenke til kommentar

Ok.

Ja, det er nok mange som heller vil leie inn. Mange praktiske årsaker. Markedet skriker etter elektrikere og tilbyr 30 000 i startbonus. I og med at de slipper å påta seg ansvar eller forpliktelser er nok dette noe som faktisk kan funke.

 

Så om jeg har forstått rett..?

Om jeg får inn 100 000 kroner, betaler 20 000 til verktøy ol, blir mine utgifter:

 

Trygdeavgift:

14% av 100 000 (14000,-)

Skatt:

28% av 66 000 (18480,-)

 

Dette blir kanskje litt ryddigere hvis jeg setter det opp slik:

+ 100 000 - Inntekt

- 14 000 - 14% trygdeavgift

- 20 000 - Utgifter til verktøy

Overskudd: 66 000

- 18 480 - 28% skatt av overskudd

= 47520 i inntekt til meg, som jeg evt. må skatte f.eks 35% av.

 

Ser det er mye penger som forsvinner.. Fristelsen for å gå for en "RILUM" er stor ;)

Men jeg ser på den annen side at dette lønner seg, for som ansatt ville jeg tjent 46 000 brutto for samme arbeid - men nå har jeg i tillegg "fått" verktøy for 20 000.

 

 

anund; Dersom du leier deg selv ut og fakturerer feks 400,-/timen eks mva - fakturerer du da ut 400+25% eller fakturerer du uten moms?

 

Har ikke helt forstått hvordan dette med moms fungerer mellom bedrifter. I og med at omsetningen min kommer til å gjøre meg pliktig til å registreres i mvamantallet, må jeg undersøke mer hva dette dreier seg om.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Aiai, her var det mye som trenger oppklaring. Skal prøve å gi enkle svar. Alle svarene jeg gir baserer seg på enkeltmannsforetak, med AS så blir ting annerledes men det er vel neppe aktuelt så vidt jeg kan skjønne.

 

Først skatt:

 

Du skatter bare av overskuddet i selskapet. Altså hvis du har fakturert for 100.000 (eksl. mva holder det utenfor nå):

 

Inntekt: 100.000,-

Utgifter (verktøy etc.): 20.000,-

 

Overskudd: 80.000,-

 

Da får du 80.000,- påført som inntekt på selvangivelsen din. Dette blir lagt til annen inntekt du evt. har og du skatte som vanlig (eneste forskjellen er litt høyere trygdeavgift. Er vel 10,2% i stedet for 7,8% som du har på vanlig lønnsinntekt). Melkekartong sitt eksempel er altså feil, trygdeavgiften kommer først til slutt og er en del av den totale beskatningen akkurat som vanlig.

 

Mva:

 

Hvis du fakturere for over 50.000,- ila 12 måneder må du registrere firmaet ditt som mva. registeret og du må begynne å fakturere alle kundene dine med mva. Da må du også ha et eget mva register, der du på slutten av året (husk å få årsmoms slik at du slipper dette for hver annen måned) må betale det du skylder i mva til staten. Her får du da fradrag for mva på alt du kjøper inn (stort sett).

 

Kort sagt så vil nok dette lønne seg for deg og selv om det er litt papirarbeid så er ikke det så mye. Et par Excel-ark og orden i papirene så fikser du dette lett.

 

Bare spør hvis noe er uklart. Ellers så er http://www.bedin.no en god kilde for informasjon.

Lenke til kommentar

Hvis vi legger skatteberegning for 2007 fra www. skatteetaten.no til grunn, gjelder følgende:

 

Eksempel: Du tjener 100.000,- og har 20.000,- i utgifter i løpet av året.

 

Av brutto inntekt, kr 100.000,- beregnes 10,7% trygdeavgift.

Av netto inntekt, kr 80.000,- beregnes skatt til kommune og stat.

 

Det er ikke riktig at trygdeavgift kun beregnes av overskuddet.

 

Til fradrag kommer minstefradrag. Totalt sitter du igjen med ca kr 53.000,- (etter at du har betalt de 20.000,-, that is).

 

Og dette sitter du altså _igjen_ med. Du skal selvsagt ikke skatte ytterligere av disse pengene.

 

Mva: Når du passerer omsetning på 50.000,- i løpet av 12 mndr, blir du mva-pliktig. Da må du kreve inn 25% mva i tillegg til ditt salær. Tjenester og varer du da kjøper, kan du trekke fra mva på (ikke direkte, men via mva-oppgavene)

 

Mva-oppgaven sender du inn på få minutter via altinn.no (såsant du har orden i papirene dine, og har oversikt over mva inn og ut). Dette gjøres vanligvis hver annen måned. Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre dette kun 1 gang i året, med mindre du har en ekstremt lav omsetning.

 

edit: Fikset på innlegget.

Endret av anund
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding/oppklaring, stadskle!

 

Edit: Tusen takk til deg óg, anund! Nå skjønner jeg mer! :D

I starten fikk jeg inntrykket av at dette ble skattet oppi huet og r.., men det er ikke SÅÅÅ ille allikevel..

 

 

 

fra skatt til noe helt annet;

Dette passer kanskje best i juss, men jeg liker å ha alt på et sted. Bør jeg skrive en skriftlig avtale når jeg inngår et kundeforhold med f.eks Hansen Elektro? Hvis jeg møter på en real fruktkake kan det jo hende at han nekter for at jeg har hatt noe som helst med han å gjøre.. Hvordan kan jeg da bevise at jeg har arbeidet der? Er timelister skrevet av meg selv god nok dokumentasjon eller må disse signeres?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jeg har flere steder lest at overskuddet i enkeltmannsforetak blir beskattet flatt med 28%.. Derfor får jeg ikke tingene til å stemme.

 

Dette er ikke riktig. Som sagt tidligere (og du finner det også på www.skatteetaten.no): Hele inntekten i foretaket må du betale trygdeavgift av (og denne er ca 3 % høyere enn for arbeidstakere), overskuddet betales vanlig personskatt av.

 

Når det gjelder skriftlige avtaler, er det absolutt å anbefale :-) Om ikke annet en rammeavtale om at du i perioden xx.xx.xx til yy.yy.yy kommer til å utføre arbeid for dem og fakturere etter faktisk forbrukte timer.

 

Når det gjelder hvordan timelister skal godkjennes, må du avtale dette med oppdragsgiver. Selv skriver jeg timelister med en kort oppsummering av arbeidets art. Denne godkjennes så av prosjektleder før fakturaen sendes til utbetaling.

Endret av anund
Lenke til kommentar
Av brutto inntekt, kr 100.000,- beregnes 10,7% trygdeavgift.

Av netto inntekt, kr 80.000,- beregnes skatt til kommune og stat.

 

Det er ikke riktig at trygdeavgift kun beregnes av overskuddet.

 

Dette blir feil og du blander begrepene litt. Trygdeavgiften beregnes av din personlige brutto inntekt, ikke av bruttoinntekten til selskapet ditt. Det hadde jo blitt galskap. Hvis jeg f.eks. hadde fakturert for 1 mill og hatt 950.000 i utgifter. Med ditt eksempel så må jeg da betale 107.000 i trygdeavgift på et overskudd på 50.000. Det er selvsagt feil.

 

Det eneste beløpet som havner på din selvangivelse er overskuddet fra selskapet ditt, ikke omsetningen. Men du har rett at det er personlig bruttoinntekt. Altså alt du har som personinntekt før personlige fradrag og der ligger bla. overskuddet i firmaet ditt.

 

Jeg ser ikke noe poeng i å gjøre dette kun 1 gang i året, med mindre du har en ekstremt lav omsetning.

 

Er selvsagt en vurderingssak. For min del så synes jeg det er pes å måtte styre og ordne med dette annenhver måned og vil heller gjøre det en gang i året så lenge jeg kan det (det kan du så lenge du har omsetning under 1 mill.). Spesielt siden de er veldig strenge på disse innleveringene. Men som sagt, mer en praktiskt innretning.

Lenke til kommentar
Av brutto inntekt, kr 100.000,- beregnes 10,7% trygdeavgift.

Av netto inntekt, kr 80.000,- beregnes skatt til kommune og stat.

 

Det er ikke riktig at trygdeavgift kun beregnes av overskuddet.

 

Dette blir feil og du blander begrepene litt. Trygdeavgiften beregnes av din personlige brutto inntekt, ikke av bruttoinntekten til selskapet ditt. Det hadde jo blitt galskap. Hvis jeg f.eks. hadde fakturert for 1 mill og hatt 950.000 i utgifter. Med ditt eksempel så må jeg da betale 107.000 i trygdeavgift på et overskudd på 50.000. Det er selvsagt feil.

 

Er det? Jeg legger til grunn beregningsverktøyene for 2007 på www.skatteetaten.no. Her legges spesifikt inn "inntekt" og "overskudd".

 

Av "inntekt" beregnes trygdeavgift. "inntekt" er også toppskattgrunnlag.

 

Av "overskudd" beregnes inntektsskatt til kommune og stat.

 

Igjen, jeg er ingen skattejurist. Men om du mener dette er feil, ser jeg gjerne at du viser til de relevante reglene på skatteetaten.no. For om du har rett, tar skatteetaten feil.

 

Det at du kan risikere å måtte betale trygdeavgift (og evt toppskatt), selv om du ikke har overskudd på driften, kan selvsagt virke absurd. Men nå er ikke akkurat skattereglene generelt så hyggelige, heller :)

 

Edit: Surfer mer på skatteetaten.no, og det kan (heldigvis) virke som stadskle har rett. Nå ble jeg i tilfelle glad, gitt. Får i tilfelle redusert trygdeavgift for 2007 med kr 4000,- :)

Endret av anund
Lenke til kommentar

Hvilken kalkulator er det du bruker? Personinntekt? Gi meg link.

 

Det stemmer at av inntekt så beregnes trygdeavgiften. Men omsetning i firmaet ditt er ikke inntekt for deg som person. Det er overskuddet.

 

Du kan lese om dette på bedin: http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...arent_8/hDKey_1

 

Vi har ikke så tullete regler at man må skatte over 100%. Heldigvis.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar
Hvilken kalkulator er det du bruker? Personinntekt? Gi meg link.

 

Ja, det var denne klakulatoren jeg brukte.

 

Men jeg sjekket i lignings-ABCen, og det ser ut til at du har helt rett. Jeg legger meg flat, men er ikke så lei meg for det, i og med at jeg fikk redusert min beregnede trygdeavgift for 2007 :)

Endret av anund
Lenke til kommentar
Hvis du ser på kalkulatoren du bruker så er denne for å beregne personinntekt. Derfor du får helt feil tall når du legger inn omsetningen til selskapet som inntekt. CICO er vel forkortelsen for slikt.

 

Uansett, bra vi har blitt enige.

 

SISO. Shit In - Shit Out :-)

 

Poenget var vel at jeg tok feil av rubrikkene under "Næringsinntekt". Jeg glemte å ta hensyn til at det er positiv beregnet næringsinntekt som skal føres i "næringsinntekt", ikke omsetning før utgifter.

 

Men hva skal da føres i "overskudd av næringsinntekt"? I hvilke tilfeller vil denne ikke være identisk med "næringsinntekt"?

Lenke til kommentar

Ikke 100% sikker på dette, men mener at:

 

Overskudd næringsvirksomhet er overskudd (utbytte) fra AS.

Personinntekt annen næring er overskudd fra f.eks. ENK (noe som står i forklaringen også).

 

Disse skatter man jo vesentlig forskjellige av, så oppdelingen virker fornuftig. Husk at vår diskusjon blir helt annerledes hvis du blander inn AS, men du skjemaet du bruker må også håndtere slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt. Tror det har noe med inntekt i studieperioden.

Selv oppga jeg at jeg tjente mer enn 100 000, men jeg har allikevel fått stipend :)

 

Hvis du tjener over grensen ett år du studerer fulltid og har fult lån/stipend så vil en del av stipendet ditt blir konvertert til lån. Grensen er vel på litt over 100K for tiden og justeres hvert år. Gjeldende grenser finner dere på lanekassen.no. Dette blir tatt automatisk ut i fra ligningen din, så alle blir sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...