Gå til innhold

Hvilket gratisprogram gjør om .mkv til .avi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SUPER gjør susen. Litt kronglete å laste ned, så direkte link funker ikke, men gjør dette:

 

søk på Google, trykk på første link, så går du helt ned og klikker på "Start downloading Super", deretter "download and use" og så helt nederst igjen "download super setup file". Ikke bli lurt av den store "Recommended Download" teksten, det er bare reklame.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned SUPER i går, og testet det på den første av ca 22 filer. Siden jeg begynte så sent i går kveld, så ble jeg nødt til å la PCen stå på gjennom natten for å gjøre seg ferdig. Men nå som den er ferdig, så finner jeg ikke filen den konverterte (originalen ligger fremdeles på samme plass, men den er altså fremdeles mkv). Jeg vet heller ikke om jeg fikk den engelske tekstingen, eller om jeg gjorde de andre riktige valgene. =/

Lenke til kommentar

Her er det viktig å skille mellom containerformat og videocodec.

 

En videofil har et bestemt videoformat, et bestemt lydformat og et containerformat. Du kan si at containeren "pakker inn" lyden og videoen slik at begge kan lagres i én fil. Mkv (matroska) og avi er begge containerformater. Det finnes utallige mulige kombinasjoner av container-, video- og lydformater.

 

Eksempler:

- VOB-container med MPEG2 video og AC3 lyd (typiske DVD-filmer)

- avi container med XviD video og mp3 lyd (f.eks. TV-serier man laster ned med bittorrent)

- avi container med XviD video og AC3 lyd (f.eks. filmer kopiert fra DVD)

- mkv container med H.264 video og AC3 lyd (vanlig format for filmer og serier i HD-oppløsning)

- QuickTime container med H.264 video og AAC lyd (f.eks. Apples filmtrailere og annet materiale fra Apple)

- windows media container (wmv) med windows media video og windows media lyd (brukes i alt materiale som microsoft lanserer :p)

 

Hvilket containerformat man bruker har lite eller ingenting å si for hvor mye CPU-kraft avspillingen vil kreve. Det er vanligvis videoformatet som avgjør dette. Det vil dermed ikke ha noe å si om du bare konverterer mkv til avi hvis du ikke samtidig konverterer videodelen til et annet codec (eller kanskje til lavere oppløsning)

 

For videokonvertering:

doom9.org og videohelp.com har masse tutorials for forskjellige formater. Et eksempel på et program som kan konvertere mkv til avi (med eller uten video/lydkonvertering) er VirtualDubMod. Tutorial her.

 

Hvis man bare bytter container (mkv til avi) uten å konvertere video eller lyd vil den nye videofilen ha samme kvalitet som den gamle, men den vil sannsynligvis også kreve like mye CPU-kraft under avspilling.

 

Enhver konvertering av video/lydformat medfører kvalitetstap, men kan også gjøre at filen krever mindre CPU-kraft under avspilling (spesielt hvis man reduserer oppløsningen)

Endret av josef_stalin
Lenke til kommentar

tofagerl: Åja, jeg prøver det da, siden den konverterte videoen fremdeles lagget bittelitt, og fordi teksten forsvant. Takk, takk. :)

 

josef_stalin: Jeg har overhodet ingen erfaring innenfor dette feltet, så jeg gjør bare det jeg får beskjed om. Det jeg gjorde med SUPER var å sette "Output Container" til avi, også ferdig med det. Men jeg tror kanskje video, og sound codec skiftet automatisk. Videoen lagget i alle fall mindre etter konvertering.

 

Men som sagt, det er tekstingen jeg sliter med nå. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal konvertere på noe vis, og samtidig beholde teksten. Hvis det går an å ordne dette i SUPER, så gidder jeg ikke å laste ned enda ett program.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan SUPER håndterer undertekster, men de burde følge med. Man bør ha litt kjennskap til tekniske ting når det gjelder dette.

 

SUPER pleier å legge output filene i C:. Har ikke funnet noen måte å endre det på.

 

Når det gjelder konverteringen, holder det ikke bare å velge videooutput. du må velge codec (Xvid), video- og lydegenskaper. Og viktig å huke av for ffmpeg.

 

Disse bruker jeg hvis det er en AVI-oppgave:

 

videoutput: AVI

Codec: Xvid

lydoutput: mp3 eller AAC

Videoegenskaper: pleier ikke å røre

Lydegenskaper: Frekv. 44100 2 kanaler 192 bitrate

Lenke til kommentar
josef_stalin: Jeg har overhodet ingen erfaring innenfor dette feltet, så jeg gjør bare det jeg får beskjed om. Det jeg gjorde med SUPER var å sette "Output Container" til avi, også ferdig med det. Men jeg tror kanskje video, og sound codec skiftet automatisk. Videoen lagget i alle fall mindre etter konvertering.

 

Men som sagt, det er tekstingen jeg sliter med nå. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal konvertere på noe vis, og samtidig beholde teksten. Hvis det går an å ordne dette i SUPER, så gidder jeg ikke å laste ned enda ett program.

... og jeg har overhodet ingen erfaring med SUPER... ;)

 

mkv støtter valgbare undertekster og lydspor (som på en DVD) men det gjør ikke avi. Det finnes noen tvilsomme hacks for å omgå det, men vanligvis støtter avi kun ett lydspor og ingen valgbare undertekster. En annen begrensning med avi er at filene ikke kan være større enn 2 GB.

 

Så vidt jeg kan se er det to måter å håndtere undertekstproblemet på:

A: Kopiere undertekstene fra mkv filen ut til en ekstern fil, og bruke en filmavspiller som kan lese tekster fra en slik fil. VLC klarer dette så vidt jeg vet, det samme med MPC.

B: Encode den nye videofilen med "burned-in" undertekster, dvs. undertekstene blir en fast del av bildet og kan ikke slåes av.

 

Om du kan bruke SUPER til noe av dette kan jeg ikke engang gjette på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
josef_stalin: Jeg har overhodet ingen erfaring innenfor dette feltet, så jeg gjør bare det jeg får beskjed om. Det jeg gjorde med SUPER var å sette "Output Container" til avi, også ferdig med det. Men jeg tror kanskje video, og sound codec skiftet automatisk. Videoen lagget i alle fall mindre etter konvertering.

 

Men som sagt, det er tekstingen jeg sliter med nå. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal konvertere på noe vis, og samtidig beholde teksten. Hvis det går an å ordne dette i SUPER, så gidder jeg ikke å laste ned enda ett program.

... og jeg har overhodet ingen erfaring med SUPER... ;)

 

mkv støtter valgbare undertekster og lydspor (som på en DVD) men det gjør ikke avi. Det finnes noen tvilsomme hacks for å omgå det, men vanligvis støtter avi kun ett lydspor og ingen valgbare undertekster. En annen begrensning med avi er at filene ikke kan være større enn 2 GB.

 

Så vidt jeg kan se er det to måter å håndtere undertekstproblemet på:

A: Kopiere undertekstene fra mkv filen ut til en ekstern fil, og bruke en filmavspiller som kan lese tekster fra en slik fil. VLC klarer dette så vidt jeg vet, det samme med MPC.

B: Encode den nye videofilen med "burned-in" undertekster, dvs. undertekstene blir en fast del av bildet og kan ikke slåes av.

 

Om du kan bruke SUPER til noe av dette kan jeg ikke engang gjette på.

 

 

Hei! Når du har konvertert til AVI, så må du bruke et annet program for å legge in sustitles (undertekster)

Jeg bruker et fint lite program som heter (convertxtodvd) der legger du undertekstene inn.

Det med å finne å synke tekster til filmen er et helt tema for seg.

Jeg har et prog som jeg bruker som heter (timeadjuster)

Det blir mange programmer etter hvert.

snart 50

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Så anyway... Hva er det siste og beste metoden for å konvertere fra MKV til AVI?

 

VirtualDubMod takler ikke de MKV-filene som er ute nå, så den nytter det ikke å bruke...

 

Jeg ser etter et program som kan konvertere uten å tape kvalitet (slik VirtualDubMod visst kunne bare ta "direct stream copy" rett til AVI).

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...