Gå til innhold

Creative SB X-Fi Digital I/O Modul & digital lyd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Aller først:

Har et realtek onboard ac97 lydkort på asus a8n sli deluxe kort koblet med digital coax til denon avr 1907 reciever.

Har også et creative audigy 2 zs kort.

 

PC-en brukes som avspillingsenhet for det meste: mp3, cd, dvd, x.264(hd), spilling osv.

 

 

Veldig enkelt, vil Creative SB X-Fi Digital I/O Modul, Bulk fungere på mitt audigy 2zs kort? Hvorfor skulle det ikke funke?

 

 

Også er jeg litt ny på dette området:

 

Er ute etter best mulig, minst mulig tuklet med lyd fra PC-en over til min denon reciever. Onboard kortet krever mye forskjellig software (ffdshow, ac3 filter for decoding av dolby digital & dts), og i spill er det dårlig med surround ved bruk av spdif.

 

En mulighet er å kjøpe Creative SB X-Fi Digital I/O Modul, Bulk i håp om å unngå så mye software (ac3filter, ffdshow osv) og få surround i spill (fungerer eax på digital utgang?).

Vil creative kunne klare pass through av dolby digital (ac3) og dts signaler rett til reciever uten å gå via masse surr først?

Dette er også ønskelig ved cd avspilling. Men har dog lest at lydkortet upsampler til 48khz, no som er litt kjedelig.

 

En annen mulighet er å kjøpe et M-Audio Audiophile 2496 som visstnok takler bitperfect lyd, dvs at all lyd informasjon sendes bitperfect til reciever, som igjen tar seg av den digitale/analoge konverteringa.

Finnes det noen billigere kort som gjør samme greia?

 

Hva er det beste å gjøre for å få best mulig og riktig (slik den er ment) lyd fra PC-en over til reciever?

Vil jeg merke noen forskjell ved å gå fra onboard kortet til audigy kortet ved bruk av spdif?

 

Ble en rotete og teknisk post, men håper dere forstår meg :)

 

mvh

theck1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Lurer litt på noe av det samme.. selv sitter jeg med z-5500 og x-fi music med I/O consollen.. i filmer og spill får jeg (bruker da kunn spdif) kunn pro log.2 lyd men hvis jeg skal se en film med VLC player og setter spillern i AC3/SPDIF valg så kommer det opp på skjermen "Dolby Digital" men da hakker lyden no j...lig.

Noen som kan si meg hvorfor?

Lenke til kommentar
Lurer litt på noe av det samme.. selv sitter jeg med z-5500 og x-fi music med I/O consollen.. i filmer og spill får jeg (bruker da kunn spdif) kunn pro log.2 lyd men hvis jeg skal se en film med VLC player og setter spillern i AC3/SPDIF valg så kommer det opp på skjermen "Dolby Digital" men da hakker lyden no j...lig.

Noen som kan si meg hvorfor?

 

Dette har noe med codecene å gjøre. Anbefaler deg å bruke zoom player med ffdshow codecen eller ac3 codec. Da bør lyden bli smooth :) Har dårlig erfaring med vlc og dts/dd lyd.

 

Forresten: Prøv settings - preferences - output modules - win32 wave out blabla. i vlc. Tror kanskje det fikser hakkingen din :) Gjorde det hos meg!

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Lurer litt på noe av det samme.. selv sitter jeg med z-5500 og x-fi music med I/O consollen.. i filmer og spill får jeg (bruker da kunn spdif) kunn pro log.2 lyd men hvis jeg skal se en film med VLC player og setter spillern i AC3/SPDIF valg så kommer det opp på skjermen "Dolby Digital" men da hakker lyden no j...lig.

Noen som kan si meg hvorfor?

 

Dette har noe med codecene å gjøre. Anbefaler deg å bruke zoom player med ffdshow codecen eller ac3 codec. Da bør lyden bli smooth :) Har dårlig erfaring med vlc og dts/dd lyd.

 

Forresten: Prøv settings - preferences - output modules - win32 wave out blabla. i vlc. Tror kanskje det fikser hakkingen din :) Gjorde det hos meg!

Dette skal jeg prøve... men nå ser det ut som jeghar rotet det til med creative driverene her.. EAX modul låser seg og bare kødder alt til. får ikke avinstall.heller. Prøver alt men ikke noe virker. Prøver og legge inn alt på nytt men til ingen nytte..

 

Finnes det noe som kan fjerne alt slik at jeg kan starte på nytt??

 

Men en ting er sikkert, om ikke så alt for lenge så kommer jeg til å kjøpe meg et nytt lydkort og denne gang ikke fra creative.

Lenke til kommentar

Hehe, creative har fine lydkort når det kommer til spill og generell pc bruk, men når det skal bli digitallyd og litt mer seriøs lyd kommer de dessverre til kort.

 

Derfor ønsker jeg meg M-Audio Audiophile 2496 til jul, som visstnok kan kjøre bit-perfect lyd rett til reciever, uavhengig av lydkilde på pcen. Det er visst da viktig at ikke noe software/codecs behandler lyden på noen måte.

 

Angående creative driverne dine ikkenostress er det vel en rollback funksjon av driverne i enhetsbehandlinga i xp?

Kanskje det gjør susen :)

Lenke til kommentar
Angående creative driverne dine ikkenostress er det vel en rollback funksjon av driverne i enhetsbehandlinga i xp?

Kanskje det gjør susen :)

Har prøvd restore, slette vanlig, slette i safemodus og slette register men.. nei samme hva jeg enn gjør så vil det ikke bli fjerna. Har sjekka crative sidene for hjelp men ikke noe der som hjelper. Så hvis jeg skal ha et nytt lydkort så fryker jeg at jeg må reinstallere xp på nytt.

Lenke til kommentar

Vil selv anbefale Club3D Theatron Agrippa lydkortet. Bruker det selv, sinnsykt enkelt å styre med den medfølgende programvaren, i forhold til hva man vil ha sendt til forsterker. Kan også spille med surround via forsterker, men litt etterslep kan oppstå siden lydkortet må kode om lydinformasjonen (dette gjøres ikke ved avspilling av filmer som har DTS/Dolby Digital lydspor, eller dersom man kjøre stereo til forsterker).

Lenke til kommentar
Vil selv anbefale Club3D Theatron Agrippa lydkortet. Bruker det selv, sinnsykt enkelt å styre med den medfølgende programvaren, i forhold til hva man vil ha sendt til forsterker. Kan også spille med surround via forsterker, men litt etterslep kan oppstå siden lydkortet må kode om lydinformasjonen (dette gjøres ikke ved avspilling av filmer som har DTS/Dolby Digital lydspor, eller dersom man kjøre stereo til forsterker).

 

Allright! Takk for tips :) Skal lese litt om det.

 

Så det er fullt mulig å kjøre bitperfect her, uten at lydkortet tukler noe med lyden? (Oppskalerer til 48KHz osv).

Jeg vil ha sendt mp3'er, cd'er, DVD-er, hd-DVD-er bitperfect (all info sendes urørt over spdif) til min forsterker, som tar seg av digital til analog konverteringen. Vil dette lydkortet klare det uten mye stress? :)

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg vet ikke om det klarer å gjøre det såkalt bitperfect som du sier, jeg mistenker at det konverterer lyden uansett hva man velger av innstillinger (unntatt stereo), selv om forsterkeren gjenkjenner og gjengir lyden korrekt som hhv DTS/DD/stereo (er nødt til å sette avspiller til å sende lyd 80ms før video, slik at det blir synkront, eneste ulempen). Kan forøvrig velge om man vil ha 44.1, 48 eller 96KHz. Bortsett fra det så er det et fint lydkort. Dog har jeg aldri prøvd m-audio kortet som du linket til lenger her oppe, kan godt hende det klarer det. Gi beskjed isåfall! :)

Lenke til kommentar

Har blitt skrevet om dette tidligere, nemlig at Creative støtter ikke digital overføring surroundlyd ved spilling i spill.

Bla. denne testen av et annet lydkort tar det opp: http://www.hardware.no/tester/lyd/auzentec...s_connect/25765

 

Var vel en tråd om dette der noen hadde funnet ut en omvei for å "tvinge" x-fi kortet til å kjøre digitalt likevel, men finner den ikke igjen nå...

Lenke til kommentar
Har blitt skrevet om dette tidligere, nemlig at Creative støtter ikke digital overføring surroundlyd ved spilling i spill.

Bla. denne testen av et annet lydkort tar det opp: http://www.hardware.no/tester/lyd/auzentec...s_connect/25765

 

Var vel en tråd om dette der noen hadde funnet ut en omvei for å "tvinge" x-fi kortet til å kjøre digitalt likevel, men finner den ikke igjen nå...

Syns dette er for tamt av Creative, di som hyper sine fantasiske kort opp i skyene.. nei nå blir det noe annet enn Creative på iverfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...