Gå til innhold

Legger Quad FX død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel heller slik at k10 foreløbig ikke er kjapp nok til å forsvare en slik plattform. :( ........ ellers viser jo tester at barcelona sin styrke kommer til sin rett dess flere tråder som skal behandeles.

 

Vedder gjerne et glass øl eller 2 at platformen blir revitalisert dersom AMD kommer i nærheten av godzillas entusiastmodeller.

Lenke til kommentar
Å nei! Akkurat nå som jeg får en sånn på jobben. Den er allerede kjøpt inn men den blir ikke min før i januar. Da hadde jeg tenkt å oppgradere den fra FX74 og 2GB ram til Phenom FX9x (B3-stepping) og 8GB ram. Jeg regner med denne nyheten betyr at Phenom FX-serien med sokkel F+ utgår.

Du får heller bare bruke de to 74'ene til varmeovn da i de kalde tidene :)

 

Ser ikke grunn til at Intel skal holde liv i Skulltrail heller. (Selv om det er eneste måten å få SLI på et Intel basert chipset.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Å nei! Akkurat nå som jeg får en sånn på jobben. Den er allerede kjøpt inn men den blir ikke min før i januar. Da hadde jeg tenkt å oppgradere den fra FX74 og 2GB ram til Phenom FX9x (B3-stepping) og 8GB ram. Jeg regner med denne nyheten betyr at Phenom FX-serien med sokkel F+ utgår.

 

Wow.

Hvor mye koster det å være så merketro, mon tro (det rimte). :)

 

Og hvor mye dårligere yter en Quad-rigg(basert på 45nm chip) til hvor stor brøkdel av den prisen?

 

Jaja.

Er man "feinschmecker" så er man det. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Synes dette er riktig gjort av AMD.

De bør investere det lille de har av penger (i forhold til Intel) i noe som vanlige forbrukere kan dra nytte av. Tipper at utviklingen av Quad FX-platformen har kostet mye mer enn hva de har fått igjen.

 

Fokuset nå bør være å gjøre Phenom mer attraktiv for vanlige brukere, ikke å sløse bort penger på et produkt som er en nisje av en nisje.

Lenke til kommentar

tror egentlig dette var ganske smart av AMD. Det gir ingen mening å lage en entusiast platform når de ikke har ytelsen som skal til for å hevde seg i dette segmentet. De som faktisk trenger en 2 sokket løsning kan uansett gå for en opteron plattform, selv om det kanskje blir litt dyrere. Det viktige for AMD nå burde jo være å få phenom på skinner slik at de kan få opp marginene på cpuene sine.

Lenke til kommentar

Vel lurt er det overhode ikke, det er dessverre et relativt sikkert tegn på store problemer med Phenom. Plattformen ville muligens ikke gitt store økonomiske resultater. Men den skulle være AMDs flaggskip mot intel. Samt at det er å delvis innrømme falitt (i første omgang) Noe som dessverre svekker troen på AMD enda mer, både i finansmarked og nerder....

 

Ikke at jeg maler fanden på veggen, men det er dessverre bare nok et tegn på at arkitekturen ikke er moden. AMD har nok gjort det de kunne for å realisere både 3 ghz phenom samt entusiastplattformen. De har rett og slett ikke hadd annet valg en å starte på budsjett nivå for 4 kjerne.

 

AMD spiller vel egentulig det eneste mulige kortet de har, Lavpris black edition 2,3 ghz phenom. Svikter den også.... og forsinkelsene fortsetter.....

 

Tja så heter det Samsung 64 x 4 om et par år...... og jeg sverger til Intel........

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vi får håpe du ikke har rett Osse...

 

Syntes dette var kjedelig.

 

Forsøkte faktisk å kjøpe et slikt hk for en tid tilbake på ebay, men det ble for dyrt heldigvis/dessverre. Hvis Opteron Barcelona fortsatt kan støtte hk tror jeg disse kan bli dyre å få kjøpt på bruktmarkeder(håper på det motsatte). Synes det er synd at de stenger denne serien. Absurd dyrt ja, men det finnes måter å gjøre det billig på. Hvem kunne ikke tenkt seg 2*Opteron Barc@ 3Ghz? Vel det kunne jeg.. (Selv om jeg nok absolutt ikke har bruk for det..)

 

Misunnelig på deg Simen1 hvis du får kjørt to godt overklokkede Opterons på hk't (snart)ditt.

 

Edit: Har forøvrig ikke sett noen klare å boote med to Barcelonas på dette hk, noen på XS har klart å boote med en barc, vingeklippet av dårlig bios.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Wow. Hvor mye koster det å være så merketro, mon tro (det rimte). :)

 

Og hvor mye dårligere yter en Quad-rigg(basert på 45nm chip) til hvor stor brøkdel av den prisen?

Vel, for det første så var det ikke mitt valg og vi trengte en arbiedsmaskin til en annen ansatt her veldig fort fordi den gamle begynte å krasje i loop. Det var en tosokkel Opteron 280 der det viste seg at kondensatorene på Tyan-hovedkortet hadde sprunget lekk. En butikk i nærheten hadde tilfeldigvis både FX-prosessorer, hovedkort og ram på lager, men hadde ikke intel firekjerne på lager. Muligheten for oppgradering til 8 kjerner gjorde valget ennå enklere. Den nevnte ansatte begynner i ny jobb i januar og da får jeg maskina hans.

 

Nå så jeg ikke fakturaen men hørte noe om "under 5000". Da er det underforstått eksklusive moms, for CPU'er, hovedkort og ram. Systemet var oppe og kjørte i løpet av samme arbeidsdag.

 

Synes dette er riktig gjort av AMD.

De bør investere det lille de har av penger (i forhold til Intel) i noe som vanlige forbrukere kan dra nytte av. Tipper at utviklingen av Quad FX-platformen har kostet mye mer enn hva de har fått igjen.

 

Fokuset nå bør være å gjøre Phenom mer attraktiv for vanlige brukere, ikke å sløse bort penger på et produkt som er en nisje av en nisje.

Kostnaden har nok vært mikroskopisk for AMD i forhold til f.eks utvikling av Phenom og plattformoppgraderingene til AM2+ og F+. Den eneste forskjellen på Quad FX og dual opteron er jo navneendringen og dermed kostnadene med logoer, emballasjer osv, samt en kjapp endring av mikrokoden på CPU for å tillate UDIMM og en kjapp biosendring for å tillate UDIMM. Et par markedsføringsfolk, et par mikrokodeprogrammerere og et par emballasjedesignere og et par ukers arbeid er sikkert alt som trengtes. Litt forenklet forklart men poenget om svært lave kostnader kommer i hvert fall frem.

Lenke til kommentar
Tja så heter det Samsung 64 x 4 om et par år...... og jeg sverger til Intel........

Om Samsung skulle finne på å kjøpe AMD i framtida så vil de fortsatt ikke på magisk vis hoppe opp til 80% markedsandel i CPU-markedet. De vil fortsatt være minstemann men ha økonomiske muskler til å vokse betydelig på lengre sikt.

 

Misunnelig på deg Simen1 hvis du får kjørt to godt overklokkede Opterons på hk't (snart)ditt.

 

Edit: Har forøvrig ikke sett noen klare å boote med to Barcelonas på dette hk, noen på XS har klart å boote med en barc, vingeklippet av dårlig bios.

Spørs om det blir så mye overklokking på jobb-PCen, men jeg får se.

 

Jepp, biosen til disse Asus L1-kortene er noe herk har vi oppdaget. Håper det blir ordning på det snart.

Lenke til kommentar
Vel, for det første så var det ikke mitt valg og vi trengte en arbiedsmaskin til en annen ansatt her veldig fort fordi den gamle begynte å krasje i loop. Det var en tosokkel Opteron 280 der det viste seg at kondensatorene på Tyan-hovedkortet hadde sprunget lekk. En butikk i nærheten hadde tilfeldigvis både FX-prosessorer, hovedkort og ram på lager, men hadde ikke intel firekjerne på lager. Muligheten for oppgradering til 8 kjerner gjorde valget ennå enklere. Den nevnte ansatte begynner i ny jobb i januar og da får jeg maskina hans.

 

Går vel fint å kaste 2 stk opteron barcelona i den maskinen istedet?

 

Fikk du forresten Tyan hovedkortet og Opteron 280ene?

 

EDIT: Jeg bruker bare Nvidia sitt ntune å klokke maskinen her på jobb med. Klokker lett til 3GHz på 2216ene.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Går vel fint å kaste 2 stk opteron barcelona i den maskinen istedet?

Ja, planen er å oppgradere om ikke så lenge. Jeg har tenkt til å vente på B3-steppingene. Også må det selvsagt komme en oppdatert bios med støtte for Barcelona.

 

Fikk du forresten Tyan hovedkortet og Opteron 280ene?

Tyan-hovedkortet ligger og slenger her fortsatt men burde vært levert til elretur. Opteronene (S940) vet jeg ikke helt hvor ble av. De ligger vel i en skuffe og muligens venter på et nytt liv i et annet hovedkort.

Lenke til kommentar
Kostnaden har nok vært mikroskopisk for AMD i forhold til f.eks utvikling av Phenom og plattformoppgraderingene til AM2+ og F+. Den eneste forskjellen på Quad FX og dual opteron er jo navneendringen og dermed kostnadene med logoer, emballasjer osv, samt en kjapp endring av mikrokoden på CPU for å tillate UDIMM og en kjapp biosendring for å tillate UDIMM. Et par markedsføringsfolk, et par mikrokodeprogrammerere og et par emballasjedesignere og et par ukers arbeid er sikkert alt som trengtes. Litt forenklet forklart men poenget om svært lave kostnader kommer i hvert fall frem.

 

Hvis det var så enkelt og billig, hvorfor avslutter de da FX-utviklingen?

Lenke til kommentar
Hvis det var så enkelt og billig, hvorfor avslutter de da FX-utviklingen?

Det er sikkert markedsføringsavdelinga og økonomene som har funnet ut at det vil gi dårlig inntrykk om FX yter dårlig på vanlige benchmarks sammenlignet med Intels extreme-serie. Men nå er det kanskje ikke så mange benchmarks som skalerer godt helt opp til 8 kjerner. Folk driver jo fortsatt å kjører 15 år gamle benchmarks som ble optimalisert for 486 (SuperPi) :roll:

 

Hadde entusiaster hatt god nytte av 8 kjerner så ville den sikkert overlevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...