Gå til innhold

Nett-trøbbel etter brann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Telenor i Vestfold later ikke til å ha blitt rammet, isåfall var det før 07.00.

 

Når jeg tenker meg om hadde jeg problemer med torrent-trackere frem til rett før 11.00. Sannsynligvis helt urelatert til denne ulykken men. Noen andre som opplevde noe lignende ?

 

Her i drøbak her jeg heller ingen problemer, men om det har vært nede i natt vet jeg ikke, jeg kom nettopp online...

Lenke til kommentar

Jeg synes dette med nettet er ille. Spesielt med tanke på hvor utbredt voip begynner å bli. Tror ikke det skal så mye til før AMKsentralenes linjer detter ut. Det er bare et spørsmål om hvor det skjer. Og dèt er ille. Jeg håper AMKsentralene har en eller annen backupløsning med feks GSM-mulighet el.

 

Noe annet som overrasket meg er at det blir togstans på ALLE toglinjer pga en brann på Oslo S. Hvorfor kunne ikke togene gå mellom f.eks Kongsberg-Nationaltheateret? Eller mellom Lillestrøm og videre utover?

Lenke til kommentar
Jeg synes dette med nettet er ille. Spesielt med tanke på hvor utbredt voip begynner å bli. Tror ikke det skal så mye til før AMKsentralenes linjer detter ut. Det er bare et spørsmål om hvor det skjer. Og dèt er ille. Jeg håper AMKsentralene har en eller annen backupløsning med feks GSM-mulighet el.

 

Noe annet som overrasket meg er at det blir togstans på ALLE toglinjer pga en brann på Oslo S. Hvorfor kunne ikke togene gå mellom f.eks Kongsberg-Nationaltheateret? Eller mellom Lillestrøm og videre utover?

Fordi alle ble evakuert fra stasjonen. inkludert jernbaneverket som opererer signalanlegget? Dette var grunnet røykutvikling som ble spredd via ventilasjonsanlegget.

Lenke til kommentar

I så fall er det et latterlig ventilasjonsanlegg som sprer røyk. Er ikke verre enn at de bare setter på noen strategisk plasserte røykdetektorer i ventilasjonssystemet. Jeg er glad det ikke er jeg som skal reise kollektivt i Oslo i dag.

 

De burde kanskje til og med hatt redundans på togledersentral. Ubemannet, men som det bare var å ta i bruk om et nødstilfelle skulle kreve det.

Lenke til kommentar

Mange som har hatt problemer idag ja. Ordner seg nok etterhvert..

 

Grunnet brann i kabelgate på Oslo S har BaneTele et større nettutfall i både IP og SDH-nettet.

Oppdatering kl 11:20: Teknikere jobber med å koble til transportabelt nødstrømsaggregat.

Estimert rettetid er kl. 12:00, under forutsetning av at øvrig infrastruktur på Oslo S ikke er skadet.

Lenke til kommentar
I så fall er det et latterlig ventilasjonsanlegg som sprer røyk. Er ikke verre enn at de bare setter på noen strategisk plasserte røykdetektorer i ventilasjonssystemet. Jeg er glad det ikke er jeg som skal reise kollektivt i Oslo i dag.

 

De burde kanskje til og med hatt redundans på togledersentral. Ubemannet, men som det bare var å ta i bruk om et nødstilfelle skulle kreve det.

 

De har nok sikkert redundans på togledersentralen. Jeg vil gjette på at dette er påkrevd av staten som en del av nasjonal sikkerhet, på samme måte som opplysningstjenester osv i tilfelle krig (NRK1, P1 osv) er påkrevd å ha flere muligheter. Problemene starter når ting ikke er godt nok gjennomtenkt etter ombygginger og slikt, og reservesentralens styringslinjer går gjennom hovedsentralen. I dette tilfellet ville nok strømstansen gjøre sitt.

En annen ting er at det antagelig tar noen gode timer å kjøre igang en ny sentral, og også å flytte tilbake til den gamle, så det er kanskje mindre ventetid om de bare venter til "røyken legger seg". Jeg synes ikke dette virker som en stor sak, og tror gjerne på at jeg selv hadde gjordt samme valget i samme situasjon.

 

Mange som har hatt problemer idag ja. Ordner seg nok etterhvert..

 

Grunnet brann i kabelgate på Oslo S har BaneTele et større nettutfall i både IP og SDH-nettet.

Oppdatering kl 11:20: Teknikere jobber med å koble til transportabelt nødstrømsaggregat.

Estimert rettetid er kl. 12:00, under forutsetning av at øvrig infrastruktur på Oslo S ikke er skadet.

 

Dette reagerer jeg mer på. I en artikkel stod det at aggregatene ikke startet som de skulle. Hva i dype granskauen er vitsen med nødaggregat dersom man ikke har testet dem og vet at de fungerer? De stedene jeg har jobbet som har hatt aggregater så har disse vært kjørt jevnlig (ja disse som i flertall. Man har ikke bare ett aggregat. Helst tre), dvs hver måned, samt last-test og utvidet service hvert år. Når man klarer å få dette til å fungere på alle fjelltoppene hvor det står tv-sendere, og det er mange, uten at man sliter med store utfall i hytt og pine, så burde det være mulig å få det til å fungere på en meget sentral og veldig godt bemannet stasjon. Kortslutninger skal ta sikringer til de kretsene det skjer på. Alt annet skal komme opp igjen så snart aggregatene starter og får faset seg inn. Dette vitner om dårlig vedlikehold og dårlige rutiner. Hvem som er ansvarlige for kraften vet jeg ikke, men noen burde kalles inn på teppet for det der.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...