Gå til innhold

Rekordtall for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Koster Leopard bare $129.00?

Kan man installere det på en helt vanlig datamaskin som ikke er en MAC?

Ingen problem med og oppgradere CPU osv?

Man må bruke en Mac med mindre man bruker ulovlige versjoner som er åpnet opp for vanlite PC´er. Et problem med vanlige PC´er og OSX er drivere.

 

På Mac Pro har man mulighet til å åpne maskinen og bytte til nyeste Xeon prosessorer hvis ønskelig. Vet ikke hvordan det er på Macbook/Macbook Pro/iMac.

Lenke til kommentar
Hva er det man betaler så ufattelig mye for hos mac?

Navnet, Operativsystem og Designet?

 

En laptop med windows innstalert,

som har samme spesifikasjoner som en MACbook

koster jo latterlig mye mindre penger.

 

Du betaler nok litt for navn og design, for OSet betaler du nok like mye og mer på en laptop med preinstallert Windows.

 

Det er jo ikke bare CPU, minne, HD og skjermkort man betaler for på en PC, vet veldig mange KUN ser på dette og får PC deretter. Kvalitet på skjerm(som etter min mening bør være nr 1 på en bærbar), kvalitet på tastatur, pekeplate og chassis er minst like viktige kriterier når man ser etter en bærbar. Dersom man ser på en høykvalitetslaptop med Windows, så koster den like mye som en MAC. Det er etter min mening spesielt på skjerm og chassis at mange av billigprodusentene sluntrer unna, chassis betyr mest for kvalitetsfølelse og sårbarhet, mens en dårlig skjerm er ille uansett. Enkelte av 6-7k laptoppene(ikke alle) er utstyrt med såpass kjipe skjermer at de åpenbart er produsert med deler fra ett overskuddslager eller tredjesortering.

Lenke til kommentar
Hva er det man betaler så ufattelig mye for hos mac?

Navnet, Operativsystem og Designet?

 

En laptop med windows innstalert,

som har samme spesifikasjoner som en MACbook

koster jo latterlig mye mindre penger.

 

Har du forsøkt å sammenlikne liknende maskiner, eller ser du bare på cpu, disk og skjermkort? Hvis du tar med størrelse, utstyr (bluetooth, 11n, webcam) og vekt kommer plutselig Apple sine maskiner vesentlig bedre ut av det. Dessuten er ikke Apple i konkurranse med de billigste leverandørene, men med aktører som Sony som leverer utstyr til en annen del av markedet.

 

Og for å snakke for meg selv: Hadde jeg hatt valget mellom to identiske maskiner der den ene hadde hatt muligheten til å kjøre OS X og den andre ikke hadde jeg uten å nøle betalt ganske mye ekstra for den som kunne. Jeg bruker maskinene mine som verktøy og har nulltoleranse for knoting med tekniske ting (jeg er siving data, så det går ikke på å ikke få til linux eller windows, men på å ikke være interessert i å bruke tid på verktøyet sitt), og OS X er lett det beste operativsystemet jeg noensinne har jobbet i.

Lenke til kommentar

Synes faktisk det er helt uproblematisk at man, også betaler ekstra for andre ting enn, CPU, harddisk og skjermkort på en datamaskin. Det er jo en lang rekke andre ting en selve spesifikasjonene vi betaler for på andre ommeråder i livet. Vi kjøper møbler som ser bra ut, vi liker å kjøpe bilmerker med høy finish, som ruster lite eller har gode kjøregenskaper, selv om vi kan få merker med mye plast i interiøret, merker som sliter med rust og biler som er dårligere på veien, men like mange hester og like rask toppfart for en lavere pris. Vi kjøper klær som image, hadde jeg bare kjøpt klær etter spesifikasjoner hadde jeg sikkert kjøpt alle klærne mine hos Dressmann. Mange og stadig flere tydligvis, er også villig til å betale ekstra for maskiner som er stabile, med god byggekvalitet, fint design og som har en kul image rundt seg. Ingenting galt i det, har faktisk selv en Mac ;)

Lenke til kommentar

Problemet med å sammenligne Apple sine maskiner med andre leverandører er at det nesten ikke finnes konkurranse i Apple sitt segment. Hvis folk sammenligner en MacBook Pro med et billig plastvrak til 4000 kr fra DELL, så sier det seg selv at det blir som å sammenligne epler med muggost.

 

Apple selger bare den aller beste maskinvaren. Du får rett og slett ikke billige Mac-er, fordi Apple ikke lager og selger det. Skal du sammenligne med Apple sine maskiner må du opp i "high-end"-sjiktet i PC-verdenen, altså noe àla XPS-utgavene til DELL. Allikevel vil Apple ha mye høyere byggekvalitet, høyere kvalitet på komponentene, en mye bedre skjerm, mange egenskaper som rett og slett ikke finnes i (mange) PC-er (magnetisk strømkabel, lys i tastene, bevegelsessensor, webkamera, m.m.) og i aller høyeste grad et utrolig mye bedre design. Og da tenker jeg ikke bare på utseende, jeg tenker på industridesign slik faget defineres, noe som også inkluderer interaksjon, brukervennlighet o.l.

 

Hvis det hadde eksistert PC-er med nøyaktig samme spesifikasjoner som en Mac, med nøyaktig tilsvarende egenskaper og et tilsvarende gjennomtenkt design, ville den ha kostet akkurat like mye som en Mac. At PC-segmentet strekker seg mye lenger nedover i budsjettklassene betyr ikke at Mac er dyr, det betyr bare at den koster mye. En tilsvarende PC vil imidlertid koste akkurat like mye.

Lenke til kommentar
Hva er det man betaler så ufattelig mye for hos mac?

Navnet, Operativsystem og Designet?

 

En laptop med windows innstalert,

som har samme spesifikasjoner som en MACbook

koster jo latterlig mye mindre penger.

Det lurer egentlig jeg og på...eller så kan man jo kjøpe dataen uten operativsystem og heller installere Linux og spare masse penger og få noe bedre <3 Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar
Hva er det man betaler så ufattelig mye for hos mac?

Navnet, Operativsystem og Designet?

 

En laptop med windows innstalert,

som har samme spesifikasjoner som en MACbook

koster jo latterlig mye mindre penger.

Det lurer egentlig jeg og på...eller så kan man jo kjøpe dataen uten operativsystem og heller installere Linux og spare masse penger og få noe bedre <3

 

Men da kan dere jo kjøpe de billige maskinene med win eller uten OS, legge inn linux og være fornøyde. Men ikke forvent forståelse for å kjøpe klær andre steder enn på Obs eller for å kjøre annen bil enn den billigste Koreanske :-p

Lenke til kommentar
Det lurer egentlig jeg og på...eller så kan man jo kjøpe dataen uten operativsystem og heller installere Linux og spare masse penger og få noe bedre <3

 

Å si at Linux er "bedre" enn OSX er vel litt drøyt, OSX er også basert på en Unix variant, nemlig BSD - og med all mulig respekt vil jeg nå si at Linux mangler en god del på både brukervennlighet og ikke minst brukergrensesnitt før det er på høyde med OSX.

 

PS! Dette er skrevet på en Macbook, har i tillegg til OSX både Ubuntu 7.10 x64 og Vista Ultimate installert, alt fungerer prikkfritt.

Lenke til kommentar
Bra for dem. Jeg syns da at de tar alt for godt betalt av "macene" deres. Du kan få en pc som er mye bedre til samme pris hvis ikke lavere pris. Vanlige PC-er ser veldig bra ut. Så hvorfor betaler man så my for mac PC-er? Min teori er at de er ganske penge griske.

Jeg er ikke Mac bruker selv, men å få en vanlig PC(IBM komp) til betydelig lavere pris er faktisk ikke like enkelt som du tror. Du har sett annonser med PC-er til 6-7k og oppover, problemet er at dette ikke er sammenliknbare maskiner. F.eks kan du ikke sammenlikne 2 biler kun ved å se på effekt og baggasjerom... dvs du bør hvertfall ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Bra for dem. Jeg syns da at de tar alt for godt betalt av "macene" deres. Du kan få en pc som er mye bedre til samme pris hvis ikke lavere pris. Vanlige PC-er ser veldig bra ut. Så hvorfor betaler man så my for mac PC-er? Min teori er at de er ganske penge griske.

 

Ja vanlige PC-er, ser veldig bra ut hvis man har en forkjærlighet for sort, falsk aluminiumspynt og carbon imitasjoner, mmmmm..... lekkert....

Hvis man elsker dioder, som blinker og driver på som om de skulle hvert en flykokpit, knapper skjult i blanke overflater slik at de blir vanskelig å treffe osv, og ikke minst de lekre intel inside, super-pentium-dual-corex64... klistremerken. Design er funksjon det er svært få PC-er som er spesielt funksjonelle, i så måte.

 

Ja Apple, er kjempe pengegriske, det er foresten også Dell, Microsoft, HP, Honda, Ford, Toyota, og en lang rekke andre selskap. Det er bare det er forskjellige selskaper velger forskjellige strategier, noen velger å selge færre high end produkter, mens andre velger å spy billige løsninger ut på markedet.

Lenke til kommentar
Skal du sammenligne med Apple sine maskiner må du opp i "high-end"-sjiktet i PC-verdenen, altså noe àla XPS-utgavene til DELL.

 

XPS-maskinene til Dell er beregnet på spillere, og har da langt bedre GPU enn Macbook-ene.

 

Men ellers er jeg forholdsvis enig. Det er ikkje lett å sammenligne bærbare PC-er, selv om alt av komponenter skulle være helt lik, så kan finishen være helt annerledes.

Lenke til kommentar

Var nettopp og sjekket hva prisen ville blitt hvis jeg kjøpte en macbook pro. Vel, dere som snakker om kvalitet på komponenter og slikt, hvordan i GUDS NAVN kan man gå fra 2GB ram til 4GB ram, og dette skal koste 5000,-! (du har initialt 2 GB ram, men hvis du vil ha 2GB til koster dette 5000. dvs 5000 for 2gb ram!)

 

Ønsker meg en skikkelig macbook pro av alt i verden, men blir for latterlig når de tar så godt betalt. Skulle ønsket å visst hva slags ram de putter i maskinene, med mindre de er belagt av gull stusser jeg litt.

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar
Var nettopp og sjekket hva prisen ville blitt hvis jeg kjøpte en macbook pro. Vel, dere som snakker om kvalitet på komponenter og slikt, hvordan i GUDS NAVN kan man gå fra 2GB ram til 4GB ram, og dette skal koste 5000,-! (du har initialt 2 GB ram, men hvis du vil ha 2GB til koster dette 5000. dvs 5000 for 2gb ram!)

 

Ønsker meg en skikkelig macbook pro av alt i verden, men blir for latterlig når de tar så godt betalt. Skulle ønsket å visst hva slags ram de putter i maskinene, med mindre de er belagt av gull stusser jeg litt.

 

Dette er da ikke noe annerledes enn hos f.eks. Dell.

 

De tar også blodpriser for ekstra ram.

 

Kjøp deg en standard utstyrt Macbook Pro og kjøp mer minne fra f.eks. MPX til ca. kr. 300,- pr. GB.

 

Skriveleif...

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...