Gå til innhold

Sun med Intel-maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvorfor det faktum at de kommer ut med en workstation basert på Intel prosessor skal hjelpe på Sun sine markedsandeler. Som forøvrig har stått omtrent på stedet hvil i en gooood stund.

 

Men for all del, morsomt, så lenge de holder Intel prosessoren unna de største filserverene :p Ellers er det jo ikke så lenge til Niagara T2 kommer i produksjon.

 

EDIT: Tror faktisk den er i produksjon etter å ha konferert litt her.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Bredere utvalg fra SUN gir kundene flere muligheter og sannsynligheten for å nå frem til kundene med en løsning de ønsker er større. Akkurat nå vil jo "alle" ha Core prosessorer og da er det dumt å ikke tilby det folk vil ha... Jeg mener når Dell kan selge PC-er med AMD CPUer, så innser kanskje SUN at det kanskje er mulig for dem å selge arbeidsstasjoner med Intel CPUer og tjene penger på det. For SUN er det i praksis likegyldig hvor delene kommer fra, bare de tjener penger og leverer produkter med en kvalitet de kan leve med.

Lenke til kommentar

Det kan se ut som om SUN sliter med å henge med i RISC segmentet for servere. Dette utgjør omtrent like mye som x86 servere målt i kroner, men selvsagt vesentlig mindre målt i antall enheter. HP og SGI har allerede parkert sine RISC arkitekturer (MIPS, PA-RISC og Alpha) så nå er det bare IBM Power og SUN SPARC igjen av RISC arkitekturene. SUN har ikke hatt mye hell i å henge med ytelsesmessig i det siste og det ser ikke veldig bra ut fremover heller. Så langt jeg vet har de ikke egen CMOS produksjon og vil derfor ligge noe etter på det området også.

 

Det er derfor naturlig å spekulere i om SUN ønsker å gjøre som SGI og HP. Dvs. porte sine systemer over på en annen arkitektur. Valgene er begrenset til IA-64, x64 og IBM Power. Jeg tviler på at IBM vil dele sin Power serie med SUN, men merkeligere ting har skjedd før. x64 er et veldig aktuelt alternativ, men her setter vel CPU produsentenes fokus noe stopper for SUN. Å gå på akkord med RAS løsningene er neppe interessant for SPARC kunder. Bedre RAS kan og vil bli implementert på x86, men dette er veldig kostbart og det blir neppe lønnsomt å utstyre mainstream prosessorer med like høy grad av RAS som det high-end prosessorer har. Så da står en igjen med IA-64 som Intel nok mer enn gjerne leverer til SUN, men det er klart de kan jo også velge å bare fortsette med SPARC. Ytelse per kjerne eller per sokkel er ikke det viktigste i dette segmentet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
UltraSparc T2 og UltraSparc RK kommer vel snart på markedet og jeg vil ikke tro at de har noen problemer ytelsesmessig.

Jeg tror ikke de vil henge med Power6 og kanskje heller ikke Itanium i særlig stor grad. SUN har ikke vært konkurransedyktig på ytelse med SPARC på lenge nå og jeg ser ikke helt hvorfor RK skal endre det. 65nm prosessen til TI er ikke akkurat state-of-the-art heller.

 

T2 er interessant konseptmessig, men den må jo finne seg i å konkurrere mot Xeon og Opteron. Selv om T2 kanskje yter 10-20% bedre i enkelte situasjoner så koster den fortsatt så mye mer enn en 2P x64 server at markedet neppe vil sluke mange av disse. T2 kan heller ikke levere nevneverdig funksjonalitet som en x64 server ikke kan levere så langt jeg vet.

(og x86 er vel strengt tatt også RISC basert for tida. (RISC kjerne med CISC interepter oppå). En svært dårlig løsning som burde droppes)

Forsåvidt riktig, men kanskje ikke relevant for diskusjonen. Selv om moderne x86 prosessorer har hatt intern RISC basert motor så har de ikke hatt den samme prioriteringen som RISC har hatt ved implementering. Dvs. x86 har fokusert på best mulig desktop ytelse til lavest mulig pris. RISC har hatt fokus på å støtte store mengder minne, høy grad av RAS og god ytelse i flertrådede miljøer. Dette er egentlig ikke ISA avhengig, men heller et resultat av forskjellige prioriteringer på design stadiet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

UltraSPARC RK har blitt utviklet for å få høyere ytelse enn Niagara familien.

Og med UltraSparc T2 holder SUN endelig på å ordne opp i FP-ytelsen. Og T2 gir svært mange muligheter x86/64 ikke har i det hele tatt. Tett integrering av chipset/cpu og nettverk/cpu som kan gi vel høy ytelse i distribuerte systemer.

 

Og at x86 har hatt fokus på høy ytelse til lav pris er egentlig beklagelig. De har drept nesten alle konkurrende arkitekturer og med det drept nesten all nytenkning innen området. De har også truffet taket på den vanlige "la-oss-klokke cpuen høyere"-taktikken sin og må endelig selv våge seg inn på multi-kjerne området.

Lenke til kommentar

Vil vel ikke gå så langt som å si at det er beklagelig at x86 har hatt fokus på pris/ytelse. Det kan kanskje se ut som om dette har tatt livet av en god del nytenkning, men på lang sikt tror jeg heller det vil medføre at nye og gode ideer bare blir utsatt noe og at de må være veldig gode for å bli realisert.

 

Det sagt så er det en rekke utviklingstrekk på gang for tiden som tilsier at x86 ikke nødvendigvis blir så fordelaktig å implementere. F.eks design som T2 ville ikke blitt like gode med x86 ISA. Dataparallelle prosesseringsenheter som nvidia G80 vil nok heller ikke fungere bra med x86, selv om Intel ser ut til å prøve seg på nettopp dette om ryktene er korrekte.. noe jeg tviler litt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...