Gå til innhold

IT-bransjen får standard fagbrev


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er et bra initiativ, men etter å ha klikket meg gjennom testen synes jeg enkelte av spørsmålene er ren blåruss-idioti som ikke har noe som helst med IT-kompetanse å gjøre. Man skal f.eks. vite om hvordan et aksjeselskaps eierskap påvirker inntjeningsmodellen til selskapet, samt hvilke organisatoriske modeller som i størst grad påvirker administrasjonen av en avdeling, osv. Hva i all verden har dette med IT å gjøre? Må jeg kunne dette for å være en strålende programmerer?

 

Hvis spørsmålene i den virkelige testen er som disse, synes jeg det er håpløst om det blir implementert. Blåruss-spørsmål av dette slaget har ingenting i en test av IT-kompetanse å gjøre. Jeg er ikke redd for å gjennomgå en test som bryner meg på IT-relaterte områder, men å svare på vissvass om organisasjonsoppbygning, økonomi, aksjer og lignende har ingenting med min kompetanse å gjøre, ingenting jeg bør kunne, ingenting jeg skal kunne og ingenting jeg noen gang kommer til å være i nærheten av å ha lyst til å kunne.

Lenke til kommentar

den demo testen var .. errrrrr. Mildt sagt. Fikk 88% riktig, og det var mens jeg jobbet med andre ting, OG over halvparten av tingene hadde jeg ikke hørt om før (logisk tenking strekker langt i visse tilfeller).

 

Og, som tidligere nevnt, noen av spørsmålene hadde ingenting med it å gjøre :) Eller skal man også sette som krav at salgsavdelingen kan assembly? :D

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
antar dette har sine fordeler for de som er lærlinger..? evt kan få fordeler.  i dette tilfelleg meg :)

9593421[/snapback]

Nei dette har null med vår* yrkesutdannelse å gjøre sånt jeg ser det, dette er noe eget IKT-Norge har valgt å kalle fagbrev virker det som.

 

* = Sitter med fagbrev innen IKT-driftsfag selv.

Lenke til kommentar
Betale for sertifikat, i tillegg til utdanningen. Huff.

9594619[/snapback]

 

Eller presse arbeidsgiver til å betale. Så langt er jo dette 100% frivillig. Problemet vil eventuelt komme om noen år, når vi har en stor andel som er sertifisert, og ikke sertifiserte vil få problemer med å skaffe seg jobber.

 

Ueland, nå skal ikke jeg si noe for sikkert her, men tviler på at det IKT-Norge som kaller dette noe som helst. De har bare stilt seg bak EUCIP som en standard, for å støtte det :)

Lenke til kommentar

Spørsmålene i testen var ganske på snørra. Og jeg vet ikke om jeg helt forsto hvordan sertifiseringen var oppbygd. Man måtte ha en av hver i core-gruppene for å bli sertifisert? Hvorfor det? Trodde poenget med sertifisering var å spesialisere seg innen noe. Ikke lære masse definisjoner og fortkortelser innen diverse emner. Tror jeg foretrekker en spesifikk sertifisering hvis jeg noengang skal prøve meg på noe sånt, istedenfor en altmuligrartsertifisering.

Lenke til kommentar

Som flere andre har nevnt i denne tråden synes jeg flere av spørsmålene var relativt snodige, men når jeg leser igjennom basisplanene, så kommer dette fram: "Organisasjonen og dens bruk av IT, IT-ledelse, IT-økonomi, Internett og den nye økonomien, Prosjektledelse, Presentasjon og kommunikasjonsteknikker samt Lover og etiske spørsmål."

Dette virker på meg helt bak mål, om man skal legge dette som en offisiell sertifisering. Personlig så finner jeg det mer praktisk fornuftig med blant annet Cisco-sertifiseringene (CCNA, CCNP, CCIE), da disse virker mer gjennomførte, samt at de faktisk gir deg den praktiske kunnskapen i tillegg.

 

Det blir feil å kalle det en sertifisering når det virker som at det bare settes "IT" foran diverse ord. For øvrig så virker det som at "Build" og "Operate", samt flere av spesialistnivåene har noe for seg, og jeg håper at de kan få noe fornuftig ut av dette, selv om jeg misliker at ordet "fagbrev" misbrukes i en så stor grad. Dette er bare en ny form for sertifisering, og om ikke noe mer legges i mellom, er hele opplegget etter min mening bare et forsøk på å loppe intetanende personer for pengene sine.

Lenke til kommentar
Spørsmålene i testen var ganske på snørra. Og jeg vet ikke om jeg helt forsto hvordan sertifiseringen var oppbygd. Man måtte ha en av hver i core-gruppene for å bli sertifisert? Hvorfor det? Trodde poenget med sertifisering var å spesialisere seg innen noe. Ikke lære masse definisjoner og fortkortelser innen diverse emner. Tror jeg foretrekker en spesifikk sertifisering hvis jeg noengang skal prøve meg på noe sånt, istedenfor en altmuligrartsertifisering.

9594783[/snapback]

 

Ja, man må ta en test i alle tre basis modulene for å få ett basis sertifikat. Dette er jo for å vise at man kan generelt om IT faget, ikke ment som en "spesifikk sertifisering" som du selv sier at du søker. Til de har man jo spesialistnivået.

 

Basis er ikke kun for IT-folk, men også for folk som samarbeider mye med IT-profesjonelle. Dette for at de skal kunne samarbeide bedre, og ha en bedre kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er et bra initiativ, men etter å ha klikket meg gjennom testen synes jeg enkelte av spørsmålene er ren blåruss-idioti som ikke har noe som helst med IT-kompetanse å gjøre. Man skal f.eks. vite om hvordan et aksjeselskaps eierskap påvirker inntjeningsmodellen til selskapet, samt hvilke organisatoriske modeller som i størst grad påvirker administrasjonen av en avdeling, osv. Hva i all verden har dette med IT å gjøre? Må jeg kunne dette for å være en strålende programmerer?

 

Hvis spørsmålene i den virkelige testen er som disse, synes jeg det er håpløst om det blir implementert. Blåruss-spørsmål av dette slaget har ingenting i en test av IT-kompetanse å gjøre. Jeg er ikke redd for å gjennomgå en test som bryner meg på IT-relaterte områder, men å svare på vissvass om organisasjonsoppbygning, økonomi, aksjer og lignende har ingenting med min kompetanse å gjøre, ingenting jeg bør kunne, ingenting jeg skal kunne og ingenting jeg noen gang kommer til å være i nærheten av å ha lyst til å kunne.

9593657[/snapback]

 

Jeg har null tro på dette systemet, men synes det blir skivebom å kalle dette blåruss-idioti. Så vidt jeg vet så er dette noe som kommer etter initiativ fra IT-organisasjoner, dataforeninger, etc - dvs i stor grad ingeniørstyrte aktører.

 

Problemet med denne sertifiseringen er at den ikke fanger opp det som er viktig kunnskap - spesial- og bransjekunnskap som man opparbeider seg etter noen år. For "kunnskapsintensive stillinger" som IT/forretningsprosess- og IT/Management-consulting vil en sertifisering ikke fungere. Hvem forteller mest om kandidaten: En EUCIP Certified Professional Business Analyst og relevant erfaring eller en siv.ing/annen høyere grads-kandidat med x års erfaring fra bransjen og fagområdet? En CV mener jeg forteller mer enn denne sertifiseringen.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Synes slettes ikke den Core-testen var så unyttig som flere nevner. Her går det på *generell kunnskap* og ikke minst *forståelse* for en bedrift/organisasjon, i tillegg til at den tester generell it-kompetanse. Slikt sett traff testen ganske bra. Selv har jeg vært borti det aller meste, med unntak av programmering, og det var kun der jeg bommet på spørsmålene. Da vet jeg også hva jeg har å jobbe med - og det er jo greit nok, selv om jeg hadde bestått. Spesialistnivåene er jo mer rettet mot de som også har spesialistkunnskaper, naturlig nok. Alt i alt synes jeg det virket helt greit, til tross for at jeg ikke er noen typisk blåruss.

Lenke til kommentar

Har litt programmeringerfaring fra fag på UiO selv, men ikke nok til at jeg vil si at jeg er kvalifisert til å bli feks programmerer. Selve testen var multiple choice. Hvis du fikk feil på første forsøk fikk du et forsøk til. Klarte du det på en av disse 2 forsøkene fikk du da riktig(!) selvom du kanskje klarer det på andre og da egentlig har fått en feil.

Siden det bare var 4 alternativer på alle spørsmåla hvis jeg husker riktig har du da altså mulighet til å svare på halvparten av alternativene. Sannsynligheten for å få riktig ved ren gjetning blir da 1 - (3/4)*(2/3)= 50%

 

Fikk sjøl 22 av 25 riktige og 88% noe som ofte er nok til å få feks teoriprøven på lappen godkjent hvis jeg husker riktig. Prøvde å lete etter krav på hva som blir regnet som godkjent, men fant det ikke.

 

Jeg tar ikke en ren IT-grad på UiO og vil selv mene at jeg ikke fortjener et fagbrev på dette.

Utfra testen alene vil enhver person med Bachelor i Informatikk eller tilsvarende kruse gjennom testen hvis man ikke er helt borte, de kan ikke ærlig talt mene at dette skal være et mål på å sjekke hvorvidt noen duger til IT-jobb fordi omtrent alle som jobber innen IT vil klare denne lett og man vil dermed ikke kunne differensiere mellom de som har kompentanse og ikke.

Endret av perman07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...