Gå til innhold

Erfaringer med HP TX1250


zatux

Anbefalte innlegg

Etter som hva jeg har forstått, så er det nyeste på HPs tablet-front for oss vanlige dødelige - Pavilion TX1250. Skuffende nok kun med 1G ram, men det går det da alltids ann å kjøpe utenom.

 

For dere som allerde har gått til innkjøp av maskin, pakket den opp, og herjet litt med den - kan dere si meg hva der synest?

 

Jeg har blit oppslukt av maskinens tiltrekkningkraft og er egentlig bare en håndsstrekning unna kjøpknappen. Likevell vil jeg gjerne høre godt og vondt fra folk flest rundt maskinen, før kaster mndslønna etter MPX.

 

På forhånd takk. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, for det første sparer du litt penger på å kjøpe den her:

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81227

 

Jeg fikk min på torsdag, og jeg må si jeg er litt skuffet. Berøringsskjermen fungerer så dårlig at den er en nytteløs funksjon i grunnen. PCen kommer med to batterier. Det ene passer fint inn i socketen, og varer i ca. en time med det forhåndsinnstilte sparemoduset. Det andre batteriet er litt større slik at det stikker ut bak, og varer litt lenger (ikke helt to timer). Jeg har ikke prøvd å tweake Vista eller underklokke prosessoren og slikt enda.

 

Quickplay og MCE er kludrete og uoversiktlig, synes jeg. Jeg kommer nok ikke til å bruke dem.

 

Jeg er også veldig skuffet over Vista og hvor tungt og forsøplet det er, men det er et emne for en annen post. I alt er ikke PCen særlig rask, men det kan hende at litt ekstra RAM forbedrer det. Selv har jeg ikke særlig lyst til å investere mer i denne PCen.

 

Den er riktignok veldig pen, og det får den et stort pluss for. Layouten er fin og praktisk. Venstre Ctrl er ytterst til venstre, som den skal være. Det eneste jeg har å utsette på layouten er at de har gjort høyre Shift-knapp veldig liten for å få plass til piltastene, som er noe å tenke på hvis du planlegger å skrive mye på den. Touchpaden er kun OK, men ser meget durabel ut. Lightscribe er også en fin touch.

 

Nå kommer jeg ikke på noe mer i farten, men det er bare å spørre hvis du har noen konkrete spørsmål. :-)

Endret av LKarabeg
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe den, ikke vent med å kjøpe ekstra RAM. Jeg bestilte PCen og en 2 gb brikke med RAM med en gang. Den er helt OK med 1 gb, men ta heller ut den ene 512 mb brikken og erstatt den med en 2 gb brikke. Da går alt så mye bedre. Jeg har en 2gb brikke, pluss den ene av de to 512 mb brikkene som fulgte med maskinen stående i nå. (Det står på HP sine sider at den tar opp til 2 gb RAM, men det er bare tøys. Den tar opp til 4 gb - 2 slots á 2 gb brikker = 4 gb.)

 

Touchscreen funksjonen er det ikke så mye positivt å si om. Den er unøyaktig og vanskelig å bruke, i tillegg til at den kun støtter engelsk språk (dvs at den kjenner kun igjen engelske ord når du skriver). Det er jo selvsagt kult å ha, og alle jeg viser den til blir mektig imponert - selv om funksjonaliteten altså ikke er den beste. Hvis den var billigere uten touchscreen hadde jeg nok valgt det vekk, men jeg har ikke noe imot å ha en slik funksjon.

 

Touchpaden er helt topp. Det tok meg to timer å bli vant til den, og nå elsker jeg den. Andre HP-touchpads kan bare gå og legge seg. Tastaturet er også veldig greit. Det er uvant og lite, og jeg føler at når jeg skal bruke Ø- og Æ-knappen at jeg havner litt langt til høyre på tastaturet i forhold til hva jeg er vant med. Høyre Shift-knapp er som tidligere nevnt veldig liten, noe som er svært irriterende da jeg bruker den mye.

 

Designet er meget sexy og jeg har fått flere kommentarer om at maskinen er nettopp det. Størrelsen er meget praktisk, og maskinen er lett å ta med seg. Det kommer som nevnt to batterier med, et 4- og et 6-cellers. Jeg har enda ikke brukt det store batteriet, så jeg vet ikke noe særlig om batterikapasiteten på det, men jeg får mye mer enn 1 time på det lille batteriet. Jeg har ikke målt tiden helt nøyaktig, men med strømsparingsfunksjonen på tror jeg at jeg er oppe i 1,5-2 timer.

 

Som en liten digresjon kan jeg nevne at Vista Battery Saver er grei å bruke.

 

Jeg har ikke fått testet det innebygde Webkameraet enda. Fingeravtrykksleseren er plassert på en grei plass hvor det er umulig å legge hånden oppå, noe som trekker veldig opp hos meg da jeg er mektig lei av å få beskjeden "Kunne ikke lese fingeravtrykket ditt" hver eneste gang jeg skal skrive noe.

 

En annen positiv ting er at du enkelt kan ta ut DVD-brenneren og erstatte den med en liten plastdummy for å spare vekt (ca 200 gr).

 

Jeg er veldig fornøyd med maskinen, og har allerede anbefalt den til flere. :)

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Er den verdt prisforskjellen på drøyt 3000 kr i forhold til tx1250 fra xd.no?

 

Forskjellene er så vidt jeg kan se

 

- Prosessor: 2 Ghz vs 1,8 Ghz

- Minne: 2 Gb vs 1 Gb

- Tv-mottaker DVB-T

9356608[/snapback]

 

- 2 Ghz vs 1,8 vil du i de fleste tilfeller ikke merke (det er uansett ikke verdt 3000)

- Oppgradere til 2GB minne er mye billigere om du kjøper minnebrikker løst

- TV-tuneren støtter ikke det digitale bakkenettet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den skal jo stilles inn til en viss grad. Vi får nå se, bestilte en i går jeg, så får vi helle bruke angreretten skulle det være totalt bås.

 

Vil forøvrig legge inn Windows XP Tablet Edition 2005, siden jeg ikke kjøpte med mer minne.

Endret av torvald
Lenke til kommentar

Maskinen er motatt. Virkelig -søt- maskin. :D Ble middlertidig skuffet jeg også, når jeg trykte på skjermen og pekeren sto en halv cm i hytt og pine. Fant fort ut at et bare var kalibrering som skulle til, nå er jeg storfornøyd. Maskinen er liten, snedden, og veier innenfor akseptable rammer. Jeg har selv lagt inn Windows XP Tablet Edtiton 2005, noe som etter om og men har blitt delvis suksesfult. Jeg mangle forsatt skjermkortdriverene (og modemet, men det gir jeg i grunnen blanke i). Nesten ingen av driverene ligger hos HP fordi maskinen i grunnen kun er solgt med Vista, men fikk stort sett til alle driverene. Eneste jeg kan prike på, er den lille shift-knappen til høyre. Men det er nok bare snakk om litt tilvending. Tror jeg skal lage en tråd for XP-drivere for denne maskinen, iom det har vert 2-3 timers arbeid. Vi får se. Storfornøyd med maskinen, anbefalest. :)

 

Spør viss det er noe dere lurer på folkens.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alle drivere er på plass, jeg er ikke annet enn superfornøyd med PC-en. Viften støyer litt, og avgir litt mye varme, men det er vell kanskje i stenden for 2 tusen kr ekstra, som man i allefall må gi for en pc i samme klasse.

Sjermen klager jeg ikke på. Den var mye bedre enn forventet (i forhold til alle de negative uttalelsene folk kom med før jeg kjøpte den). Den brukes flittig i matte og fysikktimene på skolen, i lag med Windows Journal som er standard i Tablet Edtion.

Alle er missunelige og alle blir like overrasket når jeg sier den kostet 8000 etterspurte kroner.

Har nylig lagt inn linux, kubuntu 7.10, etter litt knoting. Alt virker utmerket, sett bort fra at lyden ikke virker i det nye kjernen. Man kan laste ned å installere tidligere kjerne, men da vil ikke nvidiadriverene virke - og beryl og annet eyecandy faller bort. Men det er kun snakk om tid får bugen blir fikset (får vi håpe).

Shiftknappen er forsatt litt for liten - men det er snakk om en tilvenningssak. Vis man er vant med venste shift-knapp, så er det ingen problem. Værre med meg som er oppvokst med høyre. Men igjen, tilvenningssak - selv med store bondenever, som meg.

Sjermen viser god lysstyrke - ikke best, men helt ok. Absolutt ikke noe å klage over så lenge du ikke bor i ett stort drivhus.

Mousepaden er kjempeherlig, knappene har fysiskt god respons og batteritiden er i grunnen helt ok i forhold til samtlige kravstore annmeldere.

 

Røverkjøp. :-)

 

Kommer nok i nærmeste fremtid til å kaste den ene 512mb minne brikka, og putte i en 2gb. Prisen er latterlig billig på minne for tiden, og jeg kunne godt tenkt meg littegranne mer minne. 1gb er helt ok til XP bruk - men jeg er heller kravstor på RAM-siden, enn på andre sider.

For Vista-brukere så vil jeg kastet meg på 2gb realativt kjapt, håpløst med kun 1gb med microsoft nye minnespisende monster.

 

PC-en støtter forresten mer enn 2gb, selv om det står stikk motsatt i spesifikasjonene.

 

Bare spør vis det er noe.. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen her som har kasta pengene etter den nye HP TX1345?

 

Som jeg forstod så var ikke 1250 noe særlig, da det var for lite ram, for liten prosessor

og den klarte knapt å drive vista.

Jeg er meget interessert i å vite hvordan etterkommeren funker. Har sitti med "add to chart" knappen på TX1250 mange ganger, men er nå glad jeg ikke gjorde det.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er en fornøyd eier av en tx1250. Jeg ser mange klager på tablet funksjonen. Jeg tror noe av problemet kan være en helt sjangseløs penn som følger med. Jeg prøvde med pennen til PDA min og dette hjalp en hel del.

 

Men jeg har et spørsmål, jeg er litt n00b, du sier man kan ha 4 gb ram? evt hvilken type ram må jeg kjøpe som passer? lurer å oppgradere til 4 gb da det går litt tregt med 1.

 

Håper noen kan hjelpe meg!

 

Lars

Lenke til kommentar

Heisann

 

Har akkurat kjøpt med denne PC-en. Men er ikke såå veldig fan av Vista som fulgte med. Og som du sier så har du klart å finne alle driverene til PC-en. Kunne du lagt ut en liste med alle disse driverne og hvor jeg kan finne de. Har funnet en del av driverne men sliter med å få blandt annet TouchScreenen til å virke skikkelig. Vet noen også om noen bra konfigurasjonsverktøy for denne?

 

Ja, så glemte man å skrive at det var XP jeg trenger drivere til ;)

Endret av asdasd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...