Gå til innhold

Neutral Milk Hotel - albumguide og diskusjon


svinepelz

Anbefalte innlegg

Neutral_Milk_Hotel.jpg

Jeff Mangum, Scott Spillane, Julian Koster og Jeremy Barnes

 

Neutral Milk Hotel er det egentlig ikke så ekstremt mye å fortelle om. Et kortlivet prosjekt synonymt med mediesky Jeff Mangum, som etter å ha gitt ut to album trakk seg fullstendig ut av rampelyset, og dessverre antakelig aldri kommer til å komme tilbake. Jeff og NMH har tross sin korte og lavprofilerte karriere fått en stor mengde dedikerte fans, og bandets død har falt mange tungt for brystet.

 

I stedet for at jeg skal gjenfortelle deler av bandets og Jeffs historie kan interesserte sjekke ut følgende to interessante linker:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_Milk_Hotel

http://pitchforkmedia.com/article/feature/...tral-milk-hotel

 

Diskografi:

  • 1996 - On Avery Island
  • 1998 - In The Aeroplane Over The Sea

 

 

On Avery Island (1996)

 

5110Q35ASFL._AA240_.jpg

 

Det er nesten urettferdig å snakke om et hvilket som helst album i samme kontekst som Neutral Milk Hotels oppfølger til dette albumet, monumentale In The Aeroplane Over The Sea. Likevel overskygges ikke On Avery Island fullstendig. Som både lillebror og førstefødt er On Avery Island et vakkert stykke rufsete og drømmende indierock, på mange måter nesten perfekt innenfor rammene. Om man skal innvende noe blir det at albumet ikke vokser utover rammene på samme måte som sin oppfølger, og at frontfigur og vokalist Jeff Mangum ikke helt slipper taket ennå, og at On Avery Island derfor i sammenligning blir litt høflig og tilbakeholdent, men uavhengig bedømt er dette et strålende album.

 

Konklusjon

Glimrende debutalbum

 

Sporliste:

 

 

1. Song Against Sex

2. You've Passed

3. Someone Is Waiting

4. Baby for Pree

5. Marching Theme

6. Where You'll Find Me Now

7. Avery Island/April 1st

8. Gardenhead/Leave Me Alone

9. Three Peaches

10. Naomi

11. April 8th

12. Pree-Sisters Swallowing a Donkey's Eye

 

 

 

Sjanger: Rock, indie

Høydepunkt: Song Against Sex, You've Passed, A Baby For Pree, Where You'll Find Me Now, Gardenhead/Leave Me Alone, Three Peaches, Naomi

YouTube: Baby For Pree / Where You'll Find Me Now (live 1997), Gardenhead (live),

(live 1997)

Karakter: 8.5/10

 

 

 

In The Aeroplane Over The Sea (1998)

 

51SH164VZ7L._AA240_.jpg

 

Dette er intet mindre enn en av rockhistoriens store klassikere, en feberhet og grensesprengende stream-of-conciousness-beretning om det å vokse opp og våkne opp, samtidig som det er en slags elegi over Anne Frank og hennes død. Motivene flettes inn i hverandre, og det skapes en verden der våknende frykt veksler med håp, sorg og optimisme går hånd i hånd, og Jeff Mangum vrenger sjela og sprøyter musikken full av desperasjon og livskraft.

 

Det høres kanskje voldsomt ut, og det er på mange vis et tåpelig prosjekt å skrive noe om In The Aeroplane Over The Sea (ItAOtS). Du kan holde verdens vakreste rose foran deg, men å beskrive dens fullkommenhet blir en vanskelig balansegang der det gjerne tipper over i det fullstendig tåpelige i jakten på superlativer. Når jeg likevel velger å skrive en albumguide til Neutral Milk Hotel og spesielt ItAOtS, er det ut fra en tanke om at flere fortjener å høre (om) dette bandet, så jeg må bare be dere om å se forbi mine blødmer og gi bandet en sjanse :)

 

Musikalsk kan man karakterisere ItAOtS som "indierock", og det er vel et vidt nok begrep, i og for seg. Instrumenteringen veksler mellom akustisk og elektrisk, med innslag av brass og orgler der det måtte passe.

 

Jeg gir dette albumet 10/10, fordi jeg ærlig og oppriktig mener at det er verdt det. Jeg har skrevet noen albumguider her tidligere, og karakteren 10 har ikke akkurat sittet løst, og det er fordi jeg mener at et album som får 10/10 må tilby noe mer enn at jeg skal synes det er fett, eller at det skal være blant en artists "topp 5". Tieren er helt spesiell, en tidløs klassiker som kommer til å leve videre, noe In The Aeroplane Over The Sea kommer til å gjøre, om det finnes noen form for rettferdighet i verden.

 

Albumet starter med løst sammenhengende King Of Carrot Flowers part 1 og King Of Carrot Flowers part 2 & 3. Allerede fra første takt griper Jeff Mangum taket i deg, første strofe... When you were young you were the king of carrot flowers... det hogger tak i deg, og fortellingen om en oppvekst i et problemhjem med utflukter til en egenskapt fantasiverden etableres.

 

Tittellåta følger på, en uendelig vakker og gåsehudframkallende hyllest til kjærlighet, eller kanskje heller technicolor-minnet om kjærlighet, melankolien slipper ikke helt taket... Now how I remember you / How I would push my fingers through your mouth to make those muscles move / That made your voice so smooth and sweet...

 

Two-Headed Boy er muligens albumets aller beste låt. En mørkt fascinerende, manisk fantasi der et bilde av en tohodet gutt oppbevart på glass ekspanderes, settes inn i en tenkt historie... Two headed boy / There is no reason to grieve / The world that you need is wrapped in gold silver sleeves / Left beneath Christmas trees in the snow ... sangen glir over i sørgetonene fra The Fool, en slags begravelsesmarsj.

 

Holland, 1945 skrur opp tempoet, en triumferende fortelling om Anne Frank og hennes gjenfødelse... The only girl I've ever loved / Was born with roses in her eyes / But then they buried her alive / One evening 1945 / With just her sister at her side / And only weeks before the guns / All came and rained on everyone / Now she's a little boy in Spain / Playing pianos filled with flames / On empty rings around the sun / All sing to say my dream has come...

 

Mystiske og korte Communist Daughter følges opp av brilliante Oh Comely, som også muligens er albumets aller beste låt, hehe. Jeff Mangum med kassegitar, her kommer de marerittaktige bildene som perler på en snor... Your father made fetuses with flesh licking ladies / While you and your mother

were asleep in the trailer park... The movements were beautiful / All in your ovaries / All of them milking with green fleshy flowers / While powerful pistons were sugary sweet machines / Smelling of semen all under the garden / Was all you were needing when you still believed in me... And I know they buried her body with others / Her sister and mother and 500 families / And will she remember me 50 years later / I wished I could save her in some sort of time machine... delt i tre deler er Oh Comely et åtte minutters dypdykk ned i Jeff Mangums kvernende underbevissthet, som du neppe kommer uskadet fra.

 

Ghost er nok en triumferende beretning om Anne Frank, og hvordan døden overvinnes av evig liv... And she was born in a bottle rocket, 1929 / With wings that ring around a socket / Right between her spine / All drenched in milk and holy water / Pouring from the sky / I know that she will live for ever / She won't ever die... denne gangen er den påfølgende instrumentalen, Untitled, livsbejaende, en understreking av at døden ikke nødvendigvis er endestasjon.

 

Albumet avrundes med Two-Headed Boy part 2, som muligens er albumets aller beste låt. Hørt den før? Det er like fullt sant. En perfekt, akustisk avslutning, som får meg på gråten nesten hver gang. Melankolsk, optimistisk, hjerteskjærende... Blister please with those wings in your spine / Love to be with a brother of mine / How he'd love to find your tongue in his teeth / In a struggle to find secret songs that you keep wrapped in boxes so tight / Sounding only at night as you sleep... Ord strekker ikke til for å beskrive hvor uendelig vakkert dette er.

 

Etter at musikken toner ut, avsluttes ItAOtS med litt klunking mens Jeff reiser seg fra stolen og setter fra seg gitaren... og forsvinner. Sukk :cry:

 

Konklusjon

Et av tidenes beste indie-album

 

Sporliste:

 

 

1. The King Of Carrot Flowers part 1

2. The King Of Carrot Flowers part 2 & 3

3. In The Aeroplane Over The Sea

4. Two-Headed Boy part 1

5. The Fool

6. Holland, 1945

7. Communist Daughter

8. Oh Comely

9. Ghost

10. (Untitled)

11. Two-Headed Boy part 2

 

 

 

Sjanger: Rock

Høydepunkt: Alle, helheten, men spesielt In The Aeroplane Over The Sea, Two-Headed Boy part 1 & 2 og Oh Comely

YouTube: In The Aeroplane Over The Sea (live 1997),

(live 1997)

Karakter: 10/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantatsisk guide! Neutral Milk Hotel er skambra. In The Aeroplane Over The Sea var et av de første indie albumene jeg hørte og sammen med The Moon & Antarctica (Modest Mouse) introduserte det meg til indie sjangeren.

 

Begge disse albumene står fortsatt som noen av favorittalbumene mine gjennom tidene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takk for gode ord. Neutral Milk Hotel betyr mye for meg, det er godt å høre at det finnes flere der ute som har fått flerret dette bandet inn i sjelen :-)

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal ta det med, men Jeff Mangum har også gitt ut et livealbum med NMH-sanger, kalt "Live At Jitter Joe's". Denne innspillingen ble utgitt i 2001 som et soloalbum (altså ikke som Neutral Milk Hotel), og er ikke så mye mer enn en bootleg pakket inn i et papiromslag; en plakat med en tegning av en elefant.

 

Live At Jitter Joe's (2001)

 

51JEV-TuzAL._AA240_.jpg

 

For å si det kort og greit, dette albumet vil nok appellere kun til fans av Neutral Milk Hotel. Har du ikke hørt bandet før, er dette IKKE stedet å begynne. Det er et til tider vanskelig album å lytte gjennom, ikke fordi det er dårlig, men fordi det ikke er virkelig godt, noe som er vanskelig å svelge om man har blitt sugd inn i Jeff Mangums univers.

 

Låtene her er i utgangspunktet fantastiske, men en noe rotete framføring ødelegger en del. Mangums svakheter som vokalist blir plutselig irriterende live, og en del av det magiske lydbildet fra studioinnspillingene er borte. Der låtene skimrer som luftspeilinger i studioversjon, faller de til dels brekende til jorden live.

 

Mye av materialet her er definitivt både hørbart og genuint rørende, men det får i alle fall meg til å lengte etter å sette på Neutral Milk Hotels to studioalbum i stedet.

 

Konklusjon

Halvveis vellykket livealbum

 

Sporliste:

 

 

1. Introduction

2. A Baby for Pree

3. Two-Headed Boy

4. I Will Bury You in Time

5. Gardenhead/Leave Me Alone

6. Two-Headed Boy Part Two

7. I Love How You Love Me

8. Engine

9. Naomi

10. King of Carrot Flowers Part Two

11. King of Carrot Flowers Part Three

12. Oh Comely

 

 

 

Sjanger: Rock, indie

Høydepunkt: De ikke ellers tilgjengelige/utgitte låtene; I Will Bury You In Time, I Love How You Love Me, Engine

Karakter: 6/10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Fantastisk band. Bare så synd at de slutta så tidlig, men på en annen side ville det vert veldig vanskelig å følge opp in the Aeroplane Over The Sea. Nokk kalle Two-Headed Boy som platas beste sang. Alikevell er det helheten som gjør dette til et fantastisk album. Et Album skulle hatt så utrolig mye mer kred i de store kretser enn det de faktisk får. Et litt glemt album som alikevell skulle hatt så mye mer oppmersomhet en Urban Hyms fra the Verve for eksempel. 1990-tallets beste album!

 

Ellers enig i at førstealbumet er veldig bra, men blir selfølgelig satt i skyggen av Itaots. Bestilte forøvrig Itaots på nytt i går etter å ha leita i evigheter etter den forgie jeg hadde, selfølgelig dukka den opp igjen i dag :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enda en veldig god guide av deg, svinepelz.

 

Vanligvis bryr jeg meg ikke noe særlig om indierock o.l., men etter noen gjennomhøringer av ItAOtS liker jeg akkurat det albumet godt (og jeg liker det bedre og bedre for hver gang jeg hører på det). Jeg lurer på hva som foregikk oppe i hodet til Jeff Mangum da han skrev tekstene.

Nesten hver eneste setning kan tolkes på minst fem forskjellige måter, og uansett hvilken måte du tror på er det enten fascinerende, forstyrrende, forvirrende (tilfeldig at jeg tok tre ord som begynner på "f" etter hverandre ..?) kult, eller vakkert.

 

Akkurat nå leser jeg kommentarer på songmeanings.net, og det forminsker ikke akkurat inntrykket mitt.

 

@svinepelz: Kan du skrive dine meninger om noen av sangene eller deler av sangene?

 

PS: Ja, jeg vet at denne tråden egentlig ble laget for mer enn et år siden. :p

Lenke til kommentar

Selv gamle tråder fortjener å leve, særlig når det er diskusjonstråder som egentlig aldri blir utdaterte. Det vil aldri bli feil å diskutere Neutral Milk Hotel :-)

 

Mine meninger om noen av sangene, vet ikke helt hva du mener egentlig - jeg har da skrevet litt om noen av dem, i det minste. Tenker du på dypere analyser? Jeg tror ikke jeg er i stand til å tilføre tekstene noe vesentlig ved å prøve å grave i hva de egentlig betyr. Tekstene er utrolig gode - som du sier, fascinerende, forstyrrende og forvirrende. Og fantastiske! Det er lydrim, metaforer, et rytmisk og flytende språk som lodder uvanlige dybder. Jeg syns det er stor poesi.

 

Jeg vet at mange syns denne plata er oppskrytt. Mye handler om resonnans, hva slags "vibrasjoner" man er stilt inn på. Dette albumet treffer meg rett i hjerterota, mens for andre er det antakelig bare noe remjende vås som man ikke gidder forholde seg til. Så kan man jo filosofere over om det er synd, eller bare en selvsagt konsekvens av at vi alle er forskjellige :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente "dypere analyser", men jeg får klare meg med SongMeanings i mellomtiden (jeg vet du egentlig har lyst til å skrive side på side om tekstene deres! :p). Mye interessant som er foreslått der.

 

Det siste du sier gjelder jo med mye kjent og godt likt musikk, men ItAOtS er et ganske ekstremt tilfelle, ja.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Cool! :) Er kanskje litt "annerledes" i forhold til "On a very Island" og "In an aeroplane over the sea" Spesielt sangen "Aunt Eggma Blowtorch" . Men jeg liker den egentlig ganske godt :)

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...