Gå til innhold

Hva synes du om Sigma 30mm f1,4?


Anbefalte innlegg

Skal sannsynligvis kjøpe dette objektivet i løpet av uken. Har lest en del om det og det kommer ut bra i tester. Dette med kalibreringen kan jo fikses hvis det skulle være noe problem. Jeg lurer på om dere som har dette objektivet eller har hatt det, vil skrive litt om hva dere syns om det. Vil gjerne høre + og -... Har D40 selv så dette er vel nesten eneste alternativ innen det jeg ser etter, med tanke på autofokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også vurdert dette pga lysstyrke og testen hos Photozone (testet på Canon) viser at det har veldig god oppløsning i senter. Men utenfor senter derimot er oppløsningen nesten skremmende dårlig. Vignetting og CA er også ganske betydelig til å være et objektiv med fast brennvidde, men som du sier, er det ikke mange alternativer som gir autofokus sammen med D40.

 

Pga noe dårlig ytelse, og at jeg har autofokusmotor i huset, valgte jeg Nikkor 35mm f/2.

 

PS Litt tankespinn, siden Nikkor 28mm f/1,4 gikk ut av produksjon i fjor, etter bare 12 år. Er det tillatt å håpe på at det kommer et Nikkor AF-S 28mm f/1,4 snart....? :hmm:

Lenke til kommentar
Er det tillatt å håpe på at det kommer et Nikkor AF-S 28mm f/1,4 snart....? :hmm:

9128579[/snapback]

Om det ikke er tillatt, så må politiet komme og hente meg, for jeg har drømt om det en stund... Nylig nevnte jeg for kona at om jeg får Nikkor 28/1.4, så skal jeg gå med på å kjøpe hund (jeg er på en måte Øyvind Dahles antitese når det kommer til hunder... ;)). Jeg ble litt overrasket da hun syns det var en grei deal.

 

Uansett - back on topic. Sigma 30/1.4 er objektivet jeg hater å elske... Jeg har tatt utrolig mange gode stemningsbilder med det, som jeg umulig kunne tatt med noe annet objektiv (annet enn den omtalte Nikkoren), det har god fargegjengivelse og nydelig bokeh, og etterhvert som jeg har blitt kjent med det har jeg fått en veldig god treffprosent sammen med D70'n. Vel har den veldig rufsete oppløsning utenfor senter, dårlig nok til at det syns, men like vel har jeg ingen motforestillinger mot å bruke den på f/1.4 når det trengs (plukket fra de siste par ukene):

176265611-S.jpg176266007-S.jpg174113418-S.jpg

 

Et supert verktøy.

 

Med min D200 vil den ikke leke i det hele tatt - hvorfor vet jeg ikke. Jeg har levert den inn til service uten resultat - verkstedet kunne ikke finne noe galt, annet enn en svak frontfokus som var "innenfor slingringsmonnet". Uansett, så sliter jeg med kraftig bakfokus der, men jeg vet jo at det fins folk her på forumet med D200+Sigma 30mm, så jeg tror ikke det er et systematisk problem... (Edit 4/9-07: Siden tråden er vekket opp igjen, er det vel grunn til å legge til at jeg nå er ganske sikker på at det er kameraet som er problemet, ikke objektivet. Treffprosenten med 50/1.8 er også forsvinnende liten.)

 

Edit: Her er et bilde som greit eksemplifiserer hvor brutalt skarpheten dabber av fra senter, selv ved f/3.noe:

Et helt uinteressant bilde på nesten 5MB av en ensfarget monitor

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: det siste eksempelbildet til Anew viser vignettering mer enn noe annet. En skjerm er vel neppe egnet til å gi et korrekt bilde av skarphet?

9129866[/snapback]

Ikke enig. Om du studerer bildet, så ser du at man i senter kan identifisere de enkelte subpixlene (altså hver enkelt R, G og B som utgjør en pixel), og faktisk se ledningsbanene mellom dem. Ganske kort vei ut ifra senter begynner ting å gå over i en grøt. I hjørnene er det bare grøt.

 

Lysavfallet mot hjørnene er forøvrig groteskt overdrevet i dette eksempelet pga. autolevels på et bilde av en ensfarget skjerm.

 

Edit: Lenket ved en feil til en nedskalering av bildet. Nå ligger originalen der i full oppløsning. Mulig det gir et bedre bilde av hva som skjer utover mot hjørnene.

 

Edit 2: Jeg må også presisere at dette ikke på noen måte hindrer meg i å ha stor glede av dette objektivet. Ett av mine klart mest brukte.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Anew: Fine eksempelbilder. Det er hovedsakelig denne type bilder jeg kommer til å knipse med dette objektivet. Portrett, innendørs, uten blitz. Kommer nok også til å ta landskapsbilder og en del andre utendørsbilder. Er det noen typer bilder linsa ikke egner seg til å ta?

Lenke til kommentar

Sigma 30mm f/1,4 er et ypperlig objektiv til sitt bruk. Det er et objektiv for de som liker å ta bilder ved f/1,4 selv når det er sol. Det er ikke noe for pikseltellere som kjøper et f/1,4 objektiv for å bruke det på f/8.

 

Det er uskarpt i hjørnene, har vignettering og fokusen er realtivt sær. Vignetteringen og uskarpheten kan sees som en fordel, man tar ikke bilder ved f/1,4 fordi man liker bilder som ser ut som de er tatt med et kompaktkamera.

 

Fokusen på D200 er litt underlig, jeg har lært meg til å fokusere på nytt når det høres ut som objektivet nøler.

 

Hvis jeg hadde kjøpt det for å ta knivskarpe landskapsbilder så hadde det vært helt ubrukelig men til den bruken jeg hadde tenkt så er det meget bra.

Lenke til kommentar
Fokusen på D200 er litt underlig, jeg har lært meg til å fokusere på nytt når det høres ut som objektivet nøler.

9131100[/snapback]

Jepp, dette har jeg opplevd med Sigmaen også på min D200 - men bare innimellom. Er uansett ikke noe stort problem synes jeg; bare trykke ned utløseren en gang til så funker det som regel fint uten at det tar mer enn et halvt sekund ekstra.

 

Bruker 30mm'en mye :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest at dette objektivet har dårlig skarphet og sliter generelt i utkantområdene av bilderammen, men hva gjør vel egentlig det? Hadde jeg kjøpt dette objektivet, haddet vært for å bruke det til å ta portrettbilder med svært lav blenderåpning, og da blir jo alt annet enn fokuspunktet diffust. Hva er da problemet?

 

Jeg vet imidlertid ikke hvor ille problemet er. Hvis øynene til modellen jeg skal ta bilde av er litt over to tredjedeler mot en ytterkant av bilderammen, vil jeg da oppleve oppleve problemene til objektivet som en hidring? Vil da altså fokuspunktet ikke oppnå den samme skarpheten det ville fått hvis det var i sentrum? Da er saken en helt annen.

Lenke til kommentar

 

Aargh! Smerte!

 

 

Har vurdert et fastobjektiv, siden jeg syns 50mm blir for trangt enkelte ganger, og for lite til head-shot. tror 30mm og 85mm vil passe meg bedre...

9134613[/snapback]

 

Er nok noen som kaprer deg dag også - så pass deg :p

 

Ellers vil jeg si at jeg støtter deg i at 50mm er ugreit innemellom. Isteden for 30/28mm heller jeg mer til 24mm. Og et interessant alternativ til 85mm er jo Tamron's 90mm Macro - for de som har slike interesser.

 

Tilsutt, anew har imponert med bildene. Det er tydelig at flotte bilder er mulig med det objektivet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er nok noen som kaprer deg dag også - så pass deg  :p

9134644[/snapback]

 

Jeg vet hva du sikter til, og passer bra, men det var ikke det jeg tenkte på, kun Anew som skjønner.

 

 

Ellers vil jeg si at jeg støtter deg i at 50mm er ugreit innemellom. Isteden for 30/28mm heller jeg mer til 24mm. Og et interessant alternativ til 85mm er jo Tamron's 90mm Macro - for de som har slike interesser.

9134644[/snapback]

 

Akkurat. Tenkt å gå for en lang makro nå, og kjøpe en kort senere, og tenkte da på Tamron 90mm, som portrett også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...