Gå til innhold

Hva synes du om Sigma 30mm f1,4?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det bare meg eller er det lett for å overeksponere med enne linsa i sollys? bildebrikka på kameraet ble nettopp justert og jeg fikk denne linsa rett etter reperasjonen så jeg lurer på om det kan ha noe å si....

Er noen som har problemer med at Sigma-objektiver gir litt lysere bilder ja, så det kan være du bør kjøre på 0.3 eller 0.7EV eksponeringskompensasjon med objektivet...
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er det lett for å overeksponere med enne linsa i sollys? bildebrikka på kameraet ble nettopp justert og jeg fikk denne linsa rett etter reperasjonen så jeg lurer på om det kan ha noe å si....

Er noen som har problemer med at Sigma-objektiver gir litt lysere bilder ja, så det kan være du bør kjøre på 0.3 eller 0.7EV eksponeringskompensasjon med objektivet...

9477506[/snapback]

Den eneste logiske forklaringen på dette fenomenet er at Sigma faktisk oppgir en litt mindre blender enn de faktisk har. Det stemmer overens med mine erfaringer også. Sigmaoptikken er faktisk litt mer lyssterk enn det som står på dem, men elektronisk sender de samme data som de oppgir. Selv må jeg nesten altid eksponere litt under null, men jeg ser på det som en liten fordel. Da kan man knipe til slik at lukkertiden kommer nærmere en akseptabel lengde, selv om det er marginalt.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt dette objektivet, og har hatt det i en snau ukes tid. Muligheten til å ta bilder innendørs kun med tilgjengelig lys er flott, men jeg har hatt en del problemer med autofokusen. Den virker veldig unøyaktig, særlig ved lite lys. Jeg kan da oppleve å måtte ta 2-3 bilder for å få et skarpt bilde. Det virker som om objektivet er mer kresen mtp kontraster i fokusområdet enn objektivet som fulgte med kameraet mitt (D40), og det er vanskelig å fokusere på ansikter. Fokuserer jeg på svarte streker på hvit bakgrunn eller vice versa går det greit, men "vanlige" motiver er vanskelig...

 

Jeg har også brukt et skjema for å teste for evt front/bakfokusering (lastet ned via link fra dette forumet), og det virker ikke som om dette er problemet. Fokusering går bra når det er mye lys og skarpe kontraster i motivet.

 

Hva tror dere, er disse fokusproblemene noe jeg må leve med, eller har jeg fått et mandagseksemplar som bør sendes tilbake til Sigma?

Lenke til kommentar

Prøv å sammenlign på samme blenderåpning og i samme belysning med det andre objektivet du har.

 

I dårlig lys er det vanskeligere å fokusere perfekt og på f/1,4 så vises selv de minste feil som er usynlige på mindre blenderåpninger. Mange av de som har problemer med f/1,4 fokuserer på feil sted. Det er stor forskjell om du legger fokus på øyet eller midt på nesen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd å bruke den på mindre blenderåpninger (3,5), og det virker som om treffprosenten stiger da (eller: jeg ser ikke de mindre fokus-bommertene så godt pga større DOF). Men jeg synes fortsatt ikke den treffer like ofte som min billige & enkle 18-55 f 3,5...

 

Kanskje dette bare er en treningssak, men synes fortsatt det er irriterende å bomme så ofte.

Lenke til kommentar

f/1.4 er utfordrende. Dels må du, som Kristallo sier, være veldig bevisst på hvor og hvordan du legger fokuspunktet, spesielt på tette utsnitt, men det kan også være at denne optikken avslører kalibreringsfeil i kameraet - det skjedde med meg på D70'en min.

 

Til å begynne med hadde jeg kjempeproblemer, men etter litt testing opdaget jeg at kameraet feilfokuserte med alle objektivene mine - det var bare det at jeg aldri hadde brukt blendere større enn f/2.8, og da ble resultatet ok. Jeg leverte kameraet til service, og etter at jeg fikk det tilbake, har fokus sittet perfekt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er utfordrende å treffe perfekt fokus på f/1.4, men med fokusering på øynene istedet for nesetippen treffer jeg mye bedre. Ellers bruker jeg f/2.0 og treffer så og si hver gang. I veldig dårlig belysning er det vel vanskeligere med alle objektiver å treffe fokus? Har også testet for front/bakfokusering med skjema og der satt fokuset perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...