Gå til innhold

Dream Theater, en albumguide!


Tobo-Potato

Anbefalte innlegg

Her kommer en albumguide til mitt, og mange andres favorittband, nemlig Dream Theater!

 

mainpic.jpg

James LaBrie - Vokaler

John Myung - Bass og Chapman Stick

John Petrucci - Gitar og vokaler

Mike Portnoy - Trommer og vokaler

Jordan Rudess - Keyboard, Continuum Fingerboard og Lap Steel Guitar

Intro

Dream Theater startet i 1985 ved Berklee School of Music i New York. Det var bassisten John Myung og gitarist John Petrucci som engasjerte trommis Mike Portnoy til å starte et musikkprosjekt sammen. Kevin Moore, som var en barndomskamerat av Myung og Petrucci kom med i gruppen sammen med Chris Collins som vokalist. Bandet Majesty var nå blitt dannet. Bandet spilte inn mange sanger som senere skulle bli Dream Theater klassikere, blant annet A Change of Seasons og Metropolis, Pt. 1. Majesty hadde små spillejobber på lokale klubber i New York, mens de øvde og skrev sanger på harde livet. Chris Collins ble sparket ut av bandet grunnet mye useriøsitet og kanskje lave ferdigheter som vokalist. Istedet kom Charlie Dominici inn i bandet og Majesty spilte inn sitt første album som Dream Theater.

 

Alle tracklists er skjult under hvert album.

 

When Dream and Day Unite - 1989

41DN8BDPA0L._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. A Fortune in Lies

2. Status Seeker

3. The Ytse Jam

4. The Killing Hand

5. Light Fuse and Get Away

6. Afterlife

7. The Ones Who Help to Set the Sun

8. Only a Matter of Time

Images and Words - 1992

66f4224b9da0f6f0c197c010._AA240_.L.jpg

Images and Words er en av mine Dream Theater favoritter, albumet er veldig progga, men viser også noe av det mer heavy som finnes i Dream Theater. Albumet starter godt og hardt med Pull Me Under, som er en av DTs store hits gjennom tidene. Alt roes litt ned igjen ved neste snag som er Another Day. En god ballade som er med på å gjøre albumet til et relativt rolig og avslappet Dream Theater album. Etter denne kommer da Take the Time som gir nye gnister til Images and Words fine smelteovn mellom det progga og det mer heavy. Selv om sangen ikker er veldig heavy mener jeg at den hvertfall får dampen opp etter Another Day. Surrounded starter rolig, men blir litt mer aggresiv etterhvert og etter min menig er dette også en sang som er med på vise at Dream Theater er et veldig allsidig band som skifter mye i tempo og stil. Også kommer Metroplis, Pt. 1. Metropolis er etter min mening en av de mest episke Dream Theater sangene noen sinne, og ihvertfall på Images and Words. Under a Glass Moon er neste sang og den trekker bare den heavy delen av albumet samtidig som den er kanskje det beste eksempelet på dette albumet hva gitarist John Petrucci er god for! Wait for Sleep er enda et eksempel på balader på Images and Words. Og til slutt kommer da sangen Learning to Live som gir en fin, men fortsatt litt rocka avsluttning på albumet.

 

Images and Words er etter min emnig en av de mest progga albumene til Dream Theater og jeg anbefaler albumet til alle som er intresert i bandet, og de som kanskje vil bli mer kjent med den progressive delen av bandet. Images and Words - Ett progga og rolig album!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Pull Me Under

2. Another Day

3. Take the Time

4. Surrounded

5. Metropolis, Pt. 1

6. Under a Glass Moon

7. Wait for Sleep

8. Learning to Live

Awake - 1994

510MXXHV8RL._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. 6:00

2. Caught in a Web

3. Innocence Faded

4. Erotomania

5. Voices

6. The Silent Man

7. The Mirror

8. Lie

9. Lifting Shadows Off a Dream

10. Scarred

11. Space-Dye Vest

Falling into Infinity - 1997

41R3Y05N8YL._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. New Millennium

2. You Not Me

3. Peruvian Skies

4. Hollow Years

5. Burning My Soul

6. Hell's Kitchen

7. Lines in the Sand

8. Take Away My Pain

9. Just Let Me Breathe

10. Anna Lee

11. Trial of Tears

Scenes From a Memory - 1999

41MA55M020L._AA240_.jpg

Scenes From a Memory er et av albumene til Dream Theater som kan være lurt for folk som ikke har hørt så mye DT fra før av. Dette er fordi albumet inneholder mye av de progga elementene som Dream Theater er mest kjent for, pluss at den har noen som sanger som er greit heavy, eksempelvis Home.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Regression

2. Overture 1928

3. Strange Deja Vu

4. Through My Words

5. Fatal Tragedy

6. Beyond This Life

7. Through Her Eyes

8. Home

9. The Dance of Eternity

10. One Last Time

11. The Spirit Carries On

12. Finally Free

Six Degrees of Inner Turbulence - 2002

61dV5hzw3WL._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. The Glass Prison (13:52)

2. Blind Faith (10:21)

3. Misunderstood (9:32)

4. The Great Debate (13:45)

5. Disappear (6:45)

6. Six Degrees of Inner Turbulence (42:02)

I. Overture

II. About to Crash

III. War Inside My Head

IV. The Test That Stumped Them All

V. Goodnight Kiss

VI. Solitary Shell

VII. About to Crash (Reprise)

VIII. Losing Time/Grand Finale

Train of Thought - 2003

41FER4T0M5L._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. As I Am

2. This Dying Soul

3. Endless Sacrifice

4. Honor Thy Father

5. Vacant

6. Stream of Consciousness

7. In the Name of God

Octavarium - 2005

31EK4S4XTEL._AA240_.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. The Root of All Evil

2. The Answer Lies Within

3. These Walls

4. I Walk Beside You

5. Panic Attack

6. Never Enough

7. Sacrificed Sons

8. Octavarium

Systematic Chaos - 2007

51anPH5PYLL._AA240_.jpg

Systematic Chaos er DTs nyeste album og er et veldig heavy album på DT skalaen, men har noen innslag av den klassiske progga stilen til Dream Theater.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. In the Presence of Enemies Pt. 1 (9:00)

2. Forsaken (5:36)

3. Constant Motion (6:55)

4. The Dark Eternal Night (8:51)

5. Repentance (10:43)

6. Prophets of War (6:01)

7. The Ministry of Lost Souls (14:57)

8. In the Presence of Enemies Pt. 2 (16:38)

 

Lenker:

Dream Theater - The Official Site

DTNorway - Norsk Dream Theater Fanklubb

Diskusjon.no - Dream Theater, en albumguide!

YouTube - roadrunnerrecord's Dream Theater playlist

Myspace - Dream Theater

 

Mer informasjon om hvert enkelt album og videre utfylling av albumguide kommer etterhvert!

post-128810-1185613950_thumb.jpg

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, satt å tenkte at det burde komme en albumguide til Dream Theater snart, og jaggu kom det ikke en også;) skulle bare mangle, for bandet er så utrolig bra. Selv kjøpte jeg plata Images And Words for rundt en måned siden, og er veldig fornøyd :)

veldig progressiv, og ikke så heavy som f. eks. train of thought vil jeg tro, men nonetheless, et must i platesamlingen til de som hører på progressiv metal/rock.

 

stå på! er ikke den siste DT skiva jeg kjøper, så kom med forslag :)

Lenke til kommentar
hehe, satt å tenkte at det burde komme en albumguide til Dream Theater snart, og jaggu kom det ikke en også;)

9074953[/snapback]

 

Hvor? Jeg ser ingen albumguide..

 

Ingen vits i å poste bilder av album samt tracklist. Det kan du finne på wikipedia. Meningen med en albumguide er å høre personlige kommentarer og anbefalinger.

Jeg jobbet lenge med mine albumguider (se link i signatur) men postet de aldri før de var helt ferdige.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
hehe, satt å tenkte at det burde komme en albumguide til Dream Theater snart, og jaggu kom det ikke en også;)

9074953[/snapback]

 

Hvor? Jeg ser ingen albumguide..

 

Ingen vits i å poste bilder av album samt tracklist. Det kan du finne på wikipedia. Meningen med en albumguide er å høre personlige kommentarer og anbefalinger.

Jeg jobbet lenge med mine albumguider (se link i signatur) men postet de aldri før de var helt ferdige.

9084153[/snapback]

Herregud, mannen må da få lov til å poste en uferdig albumguide om han vil. Står da klart og tydelig at den er under utvikling, og at den er langt fra ferdig. Ser ingen grunn til å "skjule-verket" bare fordi det ikke er ferdig enda.
Lenke til kommentar
eeey, fett med en DT albumguide ;D

 

For ferskinger tenker jeg : Images & Words, Awake eller Six Degrees Of Inner Turbulence er det beste valget som den første plata.  :cool:

 

Noen som gleder seg til konserten i september eller?  :dribble:

9123588[/snapback]

 

Du glemte Scenes From A Memory, en fantastisk plate :love:

 

Det blir FETT med konsert, gleder meg som en liten unge :D:w00t:

Lenke til kommentar

Du kan jo legge til i første posten at de skiftet navn fra Majesty til Dream Theater fordi det var et annet band som kalte seg Majesty. Navnet Dream Theater hentet de fra en gammel nedlagt kino.

Sangen "Ytse Jam" er et lite hint til det gamle bandnavnet, da Ytsejam baklengs blir Majesty :)

Lenke til kommentar
hehe, satt å tenkte at det burde komme en albumguide til Dream Theater snart, og jaggu kom det ikke en også;)

9074953[/snapback]

 

Hvor? Jeg ser ingen albumguide..

 

Ingen vits i å poste bilder av album samt tracklist. Det kan du finne på wikipedia. Meningen med en albumguide er å høre personlige kommentarer og anbefalinger.

Jeg jobbet lenge med mine albumguider (se link i signatur) men postet de aldri før de var helt ferdige.

9084153[/snapback]

 

Helt enig i det Speik sier her. Dette er ingen albumguide. Virker som du er en DT-fan, Tobo-Potato, og da har du vel en del ting å komme med til en DT-albumguide, eller..?

 

Gjør ferdig guiden din. Vi mangler en DT-guide her på forumet!

Lenke til kommentar
Jeg vet SFAM er en fantastisk plate men jeg er ikke så sikker på om den passer som den første plata du kjøper  :hmm:

 

Men kan jo hende jeg tar HEEEEEELT feil :p

9125377[/snapback]

 

Neida, det var den første DT-platen jeg hørte og skaffet meg, selv om jeg brukte litt tid på å fordøye den.

Lenke til kommentar
Jeg vet SFAM er en fantastisk plate men jeg er ikke så sikker på om den passer som den første plata du kjøper  :hmm:

 

Men kan jo hende jeg tar HEEEEEELT feil :p

9125377[/snapback]

 

Neida, det var den første DT-platen jeg hørte og skaffet meg, selv om jeg brukte litt tid på å fordøye den.

9189348[/snapback]

 

Var faktisk den første DT plata jeg kjøpte også :p, brukte også litt tid på å fordøye den, så kjøpte jeg train of thought.

 

Men Awake ble favoritten :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...