Gå til innhold

Home Server RC1 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil være fordelene med å ha en server, kontra en winXP med mappedeling? (Hvis det kun er filer / skrivere som skal deles) Funker det ikke like greit med "just enable simple filesharing" da?

8867081[/snapback]

 

Jeg har vært tester av WHS siden starten og sett utviklingen operativsystemet har gått igjennom. Det er mildt sagt imponerende. Fordelene er at alle kan koble til et felles aksesspunkt. I tillegg er det mye mer sikkert enn å ha mapper på pcen åpne til enhver tid, og det er mye mer stabilt og brukervennlig.

 

En må huske på at en av de viktigste egenskapene til WHS er backupfunksjonen, så fordelene med WHS er mange

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar
Microsoft Home Server har nådd RC1-status. Du kan nå laste ned en 30-dagers prøveversjon.

8866925[/snapback]

30 dager?

Jeg har nettopp installert WHS (hjemme) og har ikke sett hva utløpsdatoen er i denne versjonen, men i forrige versjon (CTP) var lisensen gyldig i 6 måneder fra installasjonsdato. 30 dager høres noe kort ut - det betyr jo at det må/vil komme en ny versjon - RC2 eller Retail - innen 30 dager, hvis man skal unngå "driftsstans". Vi har jo også blitt "lovet" at det skal gå an å oppgradere fra RC til Retail uten å måtte kopiere dataene ut fra WHS først (- noe som ikke var mulig fra VTP til RC).

 

Er det ikke fortsatt slik at man må registrere seg som interessent, og når man mottar en invitasjon, kan man få lov til å laste ned WHS og motta en Product Key?

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned igår, og fikk 6 mnd.

 

Liker forøvrig konseptet veldig bra, og kommer nok til å fortsette med WHS etter at de 6 mnd er utgått. Bruker 2k3 nå, men vil tro at WHS gjør det mye enklere for resten av familien.

8867986[/snapback]

 

Å hvorfor det?

Lenke til kommentar

Hm, ser ikke helt markedet for en egen server versjon av windows for hjemmet. Tviler på at bruken av filservere blir veldig utbredt med det første. Det er stort sett den litt mer datainteresert delen av befolkningen (som ikke er så alt for stor) som i det hele tatt har begreper om en sentral filserver og slettes ikke alle innenfor denne kretsen ser behovet (vi har 3 maskiner her hjemme, uten at jeg har satt opp eller ser noe skrikende behov for noen fileserver, og jeg nok godt over gjennomsnittet datainteresert.

 

Jeg ser klart fordelen av å gjøre filer og backup enkelt tilgjengelig for alle maskiner på et nettverk, men man må jo huske på at mange husstander ikke har et nettverk engang. Ser av den grunn ikke noen stor potensiell kundegruppe (selv om den kanskje kommer om noen år).

Lenke til kommentar
Sikkert fint for oss som vil ha en liten hjemmeserver, folk som meg som ikke klarer å sette opp Linux-tjenere. Kommandolinjer er ikke greit for nybegynnere. :)

8868305[/snapback]

Deling av filer kan fint gjøres i både windows xp og linux uten bruk av kommandolinjen.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Jeg ser klart fordelen av å gjøre filer og backup enkelt tilgjengelig for alle maskiner på et nettverk, men man må jo huske på at mange husstander ikke har et nettverk engang. Ser av den grunn ikke noen stor potensiell kundegruppe (selv om den kanskje kommer om noen år).

8868320[/snapback]

"Bedre føre var enn etter snar", har kanskje Microsoft tenkt?

Jeg tror det er ganske mange hjem etter hvert som har flere enn en PC, og om de ikke har et nettverk fra før - noe jeg tror de fleste har; alle vil vel ha tilgang til Internet -, så er Home Server enda en grunn til å opprette et hjemme-nettverk.

 

Men det gjenstår jo å se om dette vil slå an utenfor beta-miljøet.

 

Uansett, risikoen er det jo Microsoft som tar, og de har råd til å gå på en og annen økonomisk smell.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til spesifikasjonskravene, men de burde ikke være høye.

8868517[/snapback]

 

Her er kortversjonen:

 

Minimum System Requirements:

CPU: 1 GHz Pentium 3 (or equivalent)

RAM: 512 MB

Hard drives: 70 GB internal (ATA, SATA, or SCSI) hard drive as the primary drive, and any number of additional hard drives of any capacity.

Network interface card: 100 Mbps

 

---------

Recommended System Requirements:

CPU: Pentium 4, AMD x64, or newer processor.

RAM: Same as the minimum (512 MB)

Hard drives: At least two internal hard drives with 300 GB as the primary (system) hard drive

Network interface card: 100 Mbps (or faster)

--------

 

You also need the following devices in order to install Windows Home Server:

DVD drive (bootable), keyboard, mouse, and monitor

 

When you are done installing it, you no longer need them attached to your home server. You can install and use the Windows Home Server Console on your home computers to configure Windows Home Server.

 

Note : Setup is not supported on laptops. Install Windows Home Server only on desktop or server hardware.

-----------------------------------

 

Det kan ligge en liten utfordring i å finne drivere for Windows 2003 Server, som jo WHS bygger på. MSI hadde ingen 2003-kompatibel LAN-driver for mitt hovedkort, men Abit hadde en for samme Realtek-chip, så jeg brukte den istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...