Gå til innhold

Hvorfor spiser valpen gress og jord?


Anbefalte innlegg

Hvorfor spiser valpen min gress og jord??

Hun gjør det hele tiden. Får hun tak i en liten klemt gressklump som ruller av hjula på gressklipperen er det fest, fiesta og goumet på en gang. Hun eelsker det.

 

Først trodde jeg hun bare gravde når hun lagde hull i bed og plen...men neida...det er tydligvis godteri dèt også.

 

Men hvorfor?

 

Bare lurer.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for mange gode svar. :-)))

God å høre at den lille @ ikke tar skade av gress og jord, og at andre gjør det samme. :-)

 

Jada, hun får markkur hver 6 uke. Har sjekket tørket avføring også, så den er helt fin.

 

Nei, hun kaster ikke opp...dèt hadde jeg lagt merke til.

Men katten jeg hadde før i tiden gjorde dèt, hvis en hårball satt fast.

 

Igjen; Tusen takk for alle svar! :-)))

Lenke til kommentar

Dette fant jeg på nett, det er en vet som har skrevet dette.

 

Det er ikke unormalt at hunder spiser gress for å rense magen.  Noen hunder tåler dårlig at det går lang tid mellom hvert måltid – på tom mage får de sur mage som kan gjøre at de kaster opp. Hos disse hundene kan problemet løses enkelt ved at de får små måltider litt spredt utover dagen.  Oppgulp av hvitt / lysegrønt slim slik hunden din har kan høres ut som en beskrivelse av spytt og slim blandet med gressets farge. Hunder som er irritert i munnhule/svelg eller hunder som er kvalme vil kunne få økt spyttproduksjon.  Hunder med betente mandler kan godt brekke seg på den måten du beskriver uavhengig av om de spiser gress. Daglig oppgulp av slim er ikke normalt og det kan være mange flere årsaker enn det jeg her har nevnt. Anbefaler deg å få tatt en helsesjekk på din schæfer. . Eiers observasjon er generelt en veldig viktig hjelp til å finne årsaker til hvorfor en hund er syk ! Observer derfor nøye når den brekker seg og gulper – om det er i tilknytning til måltid eller ei og i tillegg hyppigheten. Bruker hunden hele kroppen når den gulper/ brekker seg eller hva er det egentlig den gjør. Kan det være iblandet blod, kan det være iblandet galle ( gulig farge ) Blant annet disse spørsmålene vil nok dyrlegen spørre deg om.

 

Hunder er som barn – ” friske ” når de kommer til doktoren ... du kan være sikker på at hunden din ikke gulper/brekker seg hos dyrlegen.

Lenke til kommentar

Markkur hver 6. uke hørtes enormt mye ut. Ja, det er greit at de skal ha etter en liten stund når de har kommet til sitt nye hjem, for det er vanlig at de får med seg mark fra moren. Men etter det så er det vel mer å gi etter behov. Gir du hver 6. uke og så 4 ganger i året "bare for å gi" så vil jo ikke kuren lenger ha noen effekt etter en stund.

 

Ta heller et par kurer mens den er valp, og så ser du an behovet etter hvert. Jeg har ikke gitt mer enn 3 til min egen hund, og hun er 2 år nå.

Lenke til kommentar

Eg har gitt min etter behov. Dvs at eg merker at hunden ofte slikker seg der bak eller at han aker seg. Har bare måtte gi 2 ganger og han er snart 4. I det siste har han aket seg litt men da har eg sett at det er gress strå som henger litt igjen så eg er ikke sikker på om det er mark på gang. Får følge med og se.

Lenke til kommentar
Jeg trodde hunder åt gress for å spy, godt mulig jeg tar feil.

8785306[/snapback]

 

mm, bikkja vår gjorde det mye som valp

8796407[/snapback]

 

Da er man tilbake til det jeg skrev om at hunder spiser gress for å regulere magen... Noen ganger spyr de og andre ganger blir magen bare rolig igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...