Gå til innhold

TEST: Abit iDome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Testtonen på 30 Hz høres så vidt. Vi snakker altså om ganske mange dB med demping her. Først ved 33-35 dB begynner vi å ense noe særlig. Ved rundt 45 dB virker det som at ting begynner å komme mer i vater.

 

1. Mange dB med demping? Hvilket frekvensområde er høyttalerne oppgitt til å arbeide i da? ( Jeg vil tippe at det ikke finnes veldig mange 6,5" til tusen kroner som spiller noe særlig i området rundt 30hz.)

 

2. Hva menes ved 33-35dB? Eller 45dB? 45dB@30 hz? 45dB i forhold til hva? 0? Dette er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Testtonen på 30 Hz høres så vidt. Vi snakker altså om ganske mange dB med demping her. Først ved 33-35 dB begynner vi å ense noe særlig. Ved rundt 45 dB virker det som at ting begynner å komme mer i vater.

 

1. Mange dB med demping? Hvilket frekvensområde er høyttalerne oppgitt til å arbeide i da? ( Jeg vil tippe at det ikke finnes veldig mange 6,5" til tusen kroner som spiller noe særlig i området rundt 30hz.)

 

2. Hva menes ved 33-35dB? Eller 45dB? 45dB@30 hz? 45dB i forhold til hva? 0? Dette er jo bare tull.

8188736[/snapback]

 

jeg har muligens et svar til din frustrasjon.

 

Testtonen på 30 Hz høres så vidt.

Først ved 33-35 dB begynner vi å ense noe særlig. Ved rundt 45 dB virker det som at ting begynner å komme mer i vater.

 

her har de antageligvis bommet litt på hva dB er og Hz. bytt ut dB med Hz blir det litt enklere å forstå-

Lenke til kommentar
Jeg stusser litt på bruken av forkortelsen 'MDF'. Siden språket er norsk, hvorfor ikke kalle en spade for en spade og en sponplate (medium density fiberboard) for en sponplate (evt. fiberlaminat)?

8189576[/snapback]

Fordi en sponplate har helt andre egenskaper enn en MDF plate. ;)

 

MDF har mye større tetthet og mindre trefibre som gir en helt annen egenresonans.

 

MDF minner litt om Huntonitt..

 

om MDF :http://www.treteknisk.no/fullstory.aspx?m=25

 

om spon : http://www.treteknisk.no/fullstory.aspx?m=24

Endret av idos
Lenke til kommentar
Når ble digital forsterker en god ting?

8190179[/snapback]

 

cluet her var vel at forsterkeren på høyttalersettet har en optisk digital-inngang så du får kjørt digitalt helt til forsterkeren. men så var spørsmålet, greier den forsterkeren å behandle, dekode og produsere ett analogt signal klart for forsterkning som er likt eller bedre enn f-eks Creative's X-Fi lydkorts analoge utganger?

 

og hva med AC3, DTS, THX(II) og DD(+) kodede signaler? greier den å dekode og downsample flerkanals lyd til stereo? de fleste mediaspillere har mulighet til å sende lydsignalet ubehandlet fra kilden ut SP-DIF utgangen og dermed overlate surround dekodingen over til surround recieveren.

Lenke til kommentar
Når ble digital forsterker en god ting?

8190179[/snapback]

 

Antakelig mener de klasse-D-forsterker(?) som er en god ting fordi effektforbruket er vesetnlig mindre enn vanlig, og de kan dermed være mindre og trenger mindre kjøling, de blir nok utvilsomt billigere også.

 

Men isåfall lurer jeg på hva som skjer med det analoge signale? Blir det AD-konvertert?

 

At høyttaleren ikke har noe særlig futt på 30 Hz er vel ikek så overraskende, men generelt er det vel ikke så overraskende at det dempes litt, avhengig av nivå på lydsignalet. Høreterskelen på 30 Hz er jo over 60 db dårligere på 30 hz enn på 1000 hz.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som vi ser oppgir Abit effekten i RMS. Dette er vanlig blant produsenter av slikt lydutstyr til datamaskiner. RMS er dog ikke en helt god målemetode når vi snakker om forsterkere. Tallene for vanlig kontinuerlig effekt over hele frekvensregisteret hadde vi vært mer fornøyd med å få servert, og helst uten de helt store forvrengningene.

 

Hvorfor er ikke RMS ett godt måltall? Root Mean Square, som i tallverdi skal tilsvare likestrømseffekten som kretsen trekker, gir vel ett ganske nøyaktig tall på hvor mye effekt forsterkeren kan levere, og om det er mengden avgitt lyd man er ute etter er det vel bare å multiplisere denne med SPL for høyttalerelementene (som vi dessverre ikke får oppgitt)?

 

dessuten, den ohm-verdien som oppgis for høyttalere kalles impedans, som er en kompleks størrelse som følger andre regneregler enn det rent reelle begrepet motstand...

Lenke til kommentar

Som det stod i testen: "RMS er dog ikke en helt god målemetode når vi snakker om forsterkere. Tallene for vanlig kontinuerlig effekt over hele frekvensregisteret hadde vi vært mer fornøyd med å få servert, og helst uten de helt store forvrengningene."

 

De mener at RMS verdier som blir oppgitt kan likesågodt være målt på kun èn høyttaler på èn frekvens (eks 1kHz) med en forvrengning i lyden som ikke hadde vert akseptabel, som på begge høyttalere drevet samtidig med hele frekvensspekteret 20Hz-20kHz uten merkbar forvrengning. I det siste tilfellet vil RMS verdien være mindre, avviket vil være større dess dårligere elektronikk/strømforsyning som er brukt. I billigsegment hifi/lydutstyr er RMS-begrepet noe en bør ta med en neve salt og heller prøve utstyret før en gjør seg opp en mening.

 

En kan også merke seg at wattverdier oppgitt i etter 4ohm er en del høyere enn på 8ohms laster, men som nevnt tidligere er impedansen ikke konstant i en høyttaler.

 

Ellers må jeg si testen er grei den, jeg har iDome selv og er meget fornøyd. Fravær av dypbass ja desverre, men det serverer en basspunch som få andre pc-system samtidig som lydkvaliteten er veldig god selv fra hk's lydkort ved bruk av optisk TOSLINK. Så til musikk/spill på skrivebordet passer de utmerket.

Lenke til kommentar

Ha ha haaaa. Dere uopplyste mennesker! Glem alt dere tidligere har lært, det er PMPO som gjelder. :devil: Jeg ser at settet her er oppgitt til fattige 100W totalt. Da kan jeg bare opplyse om at jeg var innom Billighuset her om dagen, og der fant jeg et 5.1 surround system med inn og utgang, DVD-spiller, lys i displayet og masse andre tøffe ting for bare KR 998.- Denne kunne skilte med over 5000W PMPO! :wow: Jeg snakker 6 høyttalere, spiller og hela paketet i en 2 kilos pappeske på drøye 30 x 30 x 30cm og det beste av alt i disse tider med dyr strøm.... den trekker maks 1A fra lysnettet. Det var det sikringen var på.

Lenke til kommentar
Ha ha haaaa. Dere uopplyste mennesker! Glem alt dere tidligere har lært, det er PMPO som gjelder.  :devil: Jeg ser at settet her er oppgitt til fattige 100W totalt. Da kan jeg bare opplyse om at jeg var innom Billighuset her om dagen, og der fant jeg et 5.1 surround system med inn og utgang, DVD-spiller, lys i displayet og masse andre tøffe ting for bare KR 998.- Denne kunne skilte med over 5000W PMPO!  :wow:  Jeg snakker 6 høyttalere, spiller og hela paketet i en 2 kilos pappeske på drøye 30 x 30 x 30cm og det beste av alt i disse tider med dyr strøm.... den trekker maks 1A fra lysnettet. Det var det sikringen var på.

8198017[/snapback]

 

oi, ett slikt skulle jeg gjerne hatt :) tenk å få ut hele 5000 watt av bare 1A! Men hvor får den all denne effekten fra? tar den opp støyenergi fra lufta rundt seg og omdanner dette til ren lyd?

Lenke til kommentar
Ha ha haaaa. Dere uopplyste mennesker! Glem alt dere tidligere har lært, det er PMPO som gjelder.  :devil: Jeg ser at settet her er oppgitt til fattige 100W totalt. Da kan jeg bare opplyse om at jeg var innom Billighuset her om dagen, og der fant jeg et 5.1 surround system med inn og utgang, DVD-spiller, lys i displayet og masse andre tøffe ting for bare KR 998.- Denne kunne skilte med over 5000W PMPO!  :wow:  Jeg snakker 6 høyttalere, spiller og hela paketet i en 2 kilos pappeske på drøye 30 x 30 x 30cm og det beste av alt i disse tider med dyr strøm.... den trekker maks 1A fra lysnettet. Det var det sikringen var på.

8198017[/snapback]

 

oi, ett slikt skulle jeg gjerne hatt :) tenk å få ut hele 5000 watt av bare 1A! Men hvor får den all denne effekten fra? tar den opp støyenergi fra lufta rundt seg og omdanner dette til ren lyd?

8200208[/snapback]

 

 

De transformere opp spennigen.... til 5000 V :p .. P=U*I P=5000V*1A.... de bare gjør det uten sikrling før trafoen :p:w00t: ... hehe.. PMPO er det største TØVET som finnes...

Lenke til kommentar
Ha ha haaaa. Dere uopplyste mennesker! Glem alt dere tidligere har lært, det er PMPO som gjelder.  :devil: Jeg ser at settet her er oppgitt til fattige 100W totalt. Da kan jeg bare opplyse om at jeg var innom Billighuset her om dagen, og der fant jeg et 5.1 surround system med inn og utgang, DVD-spiller, lys i displayet og masse andre tøffe ting for bare KR 998.- Denne kunne skilte med over 5000W PMPO!  :wow:  Jeg snakker 6 høyttalere, spiller og hela paketet i en 2 kilos pappeske på drøye 30 x 30 x 30cm og det beste av alt i disse tider med dyr strøm.... den trekker maks 1A fra lysnettet. Det var det sikringen var på.

8198017[/snapback]

 

Sikkert kanonlyd til 998 kr :)

Man bør lukte lunta når man får seks høyttalere, forsterker, radio og dvd-spiller til under 1000 kr. Dette er ikke spesielt lovende.

 

Når det gjelder dyr strøm, kan jeg anbefale Sonys ES-serie med S-master pro forsterker. Disse digitalforsterkerne drar ikke allverden med strøm, og låter bra.

 

Jeg er i allefall fornøyd med min lille sak på 7x170 W 8 ohm rms.

Endret av framoeng
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...