Gå til innhold

Fedora Core 6 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunne noen tenkt seg å prøve ut RHEL? Eller gjerne forklare enkelt hvordan det virker? Kan jeg da bytte mellom Fedora og for eksempel Windows raskt?

7162054[/snapback]

 

Jeg har lagt inn Linux versjonen Ubuntu, og valgte "dual boot". Det innebærer at jeg får spørsmål i oppstarten om jeg ville starte Windows eller Linux - helt genialt spør du meg. Tror samme løsning kan velges for denne linux versjonen.

 

Jeg er ellers helt ny innenfor Linux. Kanskje noen kunne fortelle oss litt mer om Fedora Core 6, hvordan er den saml med Ubunut? Får man problemer med å skifte fra Ubuntu til denne(som når en skifter fra Windows). Jeg leste en gang en test av Fedora Core 3(tre), og da fikk den karakter 8 av 10.

7162099[/snapback]

Det er da helt vanlig at du får en oppstartsmeny, det var ikke noe slikt jeg siktet til. Jeg pratet om virtualisering, som skal kunne ha flere systemer kjørende samtidig. ;)

 

Ubuntu sitter jeg i forresten selv akkurat nå.

Lenke til kommentar

Bare peker ut en liten feil i artikkelen. Fedora Core bygger ikke på RHEL... Det er omvendt, RHEL 5 bygger på Fedora Core 5 og 6. Fedora Core har tidligere vært omtalt som RHEL's beta distro, selv om Fedora Core er ganske stabil...

 

Ville heller sagt at CentOS er nærmere å være gratisalternativet til RHEL

 

CentOS er RHEL bare uten Support og at logoene er byttet ut. Men det er en egen selvstendig distro uten tilknyttinger til Red Hat. Fedora Core er Red Hats gratis alternativ til RHEL.

 

merk: RHEL og Fedora Core er to forskjellige distroer!

 

  Noen som vet hva Fedora krever? Jeg har kanskje tenkt og prøve det viss den støtter x64 prosessor (amd), det har vært artig.

 

Enn drivere og slikt? Jeg er så blond til linux at det ikke går ann. Finnes det store spill som kan kjøres? (har hørt om at HL2 og CS:S kan kjøres).

 

Fedora krever stort sett det samme(jeg trur det bruker mindre minne en et standard XP oppsett, men er lenge siden jeg har sjekket det.) Fedora Core eller Linux har hatt støtte for 64-bit og Dobbelkjerne lenge! Du finner x64 versjonen av Fedora Core på hjemmesiden dems :)

Drivere er for det meste integrert i Kjernen som gjerne oppdateres med jevne mellomrom. Ellers får du instalert andre drivere gjennom repoer(repoer er en server med programmer, drivere, spill... you name it)

 

Når det kommer til spill bør spillet være kompilert for Linux. Doom, Quake, Unreal Tournament og Neverwinter Nights(ikke 2'ern) har Linux versjoner. CS:S og HL2 kan kjøres gjennom Wine eller Cedega, dette er programmer som gjør om Windows kommandoer til tilsvarende linux kommandoer. Wine er gratis og finnes i repo, Cedega koster penger(medlemskap, veldig billig... men bruk Windows isteden;)) og fungerer bedre i spill enn Wine.

 

  Kunne noen tenkt seg å prøve ut RHEL? Eller gjerne forklare enkelt hvordan det virker? Kan jeg da bytte mellom Fedora og for eksempel Windows raskt?

 

Eneste måten å bytte mellom OS på er dual boot... Ellers kan du alltids virtualisere, men det går på bekostning av ytelse... Windows i virtualisering går for treigt til spilling f.eks...

 

Her er en liten link til en review av Fedora Core 6: Fedora Core 6 (Zod) review

 

kan godt poste en litt lengre tråd etterpå om forskjellene mellom Ubuntu og Fedora(og andre distroer generelt) og forklare noen begreper som brukes i Linux... hvis det er interesse for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...