Gå til innhold

Kulturo: Platesalget synker, digitalt går opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det ikke vært ei bra økning på vinyl singel/Lp salget i England i år? mener jeg leste det en plass.

Det er ny rekord siden 1994, mulig det ikke er så stor økning i forhold til digital musikk.

7080381[/snapback]

 

Det kan godt hende, men iforhold til digital musikk og ikke minst CD-salg blir vinyl et lite fis i ørkenen. Selv om vinyl fortsatt ruler:)

Lenke til kommentar

Har IFPI noen gang hatt en annen forklaring enn økende piratkopiering når det gjelder salgstall?

Platebransjen er dinosaurer og som NOFX synger: Dinosaurs will die!

 

Jeg vil gjerne kjøpe musikk direkte fra musikerens / bandets nettside, i lossless format uten drm ;) (mer miljøvennlig enn fysisk medium antar jeg)

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Men det er jo litt kos å ha albumet i hånden.

7080597[/snapback]

Hvor lang tid har du et album i hånda, total tid? Ikke for å kverulere, men kanskje for å poengtere motstridende interesser; umiddelbar og kortvarig tilfredsstillelse vs miljøhensyn f.eks. Klart at alle er forskjellige. Jeg sjekker omslaget når jeg kjøper cden, har den liggende i en uke eller to lett tilgjengelig for deretter å legge det bort til lagring. Musikken hører jeg på mange år senere uten å se det fysiske omslaget en gang til (har dog alle frontcovers i musikkavspilleren på datamaskinen) Endret av mandela
Lenke til kommentar
IFPI forklarer dette med økende piratkopiering.

 

Vel, det er vel hva de begrunner det meste med. Det er ikke gitt at piratkopieringen har økt, kanskje ma nhar sett seg lei av herskingen fra IFPI. Holdningen til IFPI vil jeg si er at alle forbrukere er pirater, og at de må legge på mest mulig sperrer for å gjøre livet surt for den vanlige pc bruker. Den som har litt peiling vet hvordan man kan omgå disse sperrene, men hjelper man andre er man fort ut å kjøre.

 

Nei, litt mer kundevennelighet fra bransjen tror jeg kunne ha hjulpet en masse.

Lenke til kommentar

He he har ikke klokket tiden, men det er ofte jeg har coveret i hånden hvis det er noe info og tekster i det.

Miljøhensynet er jo et poeng. Nedlastet musikk til en disk vil jo være en fordel i forhold til antall cder og lper som blir produsert, produksjonen av formatet vil jo gå ned.

Hvis lossless blir en realitet vil jeg gjerne handle det også :)

Lenke til kommentar
Har det ikke vært ei bra økning på vinyl singel/Lp salget i England i år? mener jeg leste det en plass.

7080381[/snapback]

Kalkyliene er nok en smule avanserte og tar hensyn til mer enn bare antall solgte plater. Eks: Verdens befolkning og dermed potensielle kunder som stiger, antall artister og plateutgivelser som stiger. Det er mange faktorer. Selv om det for eksempel selges 20.000.000 CD-plater mer i dag enn i 1994, så kan det hende at den relative markedsandelen for musikk på CD har sunket. Dessuten _må_ den potensielle stigningen i CD-salget gå ned hvis elektronisk går opp. Og at elektronisk går opp, er jo ikke rart. Det er et nyere tilgjengelig produkt som ikke var en del av statstikken for noen år tilbake.

 

Ergo: Statistikk og tall kan leses slik man selv vil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...